Bil
Fikk sparken: – Panikkartet
Volvo-sjefen gikk på dagen, erstattet av gamlesjefen.

Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no.
Nyheten slo ned som en liten bombe søndag ettermiddag: Volvos toppsjef Jim Rowan går av på dagen – og blir erstattet av mannen han tok over for tilbake i 2022, Håkan Samuelsson.
Dermed ble det bare tre år i sjefsstolen for skotske Rowan som blant annet har en fortid i støvsuger-merket Dyson.
At dette skjedde så brått, har vakt stor oppsikt hjemme i Sverige. Nyhetssjef Anders Hägerstrand i næringslivsavisen Dagens Industri betegner sjefsbyttet som panikkartet. Han legger heller ikke skjul på at han synes ansettelsen av Samuelsson er merkelig.
Her sprakk nyheten: Måtte gå på dagen
Ingen visste om det
– Det som virkelig viser panikken, er at de henter tilbake Håkan Samuelsson. Det er å gå tilbake til det gamle, det er ikke nytenkende, sier Hägerstrand i en nyhetssending på di.se.
Han er samtidig sterkt kritisk til jobben Rowan har gjort og mener styret ikke hadde noe annet valg enn å bytte ham ut. Volvo har slitt med fallende aksjekurs lenge og Rowan har ikke lykkes med å øke tilliten til Volvo ute i markedet.
Ifølge Hägerstrand visste ingen i Volvo Cars på forhånd noe om sjefsbyttet, før den mektige Geely-sjefen Li Shufu kunngjorde det. Geely kjøpte Volvo fra Ford tilbake i 2010.
Denne bilbransje-sjefen havnet i skikkelig trøbbel
Gikk tilbake på strategien
Shufu skal personlig ha et godt forhold til Håkan Samuelsson, det kan nok være med på å forklare hvorfor 74-åringen plutselig er tilbake i sjefsstolen.
I likhet med svært mange andre i bilbransjen opplever Volvo krevende tider. Selskapet var tidlig ute med å annonsere omfattende satsing på elbiler. I fjor gikk de så tilbake på det som lenge var en uttalt målsetning: At de kun skulle selge elbiler fra 2030. Nå åpner de for salg av bensin- og hybridbiler også etter dette.
Vi møtte Rowan: Ikke i tvil, elbilene vil vinne
Ekstra krevende
Donald Trumps innføring av straffetoll på biler produsert utenfor USA og faren for en handelskrig på dette områder, er også svært krevende for bilbransjen. Da vi i Broom møtte Rowan i forbindelse med lanseringen av nye Volvo ES90 tidligere i år, var han tydelig på at selskapet nå ble tvunget til å tenke regionalt, ikke internasjonalt som tidligere.

For bilbransjen er det viktig å kunne tenke og planlegge langsiktig. Men det blir svært vanskelig når rammebetingelser endrer seg så raskt.
For en relativt liten bilprodusent som Volvo er dette ekstra krevende – og kan gi betydelige kostnader. Slik sett får Håkan Samuelsson nok av utfordringer i sin nye og samtidig gamle jobb.
Volvo-sjef: Diesel hører hjemme på et museum