Bil
Fikk miljøbonus – nå selges bilene ut av landet
Da forsvinner mye av miljøaspektet.
Denne artikkelen ble først publisert på Broom.
Økonomiske støtteordninger har vist seg å være svært viktige for å få fart på salget av elektriske biler.
På dette området er vi i Norge helt i særklasse. Helt til i fjor hadde vi hverken moms eller noen form for avgifter på elbiler, nå er det moms på den delen av kjøpesummen som overstiger 500.000 kroner.
Svenskene har også hatt gunstige ordninger, om enn ikke like rause som i Norge.
Tilbakebetalt inntil 70.000
Lenge hadde de et system der de som kjøpte ny elbil fikk tilbakebetalt inntil 70.000 kroner, hvis de kjøpte bil til mellom 280.000 og 700.000 kroner.
Det var også støtteordninger for dem som kjøpte ladbare hybrider. Poenget var å få ned utslippene fra veitrafikken.
Sent i 2022 ble så disse ordningene avviklet, begrunnelsen var at de ble for dyre. Og siden har salget av særlig elbiler falt.
Så mye mer må svenskene betale for denne
150.000 biler ut av landet
Nå skriver nettsiden Vi Bilägare at mange brukte elbiler og ladbare hybrider eksporteres ut av Sverige.
«Mengder av biler som har fått tusenvis av kroner i miljøbonus av svenske skattebetalere forsvinner nå til utlandet», fastslår nettstedet.
Sverige har i mange år vært en stor eksportør av brukte biler. I fjor ble ikke mindre enn 150.000 biler sendt ut av landet, det var en økning på hele 40 prosent fra året før.
Tror ny toll vil ramme salget av viktig Volvo-modell
Svak kronekurs
Nye tall viser at økningen fortsetter i første halvår år. En stor del av bilene som forsvinner til utlandet er inntil fem år gamle, vi snakker altså relativt nye biler.
I likhet med den norske, har den svenske kronen hatt en temmelig negativ utvikling mot euro de siste årene. Det gjør svenske biler ekstra attraktive i mange andre EU-land.
10.000 i vrakpant – men er det nok?