Livsstil

Ferrari 296 Speciale og 296 Speciale A – Frekk pris

Kabrioleten Ferrari 296 Speciale A starter på 6,1 millioner kroner. Coupeen 296 Speciale er 700.000 kroner billigere.

– Om du virkelig elsker meg, kjære... Man kan kjøre sommeren i møte bak rattet på én Ferrari, men det er nok mer gøy med to. Motorlokket (i midten) er sort, der det på 296 GTB matcher lakkfargen. Ifølge Ferrari er det sorte og finmønstrede dekselet et mer sofistikert uttrykk.
Publisert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

Seks nye Ferrari-modeller skal lanseres i år. De to første er spesialutgaver av den ladbare hybriden 296 GTB, kabrioleten 296 Speciale A (nærmest kamera) og coupeen 296 Speciale.

8-trinns dobbelclutch automatgirkasse tar seg av alle kreftene. En ekstra clutch frakobler bensinmotoren, når du vil kjøre i ren elbil-modus.

Rekordmange HK

Totalt er den nye effekten fra hybrid-drivlinjen 880 HK, 50 HK mer enn 296 GTB har og det meste en bakhjulsdreven produksjonsutgave fra Ferrari har prestert noensinne.

Eksosrør i midten over diffusoren er et grep hentet fra F80.

Twin-turbo V6-motoren med tørr oljesump benytter teknologi fra racerbilen 296 Challenge, især mapping og «boost»-strategier. Det er koblingsstang av titan og forsterkede stempler som i F80, og en lettere veivaksel. 

I kombinasjon med motorstyringselementer fra Formel 1, har det økt effekten fra bensinmotoren til 700 HK, 37 HK mer enn utgangspunktet. Elmotoren som sitter mellom V6-motoren og girkassen, leverer opptil 180 HK i et eget «boost»-modus.

Deler av karosseriet er karbonfiber, deler av motoren er titan. Tørrvekten er 1.470 kilo. Vektfordelingen er 40:60 prosent foran og bak.

Marktrykket er 435 kilo ved 250 km/t, en økning på 20 prosent. Det er mulig takket være aero-grep i panseret, vertikale finner på bakre støtfanger, nye sidespoilere og en aktiv hekkspoiler, løsninger som alle stammer fra 296 Challenge. Totalt er vekten redusert med 60 kilo, slik at tørrvekten nå er 1.470 kilo. 

Fra 0 til 100 km/t tar 2,9 sekunder, ett hundredel mindre enn før. Fra 0 til 200 km/t tar 7,3 sekunder, en forbedring på tre hundredeler. Toppfarten er 330 km/t.

Elmotoren lar deg kjøre opptil 25 kilometer på strøm alene, og er myntet på kjøring i byen og steder der V6-motoren ikke bør brumme høyt. De nye setene skal være fem kilo lettere enn setene i 296 GTB.

Kun for godkjente kunder

Hvor mange eksemplarer som skal lages er ikke kommunisert, men Speciale blir tilgjengelig i en kortere periode enn 296 GTB. Kun «aktive kunder» får muligheten til å sikre seg bilene, altså de som har kjøpt seg en ny Ferrari-modell eller en Ferrari-godkjent bruktbil gjennom en offisiell forhandler i løpet av de siste fem årene. Dermed er eksklusiviteten et faktum.

Dekk-størrelsene er 245/35 ZR 20 (foran) og 305/35 ZR 20 (bak).

Ifølge importøren Formula Automobile koster 296 Speciale fra 5,4 millioner kroner, mens 296 Speciale A starter på 6,1 millioner kroner, inklusive femårsgaranti og merverdiavgiften.