Bil

EU: Slutt for bensin og diesel fra 2035

Men i Norge har vi ikke noe slikt vedtak.

EU holder på vedtaket om at bensin- og dieselbiler skal forbys fra 2035. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB.
Publisert Sist oppdatert

Denne saken ble først publisert på Broom.no.

EU har lenge presset bilprodusentene til å få ned utslippet fra alle nybiler. De har også vedtatt en frist for hvor lenge det skal være lov å selge biler med bensin- og dieselmotor i unionen: Nemlig fram til 2035.

Etter sommerens EU-valg ble det usikkerhet rundt dette vedtaket. EU-president Ursula von der Leyen måtte inngå flere kompromisser for å få beholde jobben videre.

Partier på ytre høyre er blant dem som har vært svært skeptiske til et forbud mot bensin- og dieselbiler. Men nå er det klart at det ikke blir noen endringer på dette. Vedtaket ligger fast, i alle fall i to år framover.

Må komme i gang

Fra bilbransjen har det (ikke overraskende) vært sterk motstand. Men tidligere i år gikk presidenten i European Automobile Manufacturers Association (ACEA), Renault-sjef Luca de Meo, ut med at de ikke vil motsette seg et forbud.

Han sa blant annet at det er deres ansvar som bransje-ledere å ikke jobbe mot reguleringene.

– Vi motsetter oss ikke 2035. Nå må vi komme i gang, sa de Meo.

Ny storby stenger dieselbilene ute

Jobber med e-fuel

Han understreket at et forbud mot bensin- og dieselbiler fra 2035 er gjennomførbart, men sa samtidig at det må gjøres under riktige forutsetninger.

Det jobbes blant annet med innføring av såkalt e-fuel. Kort forklart er dette et syntetisk drivstoff som er laget av karbonfangst og hydrogen, der all energi involvert kommer fra fornybare kilder.

Volvo er en av bilprodusentene som har kommet langt i overgangen til elbiler. Tidligere i år rullet den siste dieselbilen deres, en XC90, ut fra fabrikken i Gøteborg.
Volvo er en av bilprodusentene som har kommet langt i overgangen til elbiler. Tidligere i år rullet den siste dieselbilen deres, en XC90, ut fra fabrikken i Gøteborg.

Nesten for godt til å være sant? Vel, det er fortsatt ganske mange skjær i sjøen. Det største er at produksjonsprosessene i dag er kompliserte, dyre og energikrevende, noe som resulterer i svært høy literpris.

I øyeblikket er e-fuel inntil 5-10 ganger dyrere enn diesel og bensin. Det er samtidig verdt merke seg at prisene er basert på produksjon i liten skala. Håpet er at kostnadene vil gå kraftig ned når man har funnet ut hvordan man kan produsere e-fuel mest mulig effektivt, og dermed kan øke volumet betraktelig.

Ikke forbud i Norge

I Norge har vi ikke noe tilsvarende vedtak som i EU. Norske politikere har lenge jobbet med en målsetning som handler om at det bare skal selges biler med nullutslipp fra 2025. Men i dette ligger ikke noe forbud mot bensin- og dieselbiler.

Slik det ser ut nå, er det også svært usannsynlig at alle nybiler som selges neste år ikke har utslipp. Elbilandelen ligger så langt i år på 85 prosent, det betyr at relativt mange fortsatt vil ha bil som går på bensin eller diesel.

LES MER: Nei – det blir ikke et forbud i Norge