Motor
Endelig kommer den: Gedigen skuffelse
Endelig er en helelektrisk Toyota Hilux på vei, og den er faktisk ikke så langt unna, men ventet du heftig rekkevidde og kjapp lading, kommer du definitivt til å bli skuffet.
Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.
Her kan du ikke trekke 3.500 kilo. Du kan ikke en gang trekke 2.500 kilo. Nye og helelektriske Toyota Hilux BEV, som den heter, er ikke en slik type bil.
Dette er fortsatt en pickup med ramme, og Toyota sier at den skal takle vanskelig terreng, slik Hilux alltid har gjort, men det er også åpenbart at selv japanerne sliter med å få tallene til å stemme. Her er det ganske mange elementer å henge seg opp i.
Skuffende, skuffende
Nye Toyota Hilux er 5,32 meter lang, men batteriet er puslete på 59,2 kWh. Det betyr at den digre bilen ikke har noen imponerende rekkevidde.
«Foreløpige tester indikerer en rekkevidde på rundt 240 km ved full lading. Faktisk rekkevidde påvirkes av faktorer som klima, bruk av klimaanlegg og lastevekt», skriver Toyota. Det låter ikke godt.
Fordelen kunne vært at det lille batteriet ladet kjapt, og at bilen slik sett var veldig praktisk. Det later ikke til å være tilfellet. Bare 150 kW effekt oppnås på hurtigladeren, og 10 til 80 prosent opplading skjer på omtrent 30 minutter.
Små tall
Nå som bilen vises, presenterer Toyota også tallene for hengervekt og nyttelast. De skal ligge på henholdsvis 1.600 kilo og 715 kilo sånn ca.
Det er nå lov å begynne å lure på hvem denne bilen egentlig er ment på, men her har Toyota i Norge gode svar på lur.
– Det er viktig å tenke på at dette er en bil for profesjonelle brukere, sier Toyotas Informasjonssjef, Espen Olsen til Finansavisen.
Han forteller at Hilux gjerne har vært solgt til private, i tillegg til profesjonelle brukere i Norge tidligere. Den elektriske utgaven er i all hovedsak ment for det profesjonelle markedet.
– Vi har snakket med en del kunder som er interessert. Det dreier seg om behov for å kjøre elektrisk i tuneller og anleggsområder, sier Olsen.
Han trekker frem at mange profesjonelle brukere jobber med anbud, der elektriske biler kreves.
– Er det sagt noe om at det kommer større batteri?
– Nei, det er ikke noen informasjon om det. Batteriet sitter i selve rammen slik at bakkeklaring og terrengegenskaper ivaretas, sier Olsen.
Også som diesel
Om den elektriske Hilux-utgaven ikke passer, er det greit å være klar over at det også kommer en med den velkjente 2,8-liters dieselfireren. Motoren kombineres med et mildhybridsystem.
– Det er fortsatt aktuelt med diesel i Norge, og mange kunder vil velge dette, sier Olsen.
Toyota Hilux BEV går i produksjon mot slutten av året. Det betyr at Toyota i Norge åpner for bestilling allerede i første kvartal neste år. Kundebilene ventes å komme i begynnelsen av andre kvartal.
Toyota Hilux Hybrid følger like etter og vil komme til Norge i tredje kvartal.
Den norske Toyota-importøren kan ikke si noe om pris ennå, men britiske Autocar.co.uk estimerer en pris på rundt 60.000 pund, tilsvarende i underkant av 800.000 kroner. Dagens Hilux med dieselmotor koster i Norge fra 688.900 kroner.