Motor
Én nordmann har bestilt Xeelander Z8 – prisen er enorm
Zeelander bygger åtte til ti yachter i året, og Z8 er den foreløpig største. Nivået av luksus og fokuset på detaljer plasserer den i særklasse, også når det gjelder pris.

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen Motor.
En søkklastet lekter skubber opp det brune vannet i elven Lek, og skyver det foran baugen i en nøye beregnet bølge som nesten bryter over dekket. Sjef for forretningsutvikling i Zeelander Yachts Floris Koopmans oppfordrer til å ta det litt rolig frem til den er passert.

– Min bestefar var skipper på nettopp slike lektere her på elven. De setter pris på at vi ikke lager for store bølger, da kan det komme noen gloser over VHF-en.
Vindmøller og landsbyer
Når kysten er klar legges gasshåndtaket fremover, og den 80 fot lange yachten på rundt 70 tonn løfter baugen majestetisk opp av elven. Det er en underlig opplevelse, og gir følelsen av å sitte inne i en luksuriøs leilighet som akselerer forbi klassiske vindmøller og små landsbyer.
– De mange vindmøllene du ser langs elvebredden ble opprinnelig brukt til å pumpe ut sjøvann, for øke landområdene her i Nederland. På innsiden av dikene som holdet havet ute er det store områder som ligger under havnivået.

Under en luke i akterdekket står det fire Volvo Penta IPS 1200 motorer på 900 HK hver, for en samlet effekt på 3.600 HK. De gir en toppfart på mellom 33 og 35 knop,og 26 knops marsjfart. I den farten skal dieseltanken på 8000 liter gi 510 nautiske mil rekkevidde.

Innleid kunstner
Det lave støynivået bidrar sterkt til illusjonen av å kjøre rundt mens du sitter hjemme i stuen. Daglig leder Pierre Hesselberth forklarer at motorene står montert på spesielle vibrasjonsdempere, og at de kler motorrommet med støydempende materialer for å gjøre livet ombord så fredelig som mulig. Fokuset på detaljer og materialvalg preger også de synlige delen av yachten.

– Se på denne bardisken, den ser ut som om den er laget av massivt treverk. Men i virkeligheten er det et komposittmateriale, håndmalt av en kunstner vi leier inn for å skape den rette overflaten. Vi bruker samme teknikk på listene langs rekka, og andre utvendige elementer som salongbordet, forklarer Hesselberth.

– Hvorfor bruker dere det i stedet for ekte treverk?
– En Zeelander skal være tidløs, og komposittmaterialet vil ikke falme eller kreve like mye vedlikehold over tid. Det gjør at yachten ser like fin ut etter flere år på sjøen.

Sump-eik
Byssa ombord i dette første eksemplaret av verftets største modell er plassert langs vinduene på styrbord side, med lyse skapfronter som matcher det øvrige interiøret.

– Vi holder på å bygge en Zeelander Z7 på verftet, med mørkt interiør, der vi benytter sumpeik, sier Koopmans.
– Hva er det?
– Det er en prosess der vi senker store stokker med eik ned i en sump, slik at de farges av mudderet og vannet, noe som gir en unik overflate. Så skjæres det til finér, som vi kler skapene med.
– Bygger dere alt selv?
– Nei, vi har flere eksterne leverandører som bygger moduler til interiøret i hver yacht, og så setter vi det sammen, omtrent som Lego.

Ingen begrensninger
Skroget på dagens testbåt er lakkert i en lekker sølvgrå farge, med hvitt overbygg.
– Finnes det noen begrensning, eller går det an å bestille hvilken farge en vil?
– Jeg vil jo gjerne se at klientene våre blir litt mer vågale, med tanke på fargevalg og innredning, sier Koopmans.
– Hva med en rosa yacht?
– Ja gjerne, vi kan godt bygge en yacht med Barbie-tema, eller montere en strippestang i salongen hvis det er noe kunden ønsker, sier Koopmans.

Fullt så eksotisk er det ikke ombord i «Silver Dawn», der er det to store sofagrupper i forskjellige utførelse. Den største er kledd i hvitt skinn, brodert med diamantmønster som minner litt om det du ser hos Bentley. Bordet i midten kan senkes ned ved å trykke på en knapp, og bli til en ekstra soveplass ved hjelp av en innleggspute.

De to klaffene i midten av bordet kan løftes opp, og under dem er det lagringsplass til fire vinflasker. TV-en ligger skjult nede i veggen som deler av salongen, men dersom noen heller vil sitte i baren på akterdekket og se på noe annet, er det en TV til i taket som vippes ned ved behov.

Skjult i akterspeilet
Noe annet som kan vippes ut er den store badeplattformen som ligger skjult i akterspeilet. Det er fascinerende å se hvordan den store luken åpner seg, og avdekker et vakkert teakdekk med «Z» for Zeelander innfelt i midten.

En annen knapp sender badestigen ut på babord side, og en av verftets representanter løfter opp to av de fire ryggstøene. Det er for kaldt til å hoppe uti denne dagen, men en gnistrende solrik dag i Middelhavet må dette være et herlig sted å tilbringe dagen.

Ingen flybridge
Zeelander Z8 er bygget på designen til såkalte «lobster boats» fra kysten av New England i USA. Den har ikke noen flybridge, og heller ikke noen dør i skrogsiden, så en må gå langs dollbordet fra akterdekket for å komme frem på baugen.

Overbygget er godt utstyrt med solide håndrekker, noe som gjør det enkelt nok å bevege seg så lenge yachten ligger i ro. Men når de fire Volvo Penta motorene får opp turtallet, vil nok ikke uteplassen lengst fremme være så fristende.

Heldigvis er den digre takluken standard, og dersom du senker det buede vinduet mellom byssa og baren akterut fylles salongen med frisk havbris.

Demper støynivået
Siden akterspeilet blir til badeplattformen lurer du kanskje på om det ikke er noen lettbåt heller. Men den er plassert nede i garasjen sammen med to Seabob elektriske scootere, og sjøsettes via en luke på babord side.

Her i «Silver Dawn» har eieren valgt en Williams 395, men det skal gå an å få plass til en 405 ved å endre litt på plasseringen av stigen. Garasjen ligger mellom motorrommet og eierens lugar på nedre dekk, noe som ytterligere sørger for å holde støynivået lavt.

Tre mannskap
– Vi har ti kompressorer til airconditionanlegget ombord, det er dimensjonert for å holde behagelig temperatur uansett hvor du bruker båten. De to gyrostabilisatorene fra Seakeeper er tilvalg, akkurat som lettbåten, ellers er det meste standard, forteller Hesselberth.

Trappen på styrbord side er utstyrt med LED-lys, og fører ned til området for gjestelugarer og mannskap. Lengst fremme er det nemlig tre sengeplasser, og en liten bysse der mannskapet kan sette over kaffen. De har ikke så stor plass, men kvaliteten på materialene står i stil med resten av interiøret.

Ikke spart på noe
På hver side av gangen ligger det to identiske gjestelugarer, med hver sin dobbeltseng. Badene er utført i mosaikkfliser, med regnskogsdusj og håndvask laget av glass.

Eierens lugar nyter godt av at yachten er 6,6 meter bred, og kunne vært suiten på et luksushotell. Badet er plassert på babord side, og kan lukkes med to glassdører.

Hodegjerdet bak sengen er polstret i et materiale som ligner silke, og veggene er kledd med buede, sølvfargede paneler. Over alt finner du detaljer i innredningen som gir inntrykk av det knapt er spart på noe for å skape en følelse av overveldende luksus.

Kjøpmann
Etternavnet til verftets grunnlegger, Koopmans, betyr kjøpmann på nederlandsk, og de drev med handel fra lektere på elven Lek. Siden starten i 2002 har de drevet handel med yachter, og på vei inn mot marinaen dreier samtalen inn på tema pris.

For det må jo koste med håndmalte rekker, buede vinduer i skrogsiden som følger kurvaturen og en gigantisk frontrute uten sprosser som hindrer sikten.
– Prisen starter på 8,5 milioner euro, eksklusive mva. Da kommer gyrostabilisatorer, lettbåt, og eventuelle tilpasninger i tillegg, sier Hesselberth.
Hvis en tar høyde for de nevnte tilvalgene pluss noen ekstra småting og legger på merverdiavgift. blir det omtrent 130 millioner kroner. Til sammenligning koster Pershing GTX80 med tre Volvo Penta IPS ca. 50 millioner kroner.

– Og hvem er det som kjøper en Zeelander Z8?
– Denne vi er ombord i er bygg nummer én, og nummer tre har vi solgt til en nordmann, med levering midten av 2026, sier Hesselberth.
Han går ikke inn på detaljer som navn, eller hvor den skal benyttes, men du kan nok trygt regne med at det er noen som i likhet med Koopmans også driver med handel.