Motor

Én nordmann har bestilt Xeelander Z8 – prisen er enorm

Zeelander bygger åtte til ti yachter i året, og Z8 er den foreløpig største. Nivået av luksus og fokuset på detaljer plasserer den i særklasse, også når det gjelder pris.

Zeelander Z8 «Silver Dawn» er den foreløpig første yachten på 80 fot fra dette verftet, og de har allerede solgt den tredje til en norsk kunde.
Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen Motor.

En søkklastet lekter skubber opp det brune vannet i elven Lek, og skyver det foran baugen i en nøye beregnet bølge som nesten bryter over dekket. Sjef for forretningsutvikling i Zeelander Yachts Floris Koopmans oppfordrer til å ta det litt rolig frem til den er passert.

Lekterne på elven Lek er så tungt lastet at vannet nesten bryter over baugen. Grunnleggeren av verftet heter Koopmans til etternavn, og kommer fra en slekt med kjøpmenn som drev handel fra slike lektere. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen
Lekterne på elven Lek er så tungt lastet at vannet nesten bryter over baugen. Grunnleggeren av verftet heter Koopmans til etternavn, og kommer fra en slekt med kjøpmenn som drev handel fra slike lektere.

– Min bestefar var skipper på nettopp slike lektere her på elven. De setter pris på at vi ikke lager for store bølger, da kan det komme noen gloser over VHF-en.

Vindmøller og landsbyer

Når kysten er klar legges gasshåndtaket fremover, og den 80 fot lange yachten på rundt 70 tonn løfter baugen majestetisk opp av elven. Det er en underlig opplevelse, og gir følelsen av å sitte inne i en luksuriøs leilighet som akselerer forbi klassiske vindmøller og små landsbyer.

– De mange vindmøllene du ser langs elvebredden ble opprinnelig brukt til å pumpe ut sjøvann, for øke landområdene her i Nederland. På innsiden av dikene som holdet havet ute er det store områder som ligger under havnivået.

Zeelander Z8 er utstyrt med fire Volvo Penta D13 IPS 1200 motorer på 900 HK hver, for en samlet effekt på 3.600 HK. Det går an å oppgradere til IPS 1350 for 4.000 HK til sammen. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen
Zeelander Z8 er utstyrt med fire Volvo Penta D13 IPS 1200 motorer på 900 HK hver, for en samlet effekt på 3.600 HK. Det går an å oppgradere til IPS 1350 for 4.000 HK til sammen.

Under en luke i akterdekket står det fire Volvo Penta IPS 1200 motorer på 900 HK hver, for en samlet effekt på 3.600 HK. De gir en toppfart på mellom 33 og 35 knop,og 26 knops marsjfart. I den farten skal dieseltanken på 8000 liter gi 510 nautiske mil rekkevidde.

Zeelander Z8 er svært stillegående, også når hastigheten nærmer seg 35 knop. Du hører svært lite til motorene, til fordel for lyden av vannet som passerer skroget. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen
Zeelander Z8 er svært stillegående, også når hastigheten nærmer seg 35 knop. Du hører svært lite til motorene, til fordel for lyden av vannet som passerer skroget.

Innleid kunstner

Det lave støynivået bidrar sterkt til illusjonen av å kjøre rundt mens du sitter hjemme i stuen. Daglig leder Pierre Hesselberth forklarer at motorene står montert på spesielle vibrasjonsdempere, og at de kler motorrommet med støydempende materialer for å gjøre livet ombord så fredelig som mulig. Fokuset på detaljer og materialvalg preger også de synlige delen av yachten.

Bardisken på akterdekket til Zeelander Z8 ser ut som om den er bygget av massivt tre, men består av komposittmateriale som blir lakkert for hånd av en kunstner. Det buede vinduet i forkant senkes ned med et knappetrykk, for å forbinde salongen med baren. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen
Bardisken på akterdekket til Zeelander Z8 ser ut som om den er bygget av massivt tre, men består av komposittmateriale som blir lakkert for hånd av en kunstner. Det buede vinduet i forkant senkes ned med et knappetrykk, for å forbinde salongen med baren.

– Se på denne bardisken, den ser ut som om den er laget av massivt treverk. Men i virkeligheten er det et komposittmateriale, håndmalt av en kunstner vi leier inn for å skape den rette overflaten. Vi bruker samme teknikk på listene langs rekka, og andre utvendige elementer som salongbordet, forklarer Hesselberth.

Bordet på akterdekket til Zeelander Z8 kan senkes ned elektrisk, og bli til en solseng ved å legge på en pute. Bordplaten er i likhet med bardisken laget av komposittmateriale og dekorert av en kunstner. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen
Bordet på akterdekket til Zeelander Z8 kan senkes ned elektrisk, og bli til en solseng ved å legge på en pute. Bordplaten er i likhet med bardisken laget av komposittmateriale og dekorert av en kunstner.

– Hvorfor bruker dere det i stedet for ekte treverk?

– En Zeelander skal være tidløs, og komposittmaterialet vil ikke falme eller kreve like mye vedlikehold over tid. Det gjør at yachten ser like fin ut etter flere år på sjøen.

Inne på verftet holder de på å bygge en mindre modell enn Zeelander Z8, med tre Volvo Penta IPS drev. Hvert drev peker fremover i vannstrømmen med doble propeller, og kan vris rundt den vertikale aksen for å gjøre manøvrering enklere. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen
Inne på verftet holder de på å bygge en mindre modell enn Zeelander Z8, med tre Volvo Penta IPS drev. Hvert drev peker fremover i vannstrømmen med doble propeller, og kan vris rundt den vertikale aksen for å gjøre manøvrering enklere.

Sump-eik

Byssa ombord i dette første eksemplaret av verftets største modell er plassert langs vinduene på styrbord side, med lyse skapfronter som matcher det øvrige interiøret.

Zeelander Z8 har en gedigen buet frontrute uten sprosser, noe som gir god sikt når du skal ratte den 80 fot lange yachten. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen
Zeelander Z8 har en gedigen buet frontrute uten sprosser, noe som gir god sikt når du skal ratte den 80 fot lange yachten.

– Vi holder på å bygge en Zeelander Z7 på verftet, med mørkt interiør, der vi benytter sumpeik, sier Koopmans.

– Hva er det?

– Det er en prosess der vi senker store stokker med eik ned i en sump, slik at de farges av mudderet og vannet, noe som gir en unik overflate. Så skjæres det til finér, som vi kler skapene med.

– Bygger dere alt selv?

– Nei, vi har flere eksterne leverandører som bygger moduler til interiøret i hver yacht, og så setter vi det sammen, omtrent som Lego.

På verftet bygges en Zeelander Z7 til en kunde som ønsker mørkt interiør, og da benytter de eik som har vært senket ned i en sump for å skape en unik overflate. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen
På verftet bygges en Zeelander Z7 til en kunde som ønsker mørkt interiør, og da benytter de eik som har vært senket ned i en sump for å skape en unik overflate.

Ingen begrensninger

Skroget på dagens testbåt er lakkert i en lekker sølvgrå farge, med hvitt overbygg.

– Finnes det noen begrensning, eller går det an å bestille hvilken farge en vil?

– Jeg vil jo gjerne se at klientene våre blir litt mer vågale, med tanke på fargevalg og innredning, sier Koopmans.

– Hva med en rosa yacht?

– Ja gjerne, vi kan godt bygge en yacht med Barbie-tema, eller montere en strippestang i salongen hvis det er noe kunden ønsker, sier Koopmans.

Sjefen for forretningsutvikling hos Zeelander Yachts, Floris Koopmans, bygger gjerne en rosa Zeelander Z8 for den som måtte ønske. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen
Sjefen for forretningsutvikling hos Zeelander Yachts, Floris Koopmans, bygger gjerne en rosa Zeelander Z8 for den som måtte ønske.

Fullt så eksotisk er det ikke ombord i «Silver Dawn», der er det to store sofagrupper i forskjellige utførelse. Den største er kledd i hvitt skinn, brodert med diamantmønster som minner litt om det du ser hos Bentley. Bordet i midten kan senkes ned ved å trykke på en knapp, og bli til en ekstra soveplass ved hjelp av en innleggspute.

Zeelander Z8 er utstyrt med to TV-er, der den ene er skjult nede i skilleveggen mellom sofaene, og det andre oppe i taket for de som vil sitte i baren. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen
Zeelander Z8 er utstyrt med to TV-er, der den ene er skjult nede i skilleveggen mellom sofaene, og det andre oppe i taket for de som vil sitte i baren.

De to klaffene i midten av bordet kan løftes opp, og under dem er det lagringsplass til fire vinflasker. TV-en ligger skjult nede i veggen som deler av salongen, men dersom noen heller vil sitte i baren på akterdekket og se på noe annet, er det en TV til i taket som vippes ned ved behov.

Zeelander Z8 kan lakkeres i hvilken farge du måtte ønske, og verftet ønsker spreke alternativ velkommen. Foto: Zeelander Yachts
Zeelander Z8 kan lakkeres i hvilken farge du måtte ønske, og verftet ønsker spreke alternativ velkommen.

Skjult i akterspeilet

Noe annet som kan vippes ut er den store badeplattformen som ligger skjult i akterspeilet. Det er fascinerende å se hvordan den store luken åpner seg, og avdekker et vakkert teakdekk med «Z» for Zeelander innfelt i midten.

Akterspeilet på Zeelander Z8 vippes ut elektrisk og blir til badeplattformen, det er en praktisk og elegant løsning. Bokstaven Z for Zeelander er innfelt i polert stål. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen
Akterspeilet på Zeelander Z8 vippes ut elektrisk og blir til badeplattformen, det er en praktisk og elegant løsning. Bokstaven Z for Zeelander er innfelt i polert stål.

En annen knapp sender badestigen ut på babord side, og en av verftets representanter løfter opp to av de fire ryggstøene. Det er for kaldt til å hoppe uti denne dagen, men en gnistrende solrik dag i Middelhavet må dette være et herlig sted å tilbringe dagen.

Zeelander Z8 har badeplattform med innfelt ryggstø for å sole seg, og skjult badestige som felles ut på babord side med et knappetrykk. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen
Zeelander Z8 har badeplattform med innfelt ryggstø for å sole seg, og skjult badestige som felles ut på babord side med et knappetrykk.

Ingen flybridge

Zeelander Z8 er bygget på designen til såkalte «lobster boats» fra kysten av New England i USA. Den har ikke noen flybridge, og heller ikke noen dør i skrogsiden, så en må gå langs dollbordet fra akterdekket for å komme frem på baugen.

Zeelander Z8 har ikke flybridge, og heller ikke noen dør som gir tilgang til dekket. For å nyte uteplassen på baugen må du gå ut bak, og så bevege deg langs dollbordet. Det går fint så lenge yachten ligger i ro, men blir litt mer spennende i høy hastighet. Foto: Zeelander Yachts
Zeelander Z8 har ikke flybridge, og heller ikke noen dør som gir tilgang til dekket. For å nyte uteplassen på baugen må du gå ut bak, og så bevege deg langs dollbordet. Det går fint så lenge yachten ligger i ro, men blir litt mer spennende i høy hastighet.

Overbygget er godt utstyrt med solide håndrekker, noe som gjør det enkelt nok å bevege seg så lenge yachten ligger i ro. Men når de fire Volvo Penta motorene får opp turtallet, vil nok ikke uteplassen lengst fremme være så fristende.

Zeelander Z8 har store gode håndrekker på overbygget, som gir deg noe å holde fast i dersom du går langs dollbordet i fart. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen
Zeelander Z8 har store gode håndrekker på overbygget, som gir deg noe å holde fast i dersom du går langs dollbordet i fart.

Heldigvis er den digre takluken standard, og dersom du senker det buede vinduet mellom byssa og baren akterut fylles salongen med frisk havbris.

Det store soltaket over salongen er standard ombord i Zeelander Z8, og åpnes som alt annet elektrisk. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen
Det store soltaket over salongen er standard ombord i Zeelander Z8, og åpnes som alt annet elektrisk.

Demper støynivået

Siden akterspeilet blir til badeplattformen lurer du kanskje på om det ikke er noen lettbåt heller. Men den er plassert nede i garasjen sammen med to Seabob elektriske scootere, og sjøsettes via en luke på babord side.

Zeelander Z8 har en skjult garasje under akterdekket, med en Williams 395 du såvidt ser baugen på og to Seabob elektriske scootere. Lettbåten sjøsettes via en luke i skroget på babord side. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen
Zeelander Z8 har en skjult garasje under akterdekket, med en Williams 395 du såvidt ser baugen på og to Seabob elektriske scootere. Lettbåten sjøsettes via en luke i skroget på babord side.

Her i «Silver Dawn» har eieren valgt en Williams 395, men det skal gå an å få plass til en 405 ved å endre litt på plasseringen av stigen. Garasjen ligger mellom motorrommet og eierens lugar på nedre dekk, noe som ytterligere sørger for å holde støynivået lavt.

Garasjen til lettbåten ligger mellom eierlugaren og motorrommet i Zeelander Z8, noe som fungerer som lydisolasjon. Batteriene ombord kan drive klimaanlegget og holde lyset tent i 12 timer, slik at du ikke trenger å starte generatoren Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen
Garasjen til lettbåten ligger mellom eierlugaren og motorrommet i Zeelander Z8, noe som fungerer som lydisolasjon. Batteriene ombord kan drive klimaanlegget og holde lyset tent i 12 timer, slik at du ikke trenger å starte generatoren

Tre mannskap

– Vi har ti kompressorer til airconditionanlegget ombord, det er dimensjonert for å holde behagelig temperatur uansett hvor du bruker båten. De to gyrostabilisatorene fra Seakeeper er tilvalg, akkurat som lettbåten, ellers er det meste standard, forteller Hesselberth.

Trappen ned til gjestelugarene har skjulte LED-lys, og er utført i lekkert treverk. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen
Trappen ned til gjestelugarene har skjulte LED-lys, og er utført i lekkert treverk.

Trappen på styrbord side er utstyrt med LED-lys, og fører ned til området for gjestelugarer og mannskap. Lengst fremme er det nemlig tre sengeplasser, og en liten bysse der mannskapet kan sette over kaffen. De har ikke så stor plass, men kvaliteten på materialene står i stil med resten av interiøret.

Lengst fremme i baugen på Zeelander Z8 er det satt av plass til en liten kaffekrok for mannskapet på tre personer. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen
Lengst fremme i baugen på Zeelander Z8 er det satt av plass til en liten kaffekrok for mannskapet på tre personer.

Ikke spart på noe

På hver side av gangen ligger det to identiske gjestelugarer, med hver sin dobbeltseng. Badene er utført i mosaikkfliser, med regnskogsdusj og håndvask laget av glass.

Det ligger to gjestelugarer på hver side av gangen ombord i Zeelander Z8, mens eierlugaren er plassert lengst akterut. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen
Det ligger to gjestelugarer på hver side av gangen ombord i Zeelander Z8, mens eierlugaren er plassert lengst akterut.

Eierens lugar nyter godt av at yachten er 6,6 meter bred, og kunne vært suiten på et luksushotell. Badet er plassert på babord side, og kan lukkes med to glassdører.

Hodegjerdet i eierlugaren ombord i Zeelander Z8 er kledd med et silkemykt materiale som føles ekslusivt mot fingertuppene. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen
Hodegjerdet i eierlugaren ombord i Zeelander Z8 er kledd med et silkemykt materiale som føles ekslusivt mot fingertuppene.

Hodegjerdet bak sengen er polstret i et materiale som ligner silke, og veggene er kledd med buede, sølvfargede paneler. Over alt finner du detaljer i innredningen som gir inntrykk av det knapt er spart på noe for å skape en følelse av overveldende luksus.

Interiøret under dekk holder et sjeldent høyt nivå av kvalitet og luksus. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen
Interiøret under dekk holder et sjeldent høyt nivå av kvalitet og luksus.

Kjøpmann

Etternavnet til verftets grunnlegger, Koopmans, betyr kjøpmann på nederlandsk, og de drev med handel fra lektere på elven Lek. Siden starten i 2002 har de drevet handel med yachter, og på vei inn mot marinaen dreier samtalen inn på tema pris.

På verftet til Zeelander bygges hver yacht med et enormt fokus på helhetlig design, noe som gjør det kostbart. Vinduene i skrogsiden er buet for å følge kurvene, og overflaten som skifter fra konkav til konveks. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen
På verftet til Zeelander bygges hver yacht med et enormt fokus på helhetlig design, noe som gjør det kostbart. Vinduene i skrogsiden er buet for å følge kurvene, og overflaten som skifter fra konkav til konveks.

For det må jo koste med håndmalte rekker, buede vinduer i skrogsiden som følger kurvaturen og en gigantisk frontrute uten sprosser som hindrer sikten.

– Prisen starter på 8,5 milioner euro, eksklusive mva. Da kommer gyrostabilisatorer, lettbåt, og eventuelle tilpasninger i tillegg, sier Hesselberth.

Hvis en tar høyde for de nevnte tilvalgene pluss noen ekstra småting og legger på merverdiavgift. blir det omtrent 130 millioner kroner. Til sammenligning koster Pershing GTX80 med tre Volvo Penta IPS ca. 50 millioner kroner.

På verftet er de allerede i gang med å bygge flere Zeelander Z8, hvorav den ene vil få norsk eier. Floris Koopmans som står foran ved baugen demonstrerer dimensjonene på skroget. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen
På verftet er de allerede i gang med å bygge flere Zeelander Z8, hvorav den ene vil få norsk eier. Floris Koopmans som står foran ved baugen demonstrerer dimensjonene på skroget.

– Og hvem er det som kjøper en Zeelander Z8?

– Denne vi er ombord i er bygg nummer én, og nummer tre har vi solgt til en nordmann, med levering midten av 2026, sier Hesselberth.

Han går ikke inn på detaljer som navn, eller hvor den skal benyttes, men du kan nok trygt regne med at det er noen som i likhet med Koopmans også driver med handel.