Motor

Én faktor er avgjørende: Valget er lett

BMW har kost seg med solid salg og attraktive elbiler i Norge. Med nye CLA pustes de for alvor i ryggen av Mercedes-Benz. Nå møtes helt nye CLA 350 4Matic til duell mot i4 M60.

BMW har kost seg med solid salg og attraktive elbiler i Norge. Med nye CLA pustes de for alvor i ryggen av Mercedes-Benz. Nå møtes helt nye CLA 350 4Matic til duell mot i4 M60.
BMW har kost seg med solid salg og attraktive elbiler i Norge. Med nye CLA pustes de for alvor i ryggen av Mercedes-Benz. Nå møtes helt nye CLA 350 4Matic til duell mot i4 M60.
Publisert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

Velkommen etter, er det kanskje lov å si nå. Endelig er elektriske Mercedes-Benz CLA kommet på det norske markedet, klar til å utfordre storselgeren BMW i4.

CLA er den første, nye elbilen fra Mercedes-Benz på over to år. I alle fall om du ser vekk fra den avsindig prisede G-Klassen nesten ingen kjøper.

CLA er spennende fordi teknologien Mercedes nå presenterer vil rulles ut i stor skala fremover. Dette er bare begynnelsen. 

Mercedes-Benz CLA 350 4Matic er den første bilen på Mercedes nye MMA-plattform (Mercedes-Benz Modular Architecture). Det ventes mange kommende modeller.
Mercedes-Benz CLA 350 4Matic er den første bilen på Mercedes nye MMA-plattform (Mercedes-Benz Modular Architecture). Det ventes mange kommende modeller.

Billig-BMW

Finansavisen testet CLA på snille veier rundt København i sommer, og det var lett å la seg sjarmere av grepene Mercedes har tatt. Interiøret er bedre, dørhåndtakene er bedre og utseendet er langt bedre enn EQE og EQS.

Mekanismen for å åpne dørene er ny, og føles bedre enn på andre Mercedeser.
Mekanismen for å åpne dørene er ny, og føles bedre enn på andre Mercedeser.

Ny, elektrisk plattform med imponerende tall for rekkevidde og lading setter Mercedes-Benz på kartet. Men så var det dette med pris da.

Mercedes-Benz er tilbake i det gode, gamle sporet der alt bare stemmer. Du får lyst til å legge ut på langtur.

Om nye Mercedes-Benz CLA 350 4Matic

Mercedes-Benz er tilbake i det gode, gamle sporet der alt bare stemmer. Du får lyst til å legge ut på langtur.

For å gjøre testen ekstra artig, er det tatt med en litt spesiell BMW i4. Det føles nesten rart å skrive, all den tid BMW i4 er noe av det minst spesielle du ser på norske veier. Den halvstore kombicoupéen har vært en voldsom suksess i Norge med nærmere 10.000 registrerte biler siden i4 kom mot slutten av 2021.

Det uvanlige med i4-en på bildene, noe du kanskje legger merke til om du ser på felgene, er at det dreier seg om «billigmodellen» uten noe ekstra ekstrautstyr. Pressebilen koster nøyaktig 599.899 kroner, i alle fall frem til de foreslåtte avgiftsendringene legges på.

BMW i4 M60 kan fås med store, lekre felger, men pressebilen har ikke slikt utstyr. Felgene du ser på bildet er inkludert i prisen.
BMW i4 M60 kan fås med store, lekre felger, men pressebilen har ikke slikt utstyr. Felgene du ser på bildet er inkludert i prisen.

Denne forlokkende prisen inkluderer utstyret du virkelig må ha. Det, i kombinasjon med heftige ytelser, gjør BMW i4 M60 xDrive Gran Coupé til et kupp. 

Utdatert allerede?

Over hos Mercedes-Benz er du ikke på femtallet. Det starter riktig nok der, siden den foreløpige toppmodellen CLA 350 4Matic koster 599.900 kroner, i likhet med BMW-en. 

Men raskt nok bykser Mercedes-prisen. Selv den røde pressebilen, som ikke har skinnseter eller ekstra skjermen foran passasjeren, koster nesten 780.000 kroner.

Mercedes skal med andre ord ha seg betalt, men så er det også ganske mye bil de kommer med. CLA har imponerende 693 kilometers rekkevidde på papiret, som i denne testen tilsier realistiske 600 kilometer.

Pressebilen har en WLTP-rekkevidde på 693 kilometer. I praksis betyr det at du kan kjøre over 50 mil før du må lade. Kanskje også litt over 60 mil om du tør å kjøre den helt tom.
Pressebilen har en WLTP-rekkevidde på 693 kilometer. I praksis betyr det at du kan kjøre over 50 mil før du må lade. Kanskje også litt over 60 mil om du tør å kjøre den helt tom.

Maksimal effekt på hurtigladeren er på hele 320 kW – det samme som en Porsche Taycan facelift.

Sammenligner du disse tallene med den prisgunstige BMW-en, er det åpenbart at i4 begynner å bli en gammel elbil nå. 

Veteranbil, vil noen kanskje si. Rekkevidden på M60-utgaven er ikke så gal med sine 532 WLTP-kilometer, men hurtigladingen fremstår ikke så hurtig. Den ligger på 205 kW.

Noe fiklete, noe glimrende

Det er fordeler og ulemper med begge disse bilene. Siden CLA er helt ny, er det logisk å begynne med dens fordeler. Interiøret oppleves som mer påkostet enn tidligere elbiler fra Mercedes-Benz. 

Om det store, sorte panelet i Mercedesen er lekkert eller litt for voldsomt, kan definitivt diskuteres. Heldigvis gir det langt mer mening når faktisk du sitter bak rattet. Det er mulig å bestille bilen med en skjerm foran passasjeren også, men det koster ekstra.
Om det store, sorte panelet i Mercedesen er lekkert eller litt for voldsomt, kan definitivt diskuteres. Heldigvis gir det langt mer mening når faktisk du sitter bak rattet. Det er mulig å bestille bilen med en skjerm foran passasjeren også, men det koster ekstra.

Nå er det mindre hardplast og den harde plasten du finner, fremstår ikke så gjerrig som den kanskje kunne ha gjort. Dørlommene har et mykt felt på seg som skyver det generelle inntrykket opp.

Mercedes-Benz CLA har myke områder på dørene og Burmester lydanlegget (ekstrautstyr) pynter opp.
Mercedes-Benz CLA har myke områder på dørene og Burmester lydanlegget (ekstrautstyr) pynter opp.

Det ville være rart om Mercedes kom trekkende med både ny bil og elbilplattform, men ikke nytt infotainmentsystem. Den fellen har de ikke gått i, for det bak skjermen i midten er for det meste nytt. Det er et intuitivt og raskt system basert på logikken du kjenner fra Mercedes, selv om berøringsflatene på rattet av og til er litt fiklete.

Luftdysene bryter opp det sorte panelet – en ganske elegant detalj.
Luftdysene bryter opp det sorte panelet – en ganske elegant detalj.

På bildene kan det store, sorte panelet – som inkluderer luftdyser og skjermer – virke litt monotont. Det er et dominerende objekt om bord, men oppleves mer harmonisk når du først finner deg til rette bak rattet. Fysiske knapper til å justere de elektriske setene er et pluss. 

Fysiske knapper til å justere setet? Bra. Bare to knapper til å betjene fire vinduer? Ikke så bra.
Fysiske knapper til å justere setet? Bra. Bare to knapper til å betjene fire vinduer? Ikke så bra.

På minussiden finner du fort ut at det bare er to knapper til å betjene bilens fire vinduer. Vi får håpe Mercedes sparer masse på dette dustete grepet Volkswagen først var ute med på sine ID-biler, for det er irriterende når bilen ellers er såpass god.

Mercedes viser vei

Virkelig godt blir det når du begynner kjøringen, for her imponerer Mercedes. 

Nye CLA 350 4Matic har firehjulsdrift, men det finnes en versjon med enda bedre rekkevidde og bakhjulsdrift. 

Den starter på 572.900 kroner og er pengemessig meningsløs når 350-modellen i tillegg har mer hestekrefter og er raskere. Testbilens effekt ligger på 354 hestekrefter og 0 til 100 skal gå unna på solide 4,9 sekunder.

Pressebilen har 19-tommers AMG-felger som trekker prisen opp. Du må ikke velge disse, men de gjør at bilen ser bedre ut.
Pressebilen har 19-tommers AMG-felger som trekker prisen opp. Du må ikke velge disse, men de gjør at bilen ser bedre ut.

På motorvei og landevei er CLA stillegående og komfortabel. Den fremstår godt sammenskrudd og de verktøyene du kommer i kontakt med for å styre bilen – rattet, gasspedalen og bremsepedalen – har vekting og tilbakemelding du blir glad av å kjenne på.

Mercedes-Benz er tilbake i det gode, gamle sporet der alt bare stemmer. Du får lyst til å legge ut på langtur.

350-betegnelsen peker på at denne Mercedesen har godt med motoreffekt. Den ligger på 354 hestekrefter og dreiemomentet er på 515 Nm fra de to elmotorene.
350-betegnelsen peker på at denne Mercedesen har godt med motoreffekt. Den ligger på 354 hestekrefter og dreiemomentet er på 515 Nm fra de to elmotorene.

Selv om rekkevidden ikke er på 693 kilometer i praksis, viser et forbruk nede på 16,0 kWh/100 km at CLA er effektiv. Forbrukstallet er notert etter 30 mil med langkjøring, der mye foregikk i 110 kilometer i timen. Det hjelper åpenbart med en lav bil og sedanfasong, men Mercedes har lurt inn mange små knep for å bedre de aerodynamiske egenskapene og effektiviteten.

Visste du for eksempel at hele bakhjulsopphenget er «pakket inn», og at bilen er helt tildekket under for å gjøre den mer aerodynamisk? 

Mye av det Mercedes har jobbet med kan du ikke se, men totaliteten føles.

Rekkevidden er så god at du ender opp med å ikke tenke særlig på lading. Her kan du uansett kjøre langt.

Kjapt fra München

Over i BMW-en, som mange kjenner godt, er det business as usual. Egentlig er det litt urettferdig mot Mercedes at BMW i4 settes som motstander her, siden BMWs 4-serie egentlig er et slags alternativ til 3-serien, noe som betyr at Mercedes-Benz C-Klasse er den riktige konkurrenten – ikke CLA.

BMW i4 M60 er på mange måter lik som den tidligere M50. Motoreffekten er økt fra 544 til 601 hestekrefter, uten at du egentlig merker så stor forskjell på M50 og M60. Dreiemomentet er på hele 795 Nm fra de to elmotorene.
BMW i4 M60 er på mange måter lik som den tidligere M50. Motoreffekten er økt fra 544 til 601 hestekrefter, uten at du egentlig merker så stor forskjell på M50 og M60. Dreiemomentet er på hele 795 Nm fra de to elmotorene.

Men siden det ikke er kommet noen elektrisk C-Klasse ennå, er CLA et greit utgangspunkt. Det er naturlig å tenke at nordmenn vil vurdere disse mot hverandre siden BMW priser seg aggressivt.

Husk at en BMW i4 M60 starter på over 850.000 kroner i Tyskland, så dette er ikke ment å være en billig bil selv om prisen i Norge kan gi inntrykk av det.

Det var på våren i fjor at BMW viste i4 med et ansiktsløft. Fronten, lyktene bak og deler av interiøret ble fornyet. Bilen leveres nå med lekre laserlys bak som standard.
Det var på våren i fjor at BMW viste i4 med et ansiktsløft. Fronten, lyktene bak og deler av interiøret ble fornyet. Bilen leveres nå med lekre laserlys bak som standard.

Selv om ladehastighet og rekkevidde ikke lenger imponerer, er det andre tall som gjør BMW-en forlokkende. Med hele 601 hestekrefter og 795 Nm er dette en hissig bil. «M»-en i navnet står for «M Performance» og indikerer at dette er en av de mer sportslige bilene BMW selger.

0 til 100 går unna på bare 3,7 sekunder og i4 M60 er merkbart kjappere enn Mercedes CLA 350 4Matic.

BMW i4 fremstår ikke som en fersk bil, men innvendig sitter du svært godt i sportssetene som er inkludert i prisen.
BMW i4 fremstår ikke som en fersk bil, men innvendig sitter du svært godt i sportssetene som er inkludert i prisen.

BMW-en veier så vidt mer med sine 2.246 kilo mot Mercedesens 2.128 kilo. BMW har valgt å inkludere et adaptivt understell med luftfjæring på bakakselen som standardutstyr, mens Mercedes forbeholder adaptivt understell til de kommende AMG-utgavene som ennå ikke er vist.

Selv om nye CLA 350 4Matic både er rask og tidvis ganske morsom på svingete veier, er det BMW-en som gir den råeste kjøreopplevelsen.

Et skikkelig godt sportsratt med sømmer i de typiske «M-fargene» er inkludert i prisen hos BMW.
Et skikkelig godt sportsratt med sømmer i de typiske «M-fargene» er inkludert i prisen hos BMW.

Så store er de

Målene er nærmest identiske, men BMW-en føles litt mer substansiell. Det kan handle om at 4-serien, som i4 er basert på, er en klasse over CLA. En annen måte å betrakte det på er at CLA er større enn navnet med «A» i seg skulle tilsi.

Mercedes-Benz A-klasse er tradisjonelt en bil i «Golf-klassen», altså et alternativ til BMW 1-serie, Audi A3 og Volkswagen Golf.

Siden BMW i4 baserer seg på 4-serien, er kvaliteten innvendig på et høyt nivå hos BMW.
Siden BMW i4 baserer seg på 4-serien, er kvaliteten innvendig på et høyt nivå hos BMW.

Tenk også på at selve legendebilen, 124-utgaven av E-klassen (1985-1996), måler 4.780 mm i lengde, mens stasjonsvognutgaven av nye CLA er 4.723 millimeter lang.

Det er imidlertid en vesentlig forskjell mellom testens CLA sedan og BMW i4. Mens BMW-en har bakluken hengslet i taket, er CLA en mer typisk sedan med vanlig bagasjelokk.

BMW i4 begynner å bli gammel, men den har i alle fall mange fysiske knapper. Det er en god egenskap.
BMW i4 begynner å bli gammel, men den har i alle fall mange fysiske knapper. Det er en god egenskap.

Det betyr at BMW-en har 470 liters bagasjerom der Mercedesen bare har 405. En klar seier til BMW, men før du vender Mercedes ryggen skal du huske på at CLA har et bagasjerom under panseret på 101 liter. Det er bare 16 liter mindre enn det i en Tesla Model Y, og slik plass kommer godt med.

Konklusjon

Testens CLA er velutstyrt med sin AMG-pakke, 19-tommers felger og mye annet som koster ekstra. Hadde begge kostet 600.000 kroner inkludert mye utstyr, ville det gitt mening å gi Mercedes seieren foran snuten på BMW, for Mercedes-Benz fortjener anerkjennelse nå. Innsatsen de har lagt ned i CLA er solid.

Både på rekkevidde og ladehastighet slår Stuttgart München denne gangen.

Den sorte bilen har et velbygd og funksjonelt interiør du merker at begynner å bli gammelt. Teknologien med 400 volt elektrisk arkitektur, mot Mercedes’ 800 volt, er åpenbart noe som ikke vil bli videreført.

Du trår uansett ikke feil om du går for en Mercedes-Benz CLA 350 4Matic eller BMW i4 M60.
Du trår uansett ikke feil om du går for en Mercedes-Benz CLA 350 4Matic eller BMW i4 M60.

Kommende BMW iX3 har hele 400 kW maksimal effekt på hurtigladeren og over 800 kilometers rekkevidde, så det er ingen tvil om at i4 snart er i pensjonsalder.

Vil du ha det nyeste og teknologisk mest spennende, skal du velge Mercedes-Benz CLA 350 4Matic. Den vil du kose deg i, men fristes du av en deilig, rask og velbygd elbil til fristende pris, må i4 M60 med sine 601 hestekrefter vinne frem. Om pengefaktoren får bestemme, er valget lett.

Du imponerer neppe naboen, for hele nabolaget er litt lei av i4-hypen nå, men det må sies at Mercedes-prisen muligens er litt for tung å svelge når BMW-en er så rimelig.

BMW i4 M60 xDrive Gran Coupé

Konklusjon etter biltest av BMW i4 M60 xDrive Gran Coupé.

Mercedes-Benz CLA 350 4Matic

Konklusjon etter biltest av Mercedes-Benz CLA 350 4Matic.

PS: I regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026 legges det opp til at elbiler får økt avgift. Begge bilene i denne testen ligger an til å bli ca. 50.000 kroner dyrere. I skrivende stund har BMW 142 i4 på lager som kan fås i år, mens Mercedes-importør Bertel O. Steen starter utleveringen av CLA til norske kunder først i januar neste år.