Livsstil
Elbileiere kan spare titusenvis av kroner
Så mye koster det å eie ulike biltyper.
(Artikkelen er først publisert av Broom): Det blir stadig dyrere å eie bil. Økte renter, dyrere forsikring og to runder med økte bilavgifter i år – ved årsskiftet og 1. april – har bidratt til at kostnadene stiger for bileierne.
Det viser en beregning gjort av Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Her fremgår det også at noen bileiere kommer unna med langt lavere kostnader enn de andre: Nemlig de som har elbil.
I flere prisklasser kan elbileiere spare titusener av kroner årlig sammenlignet med dem som kjøper bensin- eller dieselbil.
Elbiler blitt billigere
– Å eie bil i Norge er dyrt. Kostnadene har økt for de fleste elementene som inngår i bilholdet, men elbilene holder stand som det rimeligste alternativet i alle prisgrupper, sier Geir Inge Stokke, administrerende direktør i OFV.
Rapporten viser at avgiftsøkningene i januar og april 2025 har rammet biler med forbrenningsmotor spesielt hardt. Både bensin-, diesel- og ladbare hybridbiler fikk høyere engangsavgifter, samtidig som listeprisene steg.
Dette kommer på toppen av et fortsatt høyt rentenivå, som gjør billån dyrere.
Elbilene har på sin side hatt prisnedgang i flere segmenter, og tilbudet av rimeligere elbiler har vokst. Samtidig har bilmarkedet gått fra å være et selgers marked til et kjøpers marked, med kampanjer og rabatter som bidrar til lavere innstegspriser.
Her er 11 nye biler til under 250.000 kroner
Markante forskjeller
– Avgiftene på bensin-, diesel- og ladbare hybrider har skutt i været de siste årene. Det gjør at flere nybilkjøpere ser at slike biler rett og slett ikke er innenfor økonomisk rekkevidde, sier Stokke.
Forskjellene mellom elbil og bensinbil er markante i årets kalkyle. For mange bileiere kan drivlinjevalget bety flere tusenlapper spart – hver måned.
En elbil til 350.000 kroner koster rundt 99.000 kroner i året med kjørelengde på 15.000 km kjørelengde.
En bensinbil i samme prisklasse koster rundt 113.000 kroner – nesten 14.000 kroner mer per år.
Var Norges mest solgte bruktbil
Undervurderer verditapet
I premiumklassen er gapet enda større:
En elbil til én million kroner koster rundt 229.000 kroner per år, mens en bensinbil til samme pris ligger på cirka 254.000 kroner, over 25.000 kroner mer.
– Mange undervurderer den skjulte kostnaden som er størst av alt: verditapet. Det utgjør ofte 35–50 prosent av de totale årlige kostnadene, sier Stokke, i en pressemelding.
Renten har mye å si
OFV minner om at det ikke bare er kjøpsprisen som avgjør bilens kostnad. Høye renter og økte forsikringspremier, særlig for elbiler med høye reparasjonskostnader, utgjør en betydelig del av regnestykket. Dekk og vedlikehold har også blitt dyrere.
– Lånefinansierer du bilen, betyr renten svært mye for totalkostnaden. Det er stor forskjell på et billån til 9 prosent rente og en kampanjerente på 1,5 prosent. Vi anbefaler å sjekke forsikringspremien hos flere selskaper før kjøp – det kan være mye å spare, sier Stokke.