Bil
Elbil-test:
Skjedd store ting det siste året
Raskere lading sparer deg for mye tid.
Hvor mye strøm elbilen kan ta imot, er helt avgjørende for hvor fort det går å lade den opp. Dermed også hvor lenge du må stå på ladestasjonen, før du kan kjøre videre med oppladet batteri.
Ladehastigheten til elbilene har lenge stått på stedet hvil, men nå har det kommet attraktive familiebiler som lader veldig raskt.
– Flere av bilene i vinterens elbiltest var klare til å kjøre videre etter godt under halvtimen på ladestasjonen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Ni av 23 klarer det
I NAF og Motors ladetest måles tiden det tar å lade batteripakken fra 10 til 80 prosent. Etter NAFs mening gir det et riktigere bilde av hvordan bilene lader, sammenlignet med å se på bare maksimal ladeeffekt.
– Våre tester gir derfor en pekepinn på hva du kan forvente av bilen sammenlignet med det som står i salgsmateriellet, sier Sødal.
Hele ni av de 23 bilene som var med i vinterens store elbiltest – El Prix – ladet fra 10 til 80 prosent på under en halv time. Aller raskest var Xpeng G9. Den ble tett fulgt av Lotus Eletre, Nio EL6, Nio ET5 og Kia EV9.
– Nå begynner ladestoppene å bli imponerende korte. Med bilene som fyller batteriet raskest, rekker du knapt nok på do før du kan reise videre, sier Sødal.
Utvikler seg fort
På flere aktuelle familiebiler ser vi nå at ladingen går unna. Kinesiske Nio hadde med to familiebiler i vintertesten. Nio har oppgradert batteripakkene og nå lader de betydelig raskere enn før.
– Det er tydelig at batteripakken i Nios biler nå er mer effektiv og ladepausen er kortet betydelig ned, bare fra sommeren 2023. Dette viser hvor fort teknologien utvikler seg, og at bilprodusentene nå kjemper om å korte ned tiden du bruker på ladeplassen, sier Sødal, i en pressemelding.
Også Kias store SUV EV9 imponerte stort. Den ladet utrolig jevnt og fint, med høy gjennomsnittlig ladeeffekt.
Skjedd store ting siste året
I vinterens El Prix var det med to biler som på papiret slår tidligere laderekorder, nemlig Xpeng G9 og luksus-SUVen Lotus Eletre. G9 ladet på 19 minutter, som er ett minutt kortere enn oppgitt ladetid. Lotusen var hakk i hæl med 22 minutter.
G9 kom inn med et brak i sommertesten i 2023 og var da oppe i hele 318 kilowatt på ladetesten. I vintertesten ble denne rekorden i toppfart på ladingen slått av Lotus som toppet på 327 kilowatt.
– Toppeffekten er ikke det mest interessante. Det er viktigere at bilen du vurderer å kjøpe lader jevnt bra. Det gjør begge disse bilene sammen med flere av de andre i testen. Dette viser at det har skjedd store ting på lading bare det siste året. Flere biler med store batteripakker, blir nå raskt fylt opp ved ladestasjonen, avslutter Nils Sødal.
(Denne saken ble først publisert på Broom).