Bil

Elbil-slakt i ny motorvei-test

Flere modeller med mer enn 50 prosent redusert rekkevidde.

Ingen modeller hadde større dropp i rekkevidden enn Toyota bZ4X. Den testede modellen har oppgitt rekkevidde på over 500 kilometer, men stoppet etter 233.
Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no.

At elbiler mister rekkevidde på vinteren, er noe de fleste har fått med seg. Rekkeviddetestene fra NAF viser at de fleste kan regne med 20-30 prosent kortere rekkevidde i normale, norske vintertemperaturer, enn på sommerdager.

Da snakker vi om blandet kjøring i moderate hastigheter. Men hva skjer om man skrur opp hastigheten? Da må man regne med mye større reduksjon i rekkevidden, viser en ny, tysk test.

Mer enn halvert rekkevidde

Det er den tyske bileier-organisasjonen ADAC som i samarbeid med danske FDM og fem andre søsterorganisasjoner har utført en test av 25 elbiler, alle med en offisiell rekkevidde (WLTP) på mer enn 500 kilometer. Kun sju av dem fikk karakteren «bra» eller bedre.

I motsetning til NAF sine tester, ble denne gjort i et testlaboratorium, og simulerte en testrute fra München til Berlin (582 kilometer) – med alle stigninger og nedstigninger.

Temperaturen ble satt til null grader, og bilene ble målt i motorveihastigheter på inntil 130 km/t – uten kø. Snitthastigheten var 111 km/t.

Siden testen ble gjort i laboratorium, ble forholdene helt like for alle bilene.

Toyota på bunn

Resultatene er ikke særlig godt lesestoff for Toyota. Modellen bZ4X, som ble Norges mest registrerte bil i januar, kom nemlig bare 233 kilometer – hele 54 prosent kortere enn oppgitt rekkevidde på 504 kilometer. Dette var utgaven med forhjulsdrift.

Det er for øvrig ikke første gang modellen har fått kritikk for kort rekkevidde. Den kom blant annet også ganske dårlig ut i fjorårets rekkeviddetest i regi av NAF.

Toyota bZ4X er en av Norges mest populære elbiler, men den har fått kritikk for rekkevidden også tidligere.
Toyota bZ4X er en av Norges mest populære elbiler, men den har fått kritikk for rekkevidden også tidligere.

Stort bedre gikk det ikke for MG4 og Volvo EC40, som tapte henholdsvis 51 og 50 prosent rekkevidde i forhold til WLTP-tallet.

Brorparten av de øvrige bilene havnet et sted mellom 40 og 50 prosent reduksjon. Se tabell lenger nede i saken.

Denne var best av alle i NAFs vintertest

Sedaner bedre enn SUV

Aerodynamikk betyr mye for forbruket, særlig på elbiler. Ikke uventet var det noen av det de mest aerodynamiske bilene som hadde minst avvik i forhold til WLTP. Her finner vi sedaner og kombier, og naturlig nok ingen høyreiste SUV-er.

Alle best ut kom Nio ET5, med et avvik på 21 prosent. Deretter fulgte PorscheTaycan og Mercedes EQS, med henholdsvis 24 og 27 prosent.

Sistnevnte var for øvrig den eneste bilen som fullførte hele testruten. Den hadde 18 kilometer i restrekkevidde da den kom «i mål».

Nio ET5 har en aerodynamisk utforming og klarte seg best i forhold til oppgitt rekkevidde. Her ser du stasjonsvognutgaven.
Nio ET5 har en aerodynamisk utforming og klarte seg best i forhold til oppgitt rekkevidde. Her ser du stasjonsvognutgaven.

Flere av de mest aerodynamiske bilene viste seg også å ha lavest forbruk. Her var det også Mercedes EQS som vant, med et forbruk på 4,9 kilometer per kilowattime. Helt nederst finner vi Volvo EC40, med 3,3 kilometer per kilowattime.

WLTP eller NEDC? kWh eller kW? Her får du svarene

Annet kjøremønster her

Tyskerne kjører mye på motorvei, og i så måte er dette dårlig nytt i et marked der interessen for elbiler allerede er nedadgående.

Hva angår Norge, er situasjonen en annen.

– Elbil passer godt til norsk kjøremønster. Vi kjører ikke særlig langt og har stort sett veier med moderate hastigheter, har senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF, tidligere uttalt.

EU skrotet vintertest av elbiler

Tabellen under viser resultatene, sortert på avvik i prosent fra de offisielle rekkeviddetallene:

ModellVintertest, km
WLTP, kmAvvik i prosent
Toyota BZ4X FWD233504- 54
MG 4 ER254520- 51
Volvo EC40 SM ER285569- 50
Peugeot e-3008 210263518- 49
BYD Seal RWD294570- 48
Ford Capri ER RWD332627- 47
Renault Scenic E-Tech 220314594- 47
Genesis GV60 RWD278517- 46
Polestar 2 LR SM349632- 45
Cupra Born VZ325594- 45
Hyundai IONIQ 6 77.4 RWD344614- 44
Skoda Enyaq Coupé 85316566- 44
XPeng G6 LR325570- 43
GWM ORA 07 AWD304520- 42
Tesla Model 3 MR RWD423702- 40
KIA EV3 81.4350586- 40
Nissan Ariya 87 FWD314516- 39
Lucid Air Grand Touring AWD518839- 38
VW ID.7 PRO S436700- 38
Lotus Emeya335540- 38
BMW iX xDrive50413633- 35
Audi S e-tron GT398605- 34
Mercedes-Benz EQS 450+600817- 27
Porsche Taycan Perf. Plus504667- 24
NIO ET 5 LR421532- 21