Bil
Elbil-slakt i ny motorvei-test
Flere modeller med mer enn 50 prosent redusert rekkevidde.
Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no.
At elbiler mister rekkevidde på vinteren, er noe de fleste har fått med seg. Rekkeviddetestene fra NAF viser at de fleste kan regne med 20-30 prosent kortere rekkevidde i normale, norske vintertemperaturer, enn på sommerdager.
Da snakker vi om blandet kjøring i moderate hastigheter. Men hva skjer om man skrur opp hastigheten? Da må man regne med mye større reduksjon i rekkevidden, viser en ny, tysk test.
Mer enn halvert rekkevidde
Det er den tyske bileier-organisasjonen ADAC som i samarbeid med danske FDM og fem andre søsterorganisasjoner har utført en test av 25 elbiler, alle med en offisiell rekkevidde (WLTP) på mer enn 500 kilometer. Kun sju av dem fikk karakteren «bra» eller bedre.
I motsetning til NAF sine tester, ble denne gjort i et testlaboratorium, og simulerte en testrute fra München til Berlin (582 kilometer) – med alle stigninger og nedstigninger.
Temperaturen ble satt til null grader, og bilene ble målt i motorveihastigheter på inntil 130 km/t – uten kø. Snitthastigheten var 111 km/t.
Siden testen ble gjort i laboratorium, ble forholdene helt like for alle bilene.
Toyota på bunn
Resultatene er ikke særlig godt lesestoff for Toyota. Modellen bZ4X, som ble Norges mest registrerte bil i januar, kom nemlig bare 233 kilometer – hele 54 prosent kortere enn oppgitt rekkevidde på 504 kilometer. Dette var utgaven med forhjulsdrift.
Det er for øvrig ikke første gang modellen har fått kritikk for kort rekkevidde. Den kom blant annet også ganske dårlig ut i fjorårets rekkeviddetest i regi av NAF.
Stort bedre gikk det ikke for MG4 og Volvo EC40, som tapte henholdsvis 51 og 50 prosent rekkevidde i forhold til WLTP-tallet.
Brorparten av de øvrige bilene havnet et sted mellom 40 og 50 prosent reduksjon. Se tabell lenger nede i saken.
Denne var best av alle i NAFs vintertest
Sedaner bedre enn SUV
Aerodynamikk betyr mye for forbruket, særlig på elbiler. Ikke uventet var det noen av det de mest aerodynamiske bilene som hadde minst avvik i forhold til WLTP. Her finner vi sedaner og kombier, og naturlig nok ingen høyreiste SUV-er.
Alle best ut kom Nio ET5, med et avvik på 21 prosent. Deretter fulgte PorscheTaycan og Mercedes EQS, med henholdsvis 24 og 27 prosent.
Sistnevnte var for øvrig den eneste bilen som fullførte hele testruten. Den hadde 18 kilometer i restrekkevidde da den kom «i mål».
Flere av de mest aerodynamiske bilene viste seg også å ha lavest forbruk. Her var det også Mercedes EQS som vant, med et forbruk på 4,9 kilometer per kilowattime. Helt nederst finner vi Volvo EC40, med 3,3 kilometer per kilowattime.
WLTP eller NEDC? kWh eller kW? Her får du svarene
Annet kjøremønster her
Tyskerne kjører mye på motorvei, og i så måte er dette dårlig nytt i et marked der interessen for elbiler allerede er nedadgående.
Hva angår Norge, er situasjonen en annen.
– Elbil passer godt til norsk kjøremønster. Vi kjører ikke særlig langt og har stort sett veier med moderate hastigheter, har senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF, tidligere uttalt.
EU skrotet vintertest av elbiler
Tabellen under viser resultatene, sortert på avvik i prosent fra de offisielle rekkeviddetallene:
| Modell | Vintertest, km | WLTP, km | Avvik i prosent |
| Toyota BZ4X FWD | 233 | 504 | - 54 |
| MG 4 ER | 254 | 520 | - 51 |
| Volvo EC40 SM ER | 285 | 569 | - 50 |
| Peugeot e-3008 210 | 263 | 518 | - 49 |
| BYD Seal RWD | 294 | 570 | - 48 |
| Ford Capri ER RWD | 332 | 627 | - 47 |
| Renault Scenic E-Tech 220 | 314 | 594 | - 47 |
| Genesis GV60 RWD | 278 | 517 | - 46 |
| Polestar 2 LR SM | 349 | 632 | - 45 |
| Cupra Born VZ | 325 | 594 | - 45 |
| Hyundai IONIQ 6 77.4 RWD | 344 | 614 | - 44 |
| Skoda Enyaq Coupé 85 | 316 | 566 | - 44 |
| XPeng G6 LR | 325 | 570 | - 43 |
| GWM ORA 07 AWD | 304 | 520 | - 42 |
| Tesla Model 3 MR RWD | 423 | 702 | - 40 |
| KIA EV3 81.4 | 350 | 586 | - 40 |
| Nissan Ariya 87 FWD | 314 | 516 | - 39 |
| Lucid Air Grand Touring AWD | 518 | 839 | - 38 |
| VW ID.7 PRO S | 436 | 700 | - 38 |
| Lotus Emeya | 335 | 540 | - 38 |
| BMW iX xDrive50 | 413 | 633 | - 35 |
| Audi S e-tron GT | 398 | 605 | - 34 |
| Mercedes-Benz EQS 450+ | 600 | 817 | - 27 |
| Porsche Taycan Perf. Plus | 504 | 667 | - 24 |
| NIO ET 5 LR | 421 | 532 | - 21 |