Bil
Elbil-eieren tok en råsjans – det straffet seg
Dette er ikke lovlig.
Denne artikkelen ble først publisert på Broom.
Takgrind eller skistativ har vært løsningen for mange som trenger å ha med seg mer enn det som går inn i bilen.
Men på en elbil er ikke dette nødvendigvis så enkelt. Særlig i starten var nemlig mange elbiler rett og slett ikke godkjent for taklast.
Uansett om taklast ikke er tillatt, finnes det alltid noen som laster på taket likevel. Dette kan bli dyrt på mer enn én måte. For det første risikerer bilføreren bot om man blir stoppet i kontroll. I tillegg kan ulovlig bruk av takstativ eller skiboks påføre bilen skade – og det får man i så fall ikke dekket på garanti.
Surret til sugekoppfester
Da Statens vegvesen hadde kontroll på Juvikflaten kontrollplass på Askøy denne uken, stoppet de en BMW i3. Den lille og kompakte elbilen er blant dem som ikke er godkjent for taklast. Men her var det likevel litt av hvert på taket...
Dette kan vi lese i rapporten fra Vegvesenets Bjarne Audun Flem Otterlei:
«Et kjøretøy fikk bruksforbud, da det var lastet på bilens tak uten at det kunne fremlegges noen form for dokumentasjon på at bilen var konstruert for eller godkjent til å ha taklast. Lasten var surret fast til sugekoppfester som var festet til bilens tak, hvor noen av sugekoppene var festet på bilens takluke i glass».
Dermed ble det også full stopp og bruksforbud.
Dette bør du vite før du fyller opp takboksen
Førerens ansvar
Ettersom i3 ikke er godkjent for taklast, er det ingen rails eller festepunkter for takstativ på bilen. Men den utfordringen løste altså eieren ved å bruke sugekoppfester.
Ute på veiene er det Statens vegvesen som er ansvarlig for kontrollvirksomheten. Ulovlig last på tak er et tema ved utekontrollene.
– Ved bruk av kjøretøy er det etter vegtrafikkloven paragraf 23 førerens ansvar å forvisse seg om at kjøretøyet er forsvarlig og forskriftsmessig lastet. Nærmere informasjon om krav til sikring av last finnes i forskrift om bruk av kjøretøy. Videre er det i denne bestemmelsen krav om at kjøretøykomponenter som benyttes til sikring av last ikke skal utsettes for større krefter enn det de er beregnet, dokumentert og konstruert for, har Asbjørn Steinar Hagerupsen i Statens vegvesen tidligere uttalt, til Broom.
Advarer nordmenn på tur - bagasjen bør være inne i bilen
6500 kroner
Vi har også snakket med UP om dette. De kontrollerer et stort antall biler langs veiene hvert år, og selv om dette primært handler om fart og rus, reagerer de selvsagt også på andre typer lov- og regelbrudd.
– Den mildeste reaksjonen er å be bilfører om å fjerne lasten. Et slikt forhold kan ikke avgjøres på stedet med forenklet forelegg, og det gir heller ikke noen prikker i førerkortet. Viktig å merke seg her, er at det er bilførerens ansvar å sjekke hva som er lovlig taklast for eget kjøretøy. I slike tilfeller kan det være snakk om utilstrekkelig sikret last. Bøtenivået for dette ligger for tiden på 6500 kroner, eller mer – dersom lasten fysisk har falt av, sier politioverbetjent Kjell Midtkandal i UP.
Derfor bør du alltid låse takboksen