Bil

Dukket plutselig opp: – Følg etter den bilen

Spionbilder: Porsche 911 hybrid: Ny modell blir banebrytende for Porsche

SPIONBILDE: Her sikrer Brooms Vegard Møller Johnsen seg bilder av Porsche sine testbiler. Blant annet en Panamera og en 911.
Publisert Sist oppdatert

Porsche er godt i gang med elektrifiseringen av modellutvalget sitt. De har i en årrekke hatt en rekke ladbare hybrider. Med Taycan fikk de sin første rene elbil.

Men ikonet 911 har foreløpig ikke blitt innlemmet blant modellene med elmotor.

Det vil imidlertid endre seg i år. Nå er det nemlig ikke lenge igjen før vi får en Porsche 911 med hybrid drivlinje. Det skjer samtidig som modellen får en facelift.

Samtidig som Porsche har presselansering av sin elektriske Macan i Frankrike, er også en kamuflert testbil av 911 i området. Den får vi et uventet møte med på vei til flyplassen.

Sperret opp øynene da fikk se denne

Følger etter

Når testbilen passerer oss på motorveien, får vi sjåføren til å legge seg på hjul etter. Denne må vi se nærmere på.

Den kamuflerte Porschen har de umiskjennelige 911-linjene.

ELEKTRIFISERT: Senere i år vil Porsche trolig vise sin første elektrifiserte utgave av sportsbilen 911. Her er den kamuflerte testbilen på veien i Frankrike. Foto: broom
ELEKTRIFISERT: Senere i år vil Porsche trolig vise sin første elektrifiserte utgave av sportsbilen 911. Her er den kamuflerte testbilen på veien i Frankrike.

Selv om den er litt kamuflert, får vi noen hint om hvordan de nye designelementene blir. Blant annet med to smale striper som utgjør baklysene. Det blir også noen endringer på frontlysene.

De to enderørene er samlet på midten.

Som forventet er de andre designendringene av det diskret slaget.

En ting tar oss skikkelig på senga, med tidenes raskeste

Ikke ladbar

Ifølge ryktene, vil ikke den hybride 911-en bli ladbar, kanskje noe overraskende.

På en annen side. En mindre batteripakke, og dermed lavere vekt, er mer i tråd med de kjøreegenskapene man ønsker i en 911.

Den får ifølge velinformerte Autocar et 48 Volt-system – og trolig en elmotor som gir i underkant av 100 hestekrefter. El-oppsettet skal være utviklet i samarbeid med superelbil-produsenten Rimac. Det lover godt!

Elmotoren skal være plassert i fremre halvdel av bilen – og drive forhjulene. Med andre ord blir det firehjulsdrift.

Plasseringen av elmotoren vil bidra til optimal vektfordeling.

Starter for første gang på 23 år - så smeller det!

4x4

UMISKJENNELIG: Profilen er det ikke lett å kjenne igjen. 911 har holdt på de grunnleggende linjene helt siden starten. Foto: broom
UMISKJENNELIG: Profilen er det ikke lett å kjenne igjen. 911 har holdt på de grunnleggende linjene helt siden starten.

Bensinmotor skal være en versjon av 3-liters twin turbo-motoren vi kjenner fra Carrera / Carrera S. Den skal sende kreftene sine til bakhjulene.

Hvis ryktene stemmer, skal den såkalte systemeffekten ligge på rundt 475 hestekrefter.

Det snakkes også om at elmotoren vil dukke opp i flere versjoner – inkludert Turbo og Turbo S-utgavene.

– Nei, den blir aldri elektrisk

Ren elbil

Om vi noen gang får en helt elektrisk 911, er fortsatt usikkert. Porsche-sjef Michal Steiner uttalte i høst følgende til Motor Trend:

– Hvis 911 blir helt elektrisk, vil det være den siste av modellene våre som blir det.

911 med bensinmotor er uansett «fredet» fram til minst 2030.

Porsche jobber i tillegg til elektrifisering, med utviklingen av syntetisk drivstoff. Det vil være gunstig både for de nye modellene, men ikke minst også for de mange eldre 911-ene som ruller rundt på veiene.

Les mer om eFuel her

(Artikkelen er først publisert av Broom)