Motor

Duell: Her er vinneren

Nordmenn elsker Tesla. I denne testen må Norges mest solgte bil forsvare seg mot oppfriskede Skoda Enyaq. Ingen av dem er perfekte, men den ene kommer tett på.

Nordmenn elsker Tesla. I denne testen må Norges mest solgte bil forsvare seg mot oppfriskede Skoda Enyaq. Ingen av dem er perfekte, men den ene kommer tett på.
Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

Det er typisk norsk å være lik naboen. I alle fall når det dreier seg om bilvalg, for Tesla Model Y er folkebilen nærmest alle har et forhold til.

Men er den så genial som svigerfar tror? Er den virkelig slikt et enormt godt kjøp? Eller har konkurrentene i stillhet tatt innersvingen på Norges mest kjøpte elbil?

Tøff konkurranse

For å finne svar har Finansavisen hentet ut en helt ny Tesla Model Y Long Range firehjulsdrift – den som står for 76 prosent av de over 84.000 registrerte Model Y-ene – og satt den opp mot Skodas store familiebil. 

koda Enyaq er en skikkelig familiebil med sine 570 liter i bagasjerommet. Dessverre er det ikke noe digert bagasjerom under panseret. Det bør komme på fremtidige modeller.
Skoda Enyaq er en skikkelig familiebil med sine 570 liter i bagasjerommet. Dessverre er det ikke noe digert bagasjerom under panseret. Det bør komme på fremtidige modeller.

Skoda Enyaq er en av de argeste og kanskje mest logiske konkurrentene til Model Y, i testen representert med coupé-utgaven siden det var denne importøren Harald A. Møller hadde tilgjengelig som pressebil. At fasongen bak minner mye om den Model Y har, er ingen ulempe.

Begge disse har fått en facelift i år og begge har tiltalende egenskaper, skal det vise seg. Men det er flere ulemper å legge merke til. Også for Teslas del.

Tesla Model Y Premium Long Range firehjulsdrift har et stort og smart bagasjerom bak, i tillegg til et praktisk bagasjerom under panseret.
Tesla Model Y Premium Long Range firehjulsdrift har et stort og smart bagasjerom bak, i tillegg til et praktisk bagasjerom under panseret.

Bagasjerom

Gjennom denne testen vil du se at ikke alle tall er umiddelbart sammenlignbare. De aller fleste bilprodusenter oppgir bagasjeromsvolum etter den såkalte VDA-metoden, der VDA står for Verband der Automobilindustrie og er en tysk bransjeforening.Skoda og mange andre bilprodusenter oppgir bagasjeromsvolum basert på VDA-tall der bagasjerommet fylles med 1-liters blokker som telles og konverteres til et tall målt i liter.

Slik gjør ikke Tesla det. De oppgir et bagasjerom på 854 liter, mens Skoda Enyaq har 570 liter. Så stor forskjell er det ikke i praksis.

Tesla Model Y Premium Long Range firehjulsdrift kan trekke henger på 1.600 kilo. Testens Skoda ligger på 1.200 kilo.
Tesla Model Y Premium Long Range firehjulsdrift kan trekke henger på 1.600 kilo. Testens Skoda ligger på 1.200 kilo.

Litt forskjell er det likevel, for når plass som elbilegenskap vurderes, er det omtrent ingen som slår Tesla Model Y. Det er enkelt å forstå hvorfor denne bilen faller i smak hos så mange.

Bagasjerommet i Model Y har to smarte rom, ett på hver side like innenfor baklukens åpning, som er perfekt å hive bugnende handlenett i. 

H-melk, grovbrød, en anemisk gulost og alt det andre nordmenn flest digger. Oppi med det! Løftes gulvlokket, som pussig nok ikke har noe håndtak eller er festet i noe, åpenbarer det seg et digert rom, og inn mot bakseteryggen er det nok et rom, dog mye grunnere enn det som er nærmest deg når du åpner bakluken.

Pressebilen har en WLTP-rekkevidde på 528 kilometer.
Pressebilen har en WLTP-rekkevidde på 528 kilometer.

I tillegg er det i Model Y et rom under panseret som enkelt og greit måler 117 liter. Det trenger vi ikke noen tysk forening til å slå fast.

Plassmessig kommer Tesla seirende ut, siden Skoda Enyaq og de andre konsernkusinene basert på samme plattform ikke har noe rom foran i det hele tatt. Det lukter litt tysk arroganse, men se nå på Mercedes’ nye el-SUV med nesten 130 liter foran – de lærer fort, disse tyskerne.

21-tommers felger koster 8.600 kroner ekstra hos Skoda, men så ser også bilen bedre ut med disse hjulene.
21-tommers felger koster 8.600 kroner ekstra hos Skoda, men så ser også bilen bedre ut med disse hjulene.

Lettere å parkere

Skoda Enyaq Coupé har et navn som kanskje ikke kler bilen. Det låter litt snobbete – et navn som går på kompromiss med plass og pragmatiske egenskaper, kan det tenkes, men Enyaq Coupé er slett ikke ufornuftig. 

Den måler 4.658 millimeter i lengde, bare tre prosent kortere enn Model Y. De er riktig så like, disse to, og på innsiden har du og dine det godt uansett hvor i bilen dere befinner dere. Bak i Skodaen er det ikke trangt.

Med 19-tommers hjul har Model Y Long Range firehjulsdrift en WLTP-rekkevidde på 586 kilometer. Går du for 20-tommers felger som vist her, faller rekkevidden til 568 kilometer.
Med 19-tommers hjul har Model Y Long Range firehjulsdrift en WLTP-rekkevidde på 586 kilometer. Går du for 20-tommers felger som vist her, faller rekkevidden til 568 kilometer.

I sjåførstolen, når det rattes i byen og spesielt trange steder, er det muligens best i Skodaen som har bedre svingdiameter enn Model Y. 

Faktisk 12 prosent bedre med sine 10,8 meter. Det gjør Enyaq lettere å parkere, for ingen av disse flotter seg med bakhjulsstyring. Da må du til Mercedes eller Porsche, og da blir det prat i nabolaget.

Tesla best på lading?

Elbilprodusenter oppgir maksimal ladehastighet målt i kilowatt effekt. Tesla smykker seg med 250 kW – et ganske så imponerende tall – mens Skoda ligger på mer puslete 175 kW.

Lakken «Olibo Green Metallic» koster 12.000 kroner ekstra.
Lakken «Olibo Green Metallic» koster 12.000 kroner ekstra.

Seier til Tesla, tenker du sikkert, men vent nå litt. Forskjellen er ikke så gedigen når du først står der og skal lade. Skoda Coupé 85X, som er bilens fulle navn, har et batteri på 77 kWh og skal klare lading fra 10 til 80 prosent på 28 minutter, noe den utvilsomt mestrer.

Model Y lader underlig nok tregere og bruker 30 minutter, selv om effekten ligger nærmere 200 kW i noen få strakser. De lovede 250 kW blir aldri observert på tross av at forholdene er gode og batteriet fikk forvarmet seg før ladingen startet. Faktisk fikk testbilen to muligheter til å briljere, men ladelykken uteble.

Model Y skal kunne lades med maksimal effekt på 250 kW, men det tallet så vi ikke i løpet av testperioden.
Model Y skal kunne lades med maksimal effekt på 250 kW, men det tallet så vi ikke i løpet av testperioden.

I praksis virker forskjellene mellom de to testbilene små, så du skal ikke utelukke en Enyaq fordi Tesla-tallet på papiret er bedre.

Videre kan det virke litt hovent at Tesla ikke vil oppgi hvor stort batteriet faktisk er, men kjører du tomt og lader opp til 100 prosent, virker det som at batteriet ikke er så langt unna det du finner hos Skoda.

Så langt går de

Testbilen fra Skoda har en WLTP-rekkevidde på 528 kilometer med digre (og lekre) 21-tommers sommerhjul. I løpet av testperioden ble forbruket observert helt ned i 12,6 kWh pr. 100 kilometer, som må sies å være tilfredsstillende ved blandet kjøring.

Tesla Model Y har fått ny front og bakparti. Det er lett å se forskjell på gammel og ny modell.
Tesla Model Y har fått ny front og bakparti. Det er lett å se forskjell på gammel og ny modell.

At bilen teknisk sett kan kjøres over 50 mil betviles ikke, og det samme gjelder testens Model Y med 568 kilometers WLTP-rekkevidde med 20-tommers sommerhjul som ekstrautstyr.

Til å være familiebiler med ganske så raus størrelse, får du lovende rekkevidde uansett hvilken du velger, men at Tesla Model Y ligger milevis foran på effektivitet og rekkevidde, later ikke til å være tilfellet.

Den letteste måten å gjenkjenne en ny Enyaq på i dag, er å se på fronten. Den er helt ny og må sies å være ganske så kul.
Den letteste måten å gjenkjenne en ny Enyaq på i dag, er å se på fronten. Den er helt ny og må sies å være ganske så kul.

En behagelig fordel med Tesla er imidlertid at du kan plugge rett i en Tesla-lader uten å fikle med app eller kredittkort, men Skoda leveres med Plug & Charge-mulighet som gir de samme fordelene hos Ionity i Norge.

Og vil du lade din Skoda eller Volkswagen på en av Teslas mange ladestasjoner, er det veldig lite fiklete med Teslas smarte app. Lading av elbil i Norge er lett.

Skoda Enyaq har fått en oppfriskning i år. På innsiden er det svært likt som før.
Skoda Enyaq har fått en oppfriskning i år. På innsiden er det svært likt som før.

Følelsen av noe velbygd

Det kan snakkes mye om tall, men hva med det du kjenner når du setter deg inn? Denne lysten på ny bil, dukker den opp?

Ja, men på forskjellige måter.

Pressebilen fra Skoda er en såkalt Sportline. Da får du med sportslige og komfortable seter.
Pressebilen fra Skoda er en såkalt Sportline. Da får du med sportslige og komfortable seter.

Når du deiser ned i Skodas sportslige og komfortable seter (testbilen er en såkalt Sportline), føler du at dette er bil. Den fremstår velbygd og substansiell, men kanskje med litt for mye hardplast. 

Med oppdateringen av Model Y er interiøret blitt enda bedre. Stoffet på dørene gir kvalitetsfølelse.
Med oppdateringen av Model Y er interiøret blitt enda bedre. Stoffet på dørene gir kvalitetsfølelse.

Det er på en annen side forståelig, for Enyaq er generelt så solid at det nesten ikke er noe poeng i å kjøpe en Audi.

Over hos Tesla, som har fått et ganske solid løft innvendig i år, er det myke materialer på nedre del av dørene, og stoff i dørlommene.

Fysiske knapper er ingen selvfølge i en ny elbil. Hos Skoda får du en del av dem.
Fysiske knapper er ingen selvfølge i en ny elbil. Hos Skoda får du en del av dem.

Skoda prøver på sin side å lure deg litt ved å ha myk plast på toppen av dørene foran, der du lener albuen, men bakdørene har mye hardere plast. Sleipt!

Begge bilene har mange smarte rom til å lagre småting, men Tesla drar på med aluminium og stedvis høy kvalitetsfølelse. Spesielt lukene over rommet i midten og koppholderne, sklir igjen med presisjon. 

Fysisk rullehjul hos Tesla. Det liker vi å se.
Fysisk rullehjul hos Tesla. Det liker vi å se.

Om helheten i Model Y fremstår litt spinklere, siden det nærmeste er rensket for øvrige elementer og detaljer, kan Enyaq snike seg foran og totalt sett tilby et litt bedre indre. I alle fall når du ikke kikker så nøye bak.

Det er sikkert ikke alle enig i.

Hos Tesla er det svært få elementer. Litt som i en studenthybel med stor TV.
Hos Tesla er det svært få elementer. Litt som i en studenthybel med stor TV.

Siden Tesla bare har én skjerm å sjarmere med, er det viktig at den fungerer. Og det gjør den virkelig, men husk at du ikke får Apple CarPlay eller Android Auto hos Tesla. De vil ha deg med inn i sitt programunivers, mens Skoda lar deg speile telefonen i en skjerm du ellers ikke blir bergtatt av.

Fysiske knapper har både Tesla og Skoda – flest hos Skoda uten at det føles feil. Da er det ekstra snodig at lydanleggets volumjustering foregår med en irriterende berøringsflate slik du finner hos Volkswagen, men det er ikke sikkert det er verre enn at Tesla tvinger deg til skjermen for å bytte gir.

En liten girknott Skodaen virker som en triviell detalj, men når du må velge gir på skjermen i Teslaen, minnes du på hvorfor det er fint å ha noe fysisk.
En liten girknott Skodaen virker som en triviell detalj, men når du må velge gir på skjermen i Teslaen, minnes du på hvorfor det er fint å ha noe fysisk.

Det er nok fint for Tesla-investorene at dette gjør bilene billigere å lage, men for deg som skal eie bilen og gire med en skjerm, er det lite fornøyelig.

Ellers må det rapporteres at Skoda blir fullstendig overkjørt av Teslas glimrende lydanlegg. Her er det fullstendig utklassing og ekstrapoeng til amerikanerne.

Skoda har et display til sjåføren. Det gir ikke mye informasjon, men gir likevel mening.
Skoda har et display til sjåføren. Det gir ikke mye informasjon, men gir likevel mening.

Slik kjører de

Solide, konvensjonelle dørhåndtak. Fysisk girspak, knapper og skjerm foran sjåføren. Alt dette gir en betryggende følelse av at Skoda-ingeniørene vet hva du ser etter i en bil. Denne opplevelsen fortsetter når du legger i vei.

Bilen har firehjulsdrift og de to motorene yter 286 hestekrefter til sammen. 0 til 100 skal gå unna på småraske 6,6 sekunder, noe de fleste vil finne tilfredsstillende. Enyaq Coupé er en behagelig og stillegående cruiser du fint kan kjøre fra Oslo til Trondheim uten å bli sliten.

Model Y oppfattes som en ganske presis og tidvis morsom elbil.
Model Y oppfattes som en ganske presis og tidvis morsom elbil.

Du får lyst til å legge ut på langtur, men i Model Y med firehjulsdrift får du også lyst til å kjøre litt hardere i svingene.

Igjen viser Tesla som selskap å være i det sære hjørnet, for antall hestekrefter vil de ikke opplyse om. Det er visst hemmelig, av uransakelige grunner. Flere kilder, inkludert Opplysningsrådet for veitrafikken, oppgir 514 hestekrefter, noe som virker lite logisk siden Tesla plutselig ville fortelle at den nye Performance-varianten yter 460 hestekrefter.

Nye Tesla Model Y har indirekte belysning bak. Det er et fiffig påfunn.
Nye Tesla Model Y har indirekte belysning bak. Det er et fiffig påfunn.

Uansett, nok motorkraft er det. 0 til 100 kilometer i timen vil Tesla gjerne oppgi, og det tallet sier en god del. Model Y med firehjulsdrift treffer 100 på bare 4,8 sekunder og med sin kjappe styring, engasjerende kjøreegenskaper og voldsomme kraft, er Model Y klart morsommere enn Enyaq Coupe 85x.

Litt av grunnen ligger også i at Model Y har bedre bremsepedalfølelse, som hos Skoda føles ullen og vag, som igjen gjør at bilen fremstår tung inn i skarpe svinger.

Pris og konklusjon

Så var det dette med pris da. Skoda Enyaq 85X Sportline Coupé starter på 539.900 kroner, mens Tesla Model Y Long Range firehjulsdrift ligger på 535.813 kroner. Testbilen fra Tesla har både metalliclakk og 20-tommers hjul, men elektriske seter, glasstak, det glimrende lydanlegget og kjøling i setene foran er standardutstyr.

Testbilen koster 588.938 kroner mens Skoda skal ha 632.000 for den grønne bilen på bildene.

Så langt i år er det registrert rundt 6.500 Skoda. Tesla har registrert over 25.000 biler pr. 9. november, ifølge OFV.
Så langt i år er det registrert rundt 6.500 Skoda. Tesla har registrert over 25.000 biler pr. 9. november, ifølge OFV.

Er så Skodaen verdt over 40.000 kroner mer enn Norges mest solgte bil? Er du ideologisk uenig med Elon Musk, og vil ha en gjennomgående glimrende elbil med god plass, fremkommelighet og et ganske standsmessig image, kan svaret fort være ja.

Er du opptatt av de skarpeste kjøreegenskapene og vil betale minst mulig uten å bli sett i en Kina-bil, gir Tesla Model Y mye mening.

Amerikaneren vinner denne gangen, men det behøver slett ikke være tilfellet neste gang, når Volkswagen-maskineriet virkelig har fått opp elbildampen.

Tesla Model Y Long Range firehjulsdrift

Biltest av Tesla Model Y Long Range firehjulsdrift.
Konklusjon etter biltest av Tesla Model Y Long Range firehjulsdrift.

Škoda Enyaq 85X Sportline Coupé

Biltest av Škoda Enyaq 85X Sportline Coupé.
Konklusjon etter biltest av Škoda Enyaq 85X Sportline Coupé.