Motor
Duell: Her er vinneren
Nordmenn elsker Tesla. I denne testen må Norges mest solgte bil forsvare seg mot oppfriskede Skoda Enyaq. Ingen av dem er perfekte, men den ene kommer tett på.
Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.
Det er typisk norsk å være lik naboen. I alle fall når det dreier seg om bilvalg, for Tesla Model Y er folkebilen nærmest alle har et forhold til.
Men er den så genial som svigerfar tror? Er den virkelig slikt et enormt godt kjøp? Eller har konkurrentene i stillhet tatt innersvingen på Norges mest kjøpte elbil?
Tøff konkurranse
For å finne svar har Finansavisen hentet ut en helt ny Tesla Model Y Long Range firehjulsdrift – den som står for 76 prosent av de over 84.000 registrerte Model Y-ene – og satt den opp mot Skodas store familiebil.
Skoda Enyaq er en av de argeste og kanskje mest logiske konkurrentene til Model Y, i testen representert med coupé-utgaven siden det var denne importøren Harald A. Møller hadde tilgjengelig som pressebil. At fasongen bak minner mye om den Model Y har, er ingen ulempe.
Begge disse har fått en facelift i år og begge har tiltalende egenskaper, skal det vise seg. Men det er flere ulemper å legge merke til. Også for Teslas del.
Bagasjerom
Gjennom denne testen vil du se at ikke alle tall er umiddelbart sammenlignbare. De aller fleste bilprodusenter oppgir bagasjeromsvolum etter den såkalte VDA-metoden, der VDA står for Verband der Automobilindustrie og er en tysk bransjeforening.Skoda og mange andre bilprodusenter oppgir bagasjeromsvolum basert på VDA-tall der bagasjerommet fylles med 1-liters blokker som telles og konverteres til et tall målt i liter.
Slik gjør ikke Tesla det. De oppgir et bagasjerom på 854 liter, mens Skoda Enyaq har 570 liter. Så stor forskjell er det ikke i praksis.
Litt forskjell er det likevel, for når plass som elbilegenskap vurderes, er det omtrent ingen som slår Tesla Model Y. Det er enkelt å forstå hvorfor denne bilen faller i smak hos så mange.
Bagasjerommet i Model Y har to smarte rom, ett på hver side like innenfor baklukens åpning, som er perfekt å hive bugnende handlenett i.
H-melk, grovbrød, en anemisk gulost og alt det andre nordmenn flest digger. Oppi med det! Løftes gulvlokket, som pussig nok ikke har noe håndtak eller er festet i noe, åpenbarer det seg et digert rom, og inn mot bakseteryggen er det nok et rom, dog mye grunnere enn det som er nærmest deg når du åpner bakluken.
I tillegg er det i Model Y et rom under panseret som enkelt og greit måler 117 liter. Det trenger vi ikke noen tysk forening til å slå fast.
Plassmessig kommer Tesla seirende ut, siden Skoda Enyaq og de andre konsernkusinene basert på samme plattform ikke har noe rom foran i det hele tatt. Det lukter litt tysk arroganse, men se nå på Mercedes’ nye el-SUV med nesten 130 liter foran – de lærer fort, disse tyskerne.
Lettere å parkere
Skoda Enyaq Coupé har et navn som kanskje ikke kler bilen. Det låter litt snobbete – et navn som går på kompromiss med plass og pragmatiske egenskaper, kan det tenkes, men Enyaq Coupé er slett ikke ufornuftig.
Den måler 4.658 millimeter i lengde, bare tre prosent kortere enn Model Y. De er riktig så like, disse to, og på innsiden har du og dine det godt uansett hvor i bilen dere befinner dere. Bak i Skodaen er det ikke trangt.
I sjåførstolen, når det rattes i byen og spesielt trange steder, er det muligens best i Skodaen som har bedre svingdiameter enn Model Y.
Faktisk 12 prosent bedre med sine 10,8 meter. Det gjør Enyaq lettere å parkere, for ingen av disse flotter seg med bakhjulsstyring. Da må du til Mercedes eller Porsche, og da blir det prat i nabolaget.
Tesla best på lading?
Elbilprodusenter oppgir maksimal ladehastighet målt i kilowatt effekt. Tesla smykker seg med 250 kW – et ganske så imponerende tall – mens Skoda ligger på mer puslete 175 kW.
Seier til Tesla, tenker du sikkert, men vent nå litt. Forskjellen er ikke så gedigen når du først står der og skal lade. Skoda Coupé 85X, som er bilens fulle navn, har et batteri på 77 kWh og skal klare lading fra 10 til 80 prosent på 28 minutter, noe den utvilsomt mestrer.
Model Y lader underlig nok tregere og bruker 30 minutter, selv om effekten ligger nærmere 200 kW i noen få strakser. De lovede 250 kW blir aldri observert på tross av at forholdene er gode og batteriet fikk forvarmet seg før ladingen startet. Faktisk fikk testbilen to muligheter til å briljere, men ladelykken uteble.
I praksis virker forskjellene mellom de to testbilene små, så du skal ikke utelukke en Enyaq fordi Tesla-tallet på papiret er bedre.
Videre kan det virke litt hovent at Tesla ikke vil oppgi hvor stort batteriet faktisk er, men kjører du tomt og lader opp til 100 prosent, virker det som at batteriet ikke er så langt unna det du finner hos Skoda.
Så langt går de
Testbilen fra Skoda har en WLTP-rekkevidde på 528 kilometer med digre (og lekre) 21-tommers sommerhjul. I løpet av testperioden ble forbruket observert helt ned i 12,6 kWh pr. 100 kilometer, som må sies å være tilfredsstillende ved blandet kjøring.
At bilen teknisk sett kan kjøres over 50 mil betviles ikke, og det samme gjelder testens Model Y med 568 kilometers WLTP-rekkevidde med 20-tommers sommerhjul som ekstrautstyr.
Til å være familiebiler med ganske så raus størrelse, får du lovende rekkevidde uansett hvilken du velger, men at Tesla Model Y ligger milevis foran på effektivitet og rekkevidde, later ikke til å være tilfellet.
En behagelig fordel med Tesla er imidlertid at du kan plugge rett i en Tesla-lader uten å fikle med app eller kredittkort, men Skoda leveres med Plug & Charge-mulighet som gir de samme fordelene hos Ionity i Norge.
Og vil du lade din Skoda eller Volkswagen på en av Teslas mange ladestasjoner, er det veldig lite fiklete med Teslas smarte app. Lading av elbil i Norge er lett.
Følelsen av noe velbygd
Det kan snakkes mye om tall, men hva med det du kjenner når du setter deg inn? Denne lysten på ny bil, dukker den opp?
Ja, men på forskjellige måter.
Når du deiser ned i Skodas sportslige og komfortable seter (testbilen er en såkalt Sportline), føler du at dette er bil. Den fremstår velbygd og substansiell, men kanskje med litt for mye hardplast.
Det er på en annen side forståelig, for Enyaq er generelt så solid at det nesten ikke er noe poeng i å kjøpe en Audi.
Over hos Tesla, som har fått et ganske solid løft innvendig i år, er det myke materialer på nedre del av dørene, og stoff i dørlommene.
Skoda prøver på sin side å lure deg litt ved å ha myk plast på toppen av dørene foran, der du lener albuen, men bakdørene har mye hardere plast. Sleipt!
Begge bilene har mange smarte rom til å lagre småting, men Tesla drar på med aluminium og stedvis høy kvalitetsfølelse. Spesielt lukene over rommet i midten og koppholderne, sklir igjen med presisjon.
Om helheten i Model Y fremstår litt spinklere, siden det nærmeste er rensket for øvrige elementer og detaljer, kan Enyaq snike seg foran og totalt sett tilby et litt bedre indre. I alle fall når du ikke kikker så nøye bak.
Det er sikkert ikke alle enig i.
Siden Tesla bare har én skjerm å sjarmere med, er det viktig at den fungerer. Og det gjør den virkelig, men husk at du ikke får Apple CarPlay eller Android Auto hos Tesla. De vil ha deg med inn i sitt programunivers, mens Skoda lar deg speile telefonen i en skjerm du ellers ikke blir bergtatt av.
Fysiske knapper har både Tesla og Skoda – flest hos Skoda uten at det føles feil. Da er det ekstra snodig at lydanleggets volumjustering foregår med en irriterende berøringsflate slik du finner hos Volkswagen, men det er ikke sikkert det er verre enn at Tesla tvinger deg til skjermen for å bytte gir.
Det er nok fint for Tesla-investorene at dette gjør bilene billigere å lage, men for deg som skal eie bilen og gire med en skjerm, er det lite fornøyelig.
Ellers må det rapporteres at Skoda blir fullstendig overkjørt av Teslas glimrende lydanlegg. Her er det fullstendig utklassing og ekstrapoeng til amerikanerne.
Slik kjører de
Solide, konvensjonelle dørhåndtak. Fysisk girspak, knapper og skjerm foran sjåføren. Alt dette gir en betryggende følelse av at Skoda-ingeniørene vet hva du ser etter i en bil. Denne opplevelsen fortsetter når du legger i vei.
Bilen har firehjulsdrift og de to motorene yter 286 hestekrefter til sammen. 0 til 100 skal gå unna på småraske 6,6 sekunder, noe de fleste vil finne tilfredsstillende. Enyaq Coupé er en behagelig og stillegående cruiser du fint kan kjøre fra Oslo til Trondheim uten å bli sliten.
Du får lyst til å legge ut på langtur, men i Model Y med firehjulsdrift får du også lyst til å kjøre litt hardere i svingene.
Igjen viser Tesla som selskap å være i det sære hjørnet, for antall hestekrefter vil de ikke opplyse om. Det er visst hemmelig, av uransakelige grunner. Flere kilder, inkludert Opplysningsrådet for veitrafikken, oppgir 514 hestekrefter, noe som virker lite logisk siden Tesla plutselig ville fortelle at den nye Performance-varianten yter 460 hestekrefter.
Uansett, nok motorkraft er det. 0 til 100 kilometer i timen vil Tesla gjerne oppgi, og det tallet sier en god del. Model Y med firehjulsdrift treffer 100 på bare 4,8 sekunder og med sin kjappe styring, engasjerende kjøreegenskaper og voldsomme kraft, er Model Y klart morsommere enn Enyaq Coupe 85x.
Litt av grunnen ligger også i at Model Y har bedre bremsepedalfølelse, som hos Skoda føles ullen og vag, som igjen gjør at bilen fremstår tung inn i skarpe svinger.
Pris og konklusjon
Så var det dette med pris da. Skoda Enyaq 85X Sportline Coupé starter på 539.900 kroner, mens Tesla Model Y Long Range firehjulsdrift ligger på 535.813 kroner. Testbilen fra Tesla har både metalliclakk og 20-tommers hjul, men elektriske seter, glasstak, det glimrende lydanlegget og kjøling i setene foran er standardutstyr.
Testbilen koster 588.938 kroner mens Skoda skal ha 632.000 for den grønne bilen på bildene.
Er så Skodaen verdt over 40.000 kroner mer enn Norges mest solgte bil? Er du ideologisk uenig med Elon Musk, og vil ha en gjennomgående glimrende elbil med god plass, fremkommelighet og et ganske standsmessig image, kan svaret fort være ja.
Er du opptatt av de skarpeste kjøreegenskapene og vil betale minst mulig uten å bli sett i en Kina-bil, gir Tesla Model Y mye mening.
Amerikaneren vinner denne gangen, men det behøver slett ikke være tilfellet neste gang, når Volkswagen-maskineriet virkelig har fått opp elbildampen.
Tesla Model Y Long Range firehjulsdrift
Škoda Enyaq 85X Sportline Coupé