Bil
Du kan bruke mobilen – også når det smeller
Så enkelt kan det faktisk gjøres.
Skademeldingsskjema er noe de aller fleste av oss har liggende i hanskerommet. Forhåpentligvis får vi aldri bruk for det. Men hvis ulykken er ute, er dette et viktig skjema for å kunne dokumentere hva som egentlig har skjedd.
Men nå skjer det faktisk ting på dette området også. Forsikringsbransjen er på vei over til digitale løsninger. Og ifølge forsikringsselskapet Tryg er den gamle skademeldingen på vei ut, i ekspressfart.
I løpet av sekunder
For to måneder siden lanserte de en ny, digital skadebehandling. Nå har så mye som 20 prosent av deres bilkunder tatt i bruk denne.
– Vi sparer både tid og penger på at kunden fyller ut en elektronisk skademelding i stedet for det gamle papirbaserte skjemaet. Alle er overrasket over hvor enkelt det nå er å melde en skade og hvor rask og ikke minst tydelig informasjon de får tilbake. Det hele skjer i løpet av sekunder, sier Svein-Arne Kausland, Skadedirektør i Tryg Forsikring.
Les også: Påstår at UP skadet bilen – og ikke ville skrive skademelding
Trygt og enkelt
Den helautomatiserte skademeldingen lar kunden selv styre alt i forbindelse med skade på sin bil. Fra mobilen kan brukerne oppgi hva som har skjedd og hvor bilen er skadet. Så kan de i ro og mak velge verksted og sikre seg en passende leiebil.
– Vi er stolte over å være et av de ledende forsikringsselskaper i verden innen helautomatisk skadeoppgjør. Vi tilbyr kundene enkle og intuitive løsninger samtidig som vi ivaretar kvaliteten i vår saksbehandling. Det er trygt og enkelt og responsen fra fornøyde kunder har vært strålende, sier Kausland, i en pressemelding.
Starter med mindre hendelser
Tryg har en målsetting om at all skadebehandling skal kunne foregå digitalt innen 2020. Den digitale plattformen utvikles av selskapet selv. En fullverdig løsning vil i tillegg bety at de kan yte bedre kvalitet for de med større og mer omfattende skader.
– Samtidig skal vi ha god tilgjengelighet på telefon for de av oss som ønsker personlig kontakt. Hittil ser vi at bilsaker med selvforskyldte småbulker, tapte bilnøkler samt kollisjoner der partene er enige om hendelsen, blir digitalt skademeldt. Men vi har lagt til rette for at alle typer skade skal kunne meldes digitalt, sier Kausland.
Les også: Her er Norges morsomste skademeldinger