Motor
Du får ikke mer for pengene enn dette
MG lanserer nå den store SUV-en IM6 med mer standardutstyr enn du kan drømme om til en pris som vil sjokkere.
Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.
Bakhjulsstyring, panoramaglasstak, elektrisk bakluke, nøkkelfri adgang, 360-graders kameraer med parkeringsassistent, 20 høyttalere og oppvarmede bakseter, samt 12-veis elektrisk justerbare forseter med puteforlenger, varme, kjøling og massasje.
Dette høres kanskje ut som ekstrautstyrslisten til en tysk premiumbil som vil koste deg flere hundre tusen kroner. Nei da, det er bare noe av standardutstyret i den nye MG IM6 til 489.900 kroner.
Litt ekstra
Skal du ha firehjulsdrift må du ut med 45.000 kroner ekstra og vil du ha luftfjæring og 21-tommers felger ytterligere 35.000, men prisen er fortsatt uforskammet lav.
Benchmark i elbilmarkedet er utvilsomt Tesla Model Y som koster 913 kroner mer enn MG IM6 med firehjulsdrift og uten luftfjæring.
Tesla vinner kampen om rekkevidde med sine 586 kilometer mot MGs 505, og Tesla har flere gode egenskaper kundene setter pris på, men MG har flere.
God plass
For uten overnevnte ekstrautstyr er MG IM6 lenger, bredere og har lengre akselavstand. Det betyr større plass, spesielt i baksetet, selv om Tesla er sjef i bagasjerommet, i hvert fall slik de måler. I tillegg har IM6 en frunk på 42 liter for ladekabel og annet.
Styringen på bakhjulene med større sporvidde enn foran kutter svingdiameteren i MG i lave hastigheter til 10,1 meter som er to mindre enn hovedkonkurrenten. I høyere hastigheter følger bakhjulene forhjulene og bidrar til mer stabil kjøring på motor- og landeveier.
MG IM6 har en rekke kjøreprogrammer fra Eco og Comfort til Sport, Snow og Individual. Her påvirkes understellet, gassresponsen, styringen og stabilitetsprogrammet på en merkbar måte.
Sprek som få
På våte landeveier med vinterdekk får man ikke testet kjøreegenskapene til fulle, men bilen fremstår meget komfortabel når du ønsker det. Doble vinduer og aktiv støyreduksjons sørger dessuten for et lav støynivå.
Når du gir på med rattutslag får du hjelp av et velfungerende ESP-system, som nesten fungerer som ESP Sport. Skrur du det av fremstår bilen leken og letthåndterlig så lenge du har plass og/eller kompetanse til å takle det.
Med hele 751 hestekrefter og 802 Nm i dreiemoment går bilen fra 0 til 100 kilometer i timen på 3,5 sekunder, som for øvrig er det samme som Performance-versjonen av Tesla Model Y som koster 75.000 kroner mer.
Tesla-inspirert
Det er liten tvil om at MG og mange andre har latt seg inspirere av Teslas suksess på mange måter, også når det gjelder interiør, teknologi og brukergrensesnitt.
De to hjulene på rattet betjener alt fra volum og speil til instrumentpanel og en rekke kjøre- og komfortfunksjoner. Som det avanserte Regn-natt-modus hvor biler, fotgjengere og andre elementer i trafikkbildet kommer tydelig frem i instrumentpanelet takket være en drøss kameraer og sensorer.
Da vil i tillegg kameraene vise trafikken på sidene og bak, varme i speilene aktiveres og viftehastigheten økes for å hindre dugg. For øvrig fungerer klimaanlegget eksemplarisk i realt norsk høstvær med regn og tåke, noe som ikke kan sies om alle kinesiske elbiler.
Heftig ladeeffekt
Selv om rekkevidden i MG IM6 ikke er klasseledende, er ladehastigheten på 396 kW blant de beste, i hvert fall på papiret. Det 100 kWh store batteriet skal dermed kunne lades fra 10 til 80 prosent på 17 minutter når alle forutsetninger ligger til rette for det, noe vi ikke har testet nå.
Like bra er ikke nyttelasten som er på beskjedne 376 kilo. Hengervekten på 1.500 kilo er ganske vanlig i denne klassen, mens egenvekten på 2,4 tonn er mindre enn de fleste bilene på denne størrelsen.
Store deler av interiøret er dekket av kunstskinn og polstrede materialer med litt plast nedover og bakover i bilen.
I stedet for tradisjonelle hendler på rattet for regenerering er det to knapper på venstre side for å regulere hastigheten i fartsholderen, mens de på høyre justerer regenereringen opp og ned.
Såpestykke
En todelt hovedskjerm med et tradisjonelt instrumentpanel og en berøringsskjerm med navigasjon og eventuell speiling av telefonen fungerer utmerket. Ytterligere en berøringsskjerm lengre ned er også Tesla-inspirert med hovedmenyer, klimaanlegg, stereo og mye annet. Ladeplate, koppholder, hanskerom og andre stuerom har du også.
Bilen har hentet inspirasjon fra mange hold når det gjelder design og fasongen er lik og en salig blanding av stadig flere aerodynamiske (les: såpestykkeformete) elbiler.
Lyslinjen bak kan minne om Aston Martin DBX og c-stoplen på Porsche Cayenne, uten sammenligning for øvrig. Noe smykke vil neppe mange kalle den aerodynamiske doningen, men den er heller ikke stygg, bare veldig vanlig.
Lav pris, stor skepsis
Så ender man opp med det som er viktig for mange, nemlig prisen. Det finnes velutstyrte kinesiske elbiler som BYD Sealion7, Zeekr 7X og Exlantix ET som matcher den på pris, men tar du med ytelser, plass og ikke minst utstyrsnivå skal det godt gjøres å finne noe som gir mer for pengene.
Da gjenstår det i så fall å legge fra seg skepsisen til biler fra midtens rike og tenke at det engelske merkenavnet MG er like bra som Volvo, Polestar, Lotus og Smart. De har alle utviklings- og designavdelinger i Europa, men eies av og produseres i Kina.
MG IM6