Bil
Dobbelt så mange velger diesel som elbil
Skiller seg kraftig fra personbilene.
(Artikkelen er først publisert av Broom): Elbilene har et svært solid grep på alle som kjøper ny personbil i Norge. I juli var elbilandelen på hele 92 prosent, så langt i år er den på 85,6 prosent.
Men på varebil er bildet ganske annerledes. Det elektriske skiftet går nemlig mye tregere i denne bilklassen. Her er ikke elbil-andelen høyere enn 30,.4 prosent.
– Det er registrert dobbelt så mange dieselvarebiler som elektriske i årets sju første måneder. Det bør være et tydelig signal til myndighetene om at bedre incentiver for kjøp av el-varebiler må på plass for å få fortgang i elektrifiseringen også for disse bilene, sier Øyvind Solberg Thorsen som er direktør i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Salget øker
De følger bilsalget i Norge tett og sender hver måned ut tall på utviklingen i markedet.
Mens salget av personbiler går tilbake 8 prosent så langt i år, er det adskillig mer trøkk i varebilmarkedet. Antall førstegangsregistrerte nye varebiler økte med 15,9 prosent i juli sammenlignet med fjoråret.
Så langt i år er det registrert 16.852 nye varebiler, det er 20,7 prosent flere enn på samme tid i fjor. Av disse er 5.117 elektriske.
Kanskje ikke helt overraskende: Ble kåret til Årets varebil
STORINNKJØP: Mesta er blant dem som satser på elektrisk varebil, de kjøpte 60 eksemplarer av ID.Buzz Cargo på én gang. .
Buzz på førsteplass
Selv om dieselbilene dominerer, er det en elektrisk varebil som har førsteplassen så langt i år. Der finner vi nemlig Volkswagen ID.Buzz, som selges både som personbil og varebil.
Cargo heter varebilversjonen som virkelig har markert seg godt i år. 2.666 eksemplarer er solgt og registrert, det gir en markedsandel på 15,2 prosent.
Det er en Volkswagen på andreplassen også, men den er ikke elektrisk. Her finner vi Transporter/Caravelle, en varebil-sliter som har vært med oss i mange år.
Deretter følger Mercedes Vito/Viano, Ford Transit/Transit Custom og Toyota Proace City. Mest solgte pickup er for øvrig Ford Ranger på niendeplass.
Her dukket ID.Buzz opp første gang i Norge
SKILLER SEG UT: Flere elektriske personbiler kommer nå i varebilutgave, dette er EV9 fra Kia.
Nye virkemidler
Stortinget har i tidligere nasjonale transportplaner vedtatt at alle nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslipp i 2025, mens alle nye tunge varebiler skal være nullutslipp i 2030.
Det målet virker mildt sagt urealistisk nå. Elbilforeningen er blant dem som har tatt til orde for at noe må gjøres på varebilfronten: De har foreslått en virkemiddelpakke for å elektrifisere varebilene.
I tillegg til bompengefritak, inkluderer forslaget økt engangsavgift for nye fossile varebiler, skjerpede miljøkrav i offentlige anskaffelser, tilgang for elektriske varebiler i kollektivfeltet og fritak for trafikkforsikringsavgift.
Dieselmotor? Da er det snart bare denne igjen