Bil

Dobbelt så mange velger diesel som elbil

Skiller seg kraftig fra personbilene.

For varebiler er elbilandelen kun 30,4 prosent, med dobbelt så mange dieselvarebiler som elektriske. Elbilforeningen foreslår nye virkemidler for å nå nullutslippsmål, inkludert økt engangsavgift for fossile varebiler og bompenger.
Publisert Sist oppdatert

(Artikkelen er først publisert av Broom): Elbilene har et svært solid grep på alle som kjøper ny personbil i Norge. I juli var elbilandelen på hele 92 prosent, så langt i år er den på 85,6 prosent.

Men på varebil er bildet ganske annerledes. Det elektriske skiftet går nemlig mye tregere i denne bilklassen. Her er ikke elbil-andelen høyere enn 30,.4 prosent.

– Det er registrert dobbelt så mange dieselvarebiler som elektriske i årets sju første måneder. Det bør være et tydelig signal til myndighetene om at bedre incentiver for kjøp av el-varebiler må på plass for å få fortgang i elektrifiseringen også for disse bilene, sier Øyvind Solberg Thorsen som er direktør i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Salget øker

De følger bilsalget i Norge tett og sender hver måned ut tall på utviklingen i markedet.

Mens salget av personbiler går tilbake 8 prosent så langt i år, er det adskillig mer trøkk i varebilmarkedet. Antall førstegangsregistrerte nye varebiler økte med 15,9 prosent i juli sammenlignet med fjoråret.

Så langt i år er det registrert 16.852 nye varebiler, det er 20,7 prosent flere enn på samme tid i fjor. Av disse er 5.117 elektriske.

Kanskje ikke helt overraskende: Ble kåret til Årets varebil

STORINNKJØP: Mesta er blant dem som satser på elektrisk varebil, de kjøpte 60 eksemplarer av ID.Buzz Cargo på én gang. .

Buzz på førsteplass

Selv om dieselbilene dominerer, er det en elektrisk varebil som har førsteplassen så langt i år. Der finner vi nemlig Volkswagen ID.Buzz, som selges både som personbil og varebil.

Cargo heter varebilversjonen som virkelig har markert seg godt i år. 2.666 eksemplarer er solgt og registrert, det gir en markedsandel på 15,2 prosent.

Det er en Volkswagen på andreplassen også, men den er ikke elektrisk. Her finner vi Transporter/Caravelle, en varebil-sliter som har vært med oss i mange år.

Deretter følger Mercedes Vito/Viano, Ford Transit/Transit Custom og Toyota Proace City. Mest solgte pickup er for øvrig Ford Ranger på niendeplass.

Her dukket ID.Buzz opp første gang i Norge

SKILLER SEG UT: Flere elektriske personbiler kommer nå i varebilutgave, dette er EV9 fra Kia.

Nye virkemidler

Stortinget har i tidligere nasjonale transportplaner vedtatt at alle nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslipp i 2025, mens alle nye tunge varebiler skal være nullutslipp i 2030.

Det målet virker mildt sagt urealistisk nå. Elbilforeningen er blant dem som har tatt til orde for at noe må gjøres på varebilfronten: De har foreslått en virkemiddelpakke for å elektrifisere varebilene.

I tillegg til bompengefritak, inkluderer forslaget økt engangsavgift for nye fossile varebiler, skjerpede miljøkrav i offentlige anskaffelser, tilgang for elektriske varebiler i kollektivfeltet og fritak for trafikkforsikringsavgift.

Dieselmotor? Da er det snart bare denne igjen