Livsstil

Disse bilmerkene har flest skader

– Mange elbiler er større og tyngre.

SMELLER: Jaguar er bilmerket med høyest skadefrekvens i Norge de siste årene, det viser statistikk fra forsikringsselskapet Storebrand.
Publisert

(Artikkelen er først publisert av Broom):

Årlig skjer det over én million bilskader i Norge. Her snakker vi alt fra mindre og kosmetiske skader – til skader som er så omfattende at bilene må vrakes.

Men visste du at det også er forskjeller mellom hvilke merker som er mest og minst innblandet i uhell og ulykker ute i trafikken? Forsikringsselskapet Storebrand har utarbeidet statistikk basert på bilene som er forsikret hos dem. Og her er det noen klare tendenser. 

Fra nisje til storsalg 

– Vi måler gjerne skadefrekvens løpende, altså siste hele år. Fra topp til bunn er det store forskjeller. De to øverste har i snitt nesten én skade i året, mens de seks nederste har halvparten så mange - altså mindre en 0,5 skader i snitt i året, forteller Petter Berg som er skadesjef på motor i Storebrand.

Ser vi på tallene siden 2023, er det svært høy elbilandel i toppen. Øverst finner vi et merke som fikk en historisk salgsøkning da de kom med elbil tilbake i 2018. Da gikk Jaguar fra å være et av de minste nisjemerkene i Norge, til å plutselig ha en storselger. 

Kvinner i Tesla og menn i Skoda er verstinger i trafikken

Biltyv-favoritt

Nå er altså Jaguar merket med høyest skadefrekvens hos Storebrand. Berg forteller at det har flere årsaker: 

– I tillegg til klassiske kollisjoner og påkjørsler av både gjenstander som står i ro og bakfra, er Jaguar er et yndet objekt for biltyver. Vi registrerer relativt mange saker både med tyveri og skader i forbindelse med dette, sier han.

Tesla og MG følger på plassene etter. Også her snakker vi elbil. 

– Våre egne tall viser at elbiler har høyere skadefrekvens enn de fleste fossile biler. Vår antakelse er at én av de viktigste årsaken til dette er kraftig akselerasjon. Store skjermer er også et tema, og uvant bruk i forhold til tradisjonelle knapper kan dra oppmerksomheten bort fra trafikkbildet. Mange elbiler er ofte større og tyngre. Det gir økt risiko for skader på parkeringsplasser, og økt risiko for påkjørsel bakfra når vær og føre er ekstra krevende, sier Berg. 

Samme merke – men de med elbil råkjører mye mindre

Bilene med hyppigst skadefrekvens siden 2023 (kilde: Storebrand)

1Jaguar
2Tesla
3MG
4Audi
5BMW
6Porsche
7Hyundai
8Lexus
9Mercedes

Fra fossil- til elbil 

– Er det noen historiske tendenser her?

– Vi har over flere år sett en generell økning i skadefrekvensen, fra da de første Teslaene kom på markedet, og senere så vi også en betydelig økning i 2022 og 2023. Ifølge tall fra Finans Norge har elbiler generelt høyere skadefrekvens enn fossilbiler. 

– Noen spesielle skader som skiller seg ut?

– Vår erfaring er at med flere elbiler på veiene, særlig i premiumsegmentet, ble det en økning i påkjørsler bakfra. Det kan ha sammenheng både kraftigere akselerasjon enn det mange var vant med fra før, og at mange elbiler veier mer, som i noen sammenhenger kan gi lengre bremselengde. 

– Vi råder alle som bytter bil, og kanskje særlig de som går fra fossil til elbil, til å sette seg godt inn i sikkerhetssystemene. De bør bli kjent med akselerasjonen og ikke minst hvordan bilen oppfører seg på vinterføre, sier Petter Berg. 

Topp 10: Merkene med mest motortrøbbel