Motor
D’Ieteren-familiens private bilgalleri: Brussels beste bilhemmelighet
Alle bilentusiaster på Brussel-tur legger veien om Autoworld, men det finnes én ukjent perle til: D’Ieteren-familiens private bilgalleri.
Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.
«D’Ieteren?», spør du kanskje. Navnet er ikke akkurat kjent i Norge, men den enkleste måten å forklare det på er at de er Belgias svar på den norske Møller-familien. Sammen med nederlandske Pon var de tre blant de første private Volkswagen-importørene etter 2. verdenskrig. Og de er det alle fortsatt.
Dog er D’Ieteren Group med sine tett på 150 milliarder kroner i omsetning omkring tre ganger større enn Møller-familiens konsern. I tillegg er det kun én hovedarving, Nicolas D'Ieteren, som er Belgias nest rikeste ifølge Forbes med en formue på rundt 55 milliarder kroner.
Bilbransjegigant
Bildelen i D’Ieteren selger årlig omkring 125.000 nye biler, nesten like mye som hele det norske nybilmarkedet i et normalår.
Legg til den verdensledende glassgiganten Belron (Hurtigruta Carglass i Norge), Parts Holding Europe, eiendom og Moleskine, pluss en rekke andre større og mindre virksomheter.
Tidligere inngikk blant annet bilutleieselskapet Avis, Audi-fabrikken utenfor Brussel og Carrozzeria Touring Superleggera, som nå alle er solgt. Du skjønner raskt at D’Ieteren er et av de europeiske kraftsentrene i bildistribusjon.
Familieselskapet har røtter helt tilbake til 1805, med produksjon av trehjul og etter hvert hestekjerrer, bilkarosserier og sågar bilproduksjon på egen samlefabrikk. Både Studebaker og Packard og etter hvert også VW og Porsche ble bygget i deres fabrikk.
– Vi er eldre enn den belgiske stat og har overlevd siden før Napoleonskrigen, spøkte alltid Roland D’Ieteren da vi møtte ham rundt om på alt fra internasjonale bilutstillinger til historisk racing på Le Mans Classic.
Entusiastisk familie
Ved siden av å være mannen som bygde opp virksomheten i moderne tid, var Roland D’Ieteren en sann entusiast av et kaliber du knapt finner blant yngre industrialister, inntil sin død av covid før jul i 2020.
Han var født i 1942 og vokste opp med biler helt fra guttedagene da faren Pierre styrte virksomheten.
Allerede i ungdomsårene syslet han med å designe og bygge sine egne racingkarosserier på Boble-plattformer, og familien ferierte ofte med Piëch-familien. Der ble det tette bånd med den fem år eldre, kommende Volkswagen-sjefen Ferdinand Piëch, et vennskap som skulle vise seg verdifullt livet ut, blant annet da produksjonen av Audi A1 ble lagt til Brussel.
Ved siden av å være en skarp forretningsmann var Roland D’Ieteren historisk interessert. Med stadig større ressurser samlet han biter av familiehistorien i form av både hestevogner og ikke minst biler med tilknytning til selskapene i flere tiår.
Karosserikjempe
D’Ieteren hadde alt som trengtes da luksusbilene ved inngangen til 1900-tallet overtok for hestevognene. I løpet av nær 40 år frem til 1935 skulle de kle opp et sted mellom 3.500 og 4.000 spesielkarosserier på chassiser fra totalt 105 ulike bilmerker fra både Europa og USA.
På det meste jobbet det over 500 karosseribyggere i verkstedet i 50. Rue du Mail i Brussel, men under Depresjonen gikk det raskt nedover med den bilbyggerbusinessen.
Løsningen ble å sikre gode importagenturer på først og fremst amerikanske bilmerker i øvre middelklasse og i luksusmarkedet. Det var der man hadde hatt kunder i bilens pionertid.
Studebaker, Packard, Piece-Arrow og Auburn var de viktigste merkene, og etter krigen ble det sågar sammenstilling av Studebaker og Packard ved familiens egenbygde bilfabrikk i utkanten av byen.
Volkswagen-eventyr
Det skulle imidlertid bli industrieventyret som reiste seg i etterkrigstidens Wolfsburg som skulle danne grunnlaget for D'Ieteren-suksessen frem mot moderne tid.
Først med Volkswagen, men raskt også med Porsche, og i årene som har fulgt har merke etter merke fra det enorme konsernet blitt innlemmet i det stadig voksende import- og forhandlerimperiet.
Og med Ferdinand Piëchs apetitt på luksus- og sportsbilmerker, var D’Ieteren med fra starten både på Bentley, Bugatti og Lamborghini og de er også forhandler for Rimac og sjarmerende Microlino.
Under Brussel-utstillingen i vinter hadde D’Ieteren én av de fem hallene alene til sine merker, mer enn for eksempel Stellantis.
Privat galleri
Allerede i 1988 åpnet patriarken Roland familiens eget bilgalleri, og til 200-årsjubileet i 2005 ble det utvidet og totalfornyet slik det fremstår i dag. Åpningen av den 2.300 kvadratmeter store utstillingen skjedde av daværende Kong Albert II, og den viser rundt 100 biler (som nok ikke er halvparten av familiens totale bilsamling).
Familien har ansatt en egen kurator for samlingene, som også består av arkiver, bilder, dokumentasjon og objekter med tilknytning til virksomhetens 220 år lange historie gjennom syv generasjoner.
Samlingen er ikke hemmelig, men privat og dermed ikke åpent for allmennheten. Men det er heller ikke noe problem å få tilgang hvis man kontakter det på gallery@dieterengroup.com og er en liten gruppe som ønsker omvisning. Prisen for en gruppeomvisning er symbolske 100 euro.
Planen er å gjøre en ombygning til selskapets 225-årsjubileum i 2030, men det er ingen grunn til å vente. Samlingen er absolutt verd et besøk om man har den minste bilinteresse og skal til Brussel-området.