Motor

D’Ieteren-familiens private bilgalleri: Brussels beste bilhemmelighet

Alle bilentusiaster på Brussel-tur legger veien om Autoworld, men det finnes én ukjent perle til: D’Ieteren-familiens private bilgalleri.

Publisert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

Nicolas D’Ieteren har overtatt kontrollen av familieimperiet og troner på andreplass over Belgias rikeste.

«D’Ieteren?», spør du kanskje. Navnet er ikke akkurat kjent i Norge, men den enkleste måten å forklare det på er at de er Belgias svar på den norske Møller-familien. Sammen med nederlandske Pon var de tre blant de første private Volkswagen-importørene etter 2. verdenskrig. Og de er det alle fortsatt.

Dog er D’Ieteren Group med sine tett på 150 milliarder kroner i omsetning omkring tre ganger større enn Møller-familiens konsern. I tillegg er det kun én hovedarving, Nicolas D'Ieteren, som er Belgias nest rikeste ifølge Forbes med en formue på rundt 55 milliarder kroner.

Bilbransjegigant

Roland D’Ieteren (i hvit kjøredress) har akkurat overlatt styringen til sønnen Nicolas i deres BMW 328 under Le Mans Classic i 2008, og etter farens død har sønnen full kontroll over familieselskapet.

Bildelen i D’Ieteren selger årlig omkring 125.000 nye biler, nesten like mye som hele det norske nybilmarkedet i et normalår.

Legg til den verdensledende glassgiganten Belron (Hurtigruta Carglass i Norge), Parts Holding Europe, eiendom og Moleskine, pluss en rekke andre større og mindre virksomheter.

I dag forhandler D’Ieteren samtlige merker fra Volkswagen-gruppen, inkludert Bugatti, Lamborghini og Bentley. Til venstre en 1937 Bugatti Type 57 med D’Ieteren-karosseri.
D’Ieteren ble etablert allerede i 1805, og en stor aktivitet frem til bilismens tidsalder var produksjon av eksklusive hestevogner. Danaë-Emilia Vermeulen er kurator og historiker i konsernet.

Tidligere inngikk blant annet bilutleieselskapet Avis, Audi-fabrikken utenfor Brussel og Carrozzeria Touring Superleggera, som nå alle er solgt. Du skjønner raskt at D’Ieteren er et av de europeiske kraftsentrene i bildistribusjon.

Familieselskapet har røtter helt tilbake til 1805, med produksjon av trehjul og etter hvert hestekjerrer, bilkarosserier og sågar bilproduksjon på egen samlefabrikk. Både Studebaker og Packard og etter hvert også VW og Porsche ble bygget i deres fabrikk.

Roland D’Ieteren overtok ledelsen av familieselskapet i 1975, og ved siden av å utvikle det til et veritabelt bilimperium var han en enorm entusiast som samlet familiehistorien.

– Vi er eldre enn den belgiske stat og har overlevd siden før Napoleonskrigen, spøkte alltid Roland D’Ieteren da vi møtte ham rundt om på alt fra internasjonale bilutstillinger til historisk racing på Le Mans Classic.

Entusiastisk familie

Ved siden av å være mannen som bygde opp virksomheten i moderne tid, var Roland D’Ieteren en sann entusiast av et kaliber du knapt finner blant yngre industrialister, inntil sin død av covid før jul i 2020.

Han var født i 1942 og vokste opp med biler helt fra guttedagene da faren Pierre styrte virksomheten.

Allerede i ungdomsårene syslet han med å designe og bygge sine egne racingkarosserier på Boble-plattformer, og familien ferierte ofte med Piëch-familien. Der ble det tette bånd med den fem år eldre, kommende Volkswagen-sjefen Ferdinand Piëch, et vennskap som skulle vise seg verdifullt livet ut, blant annet da produksjonen av Audi A1 ble lagt til Brussel.

Roland D’Ieteren deltok hvert år på Concorso d’Eleganza Villa d’Este, her med en nydelig 1956 Maserati A6G/54 GT Frua Spider for vel ti år siden.

Ved siden av å være en skarp forretningsmann var Roland D’Ieteren historisk interessert. Med stadig større ressurser samlet han biter av familiehistorien i form av både hestevogner og ikke minst biler med tilknytning til selskapene i flere tiår.

Denne Hispano-Suiza ble kledd opp med et D’Ieteren-karosseri og sendt til kunden i New York i 1930. Roland D’Ieteren kjøpte den i 1997 og fikk den restaurert og plassert i galleriet.

Karosserikjempe

D’Ieteren hadde alt som trengtes da luksusbilene ved inngangen til 1900-tallet overtok for hestevognene. I løpet av nær 40 år frem til 1935 skulle de kle opp et sted mellom 3.500 og 4.000 spesielkarosserier på chassiser fra totalt 105 ulike bilmerker fra både Europa og USA.

På det meste jobbet det over 500 karosseribyggere i verkstedet i 50. Rue du Mail i Brussel, men under Depresjonen gikk det raskt nedover med den bilbyggerbusinessen.

Utover 1930-tallet sikret D’Ieteren seg import av de amerikanske luksusmerkene Studebaker, Packard, Piece Arrow og Auburn, som denne gule skjønnheten.

Løsningen ble å sikre gode importagenturer på først og fremst amerikanske bilmerker i øvre middelklasse og i luksusmarkedet. Det var der man hadde hatt kunder i bilens pionertid.

For å unngå avgifter på amerikanske biler, ble Studebaker montert i D’Ieterens nye fabrikk utenfor Brussel fra 1949.

Studebaker, Packard, Piece-Arrow og Auburn var de viktigste merkene, og etter krigen ble det sågar sammenstilling av Studebaker og Packard ved familiens egenbygde bilfabrikk i utkanten av byen.

D’Ieteren ble Volkswagen-importør for Belgia samtidig med Møller i Norge – i 1948. I samlingen har de blant annet en kopi av VW-prototypen Type 30 fra 1937.

Volkswagen-eventyr

Det skulle imidlertid bli industrieventyret som reiste seg i etterkrigstidens Wolfsburg som skulle danne grunnlaget for D'Ieteren-suksessen frem mot moderne tid.

Først med Volkswagen, men raskt også med Porsche, og i årene som har fulgt har merke etter merke fra det enorme konsernet blitt innlemmet i det stadig voksende import- og forhandlerimperiet.

Porsche kom raskt på programmet, og D’Ieteren bygde sågar egne Cabriolet-versjoner av 356, som disse.

Og med Ferdinand Piëchs apetitt på luksus- og sportsbilmerker, var D’Ieteren med fra starten både på Bentley, Bugatti og Lamborghini og de er også forhandler for Rimac og sjarmerende Microlino.

Etter å ha startet med Audi og NSU i 1974, begynte Roland D’Ieteren å samle på klassiske eksemplarer av ulike Auto Union-merker, som denne gedigne Horch som ikke ble ferdig restaurert før hans død.

Under Brussel-utstillingen i vinter hadde D’Ieteren én av de fem hallene alene til sine merker, mer enn for eksempel Stellantis.

Privat galleri

Allerede i 1988 åpnet patriarken Roland familiens eget bilgalleri, og til 200-årsjubileet i 2005 ble det utvidet og totalfornyet slik det fremstår i dag. Åpningen av den 2.300 kvadratmeter store utstillingen skjedde av daværende Kong Albert II, og den viser rundt 100 biler (som nok ikke er halvparten av familiens totale bilsamling).

Det er ikke få Porsche-varianter fra 356 til i dag i samlingen, blant annet denne nydelige 1993 911 Turbo S.

Familien har ansatt en egen kurator for samlingene, som også består av arkiver, bilder, dokumentasjon og objekter med tilknytning til virksomhetens 220 år lange historie gjennom syv generasjoner.

D’Ieteren gjenåpnet Carrozzeria Touring Superleggera i 2008, og derfra kom blant annet en drøy håndfull Alfa Romeo 8C-baserte Disco Volante.

Samlingen er ikke hemmelig, men privat og dermed ikke åpent for allmennheten. Men det er heller ikke noe problem å få tilgang hvis man kontakter det på gallery@dieterengroup.com og er en liten gruppe som ønsker omvisning. Prisen for en gruppeomvisning er symbolske 100 euro.

D’Ieteren Luxury Performance er enefornadler av Bugatti i Belgia og selger et par-tre biler i et godt år.

Planen er å gjøre en ombygning til selskapets 225-årsjubileum i 2030, men det er ingen grunn til å vente. Samlingen er absolutt verd et besøk om man har den minste bilinteresse og skal til Brussel-området.