Bil
Dette skjer hvis det blinker rødt
Har en helt spesiell årsak.
Det er høstferie, og mange kan bli fristet til å gi litt ekstra gass for å komme raskest mulig fram på hytta. Det kan fort straffe seg.
For langs norske veier står det nå rundt 450 fotobokser som sjekker at du ikke kjører over fartsgrensen, enten ved punktmåling eller gjennomsnittsmåling. I vårt naboland Sverige står de mye tettere.
Effektive mot ulykker
Systemene kalles egentlig «automatisk trafikkontroll», forkortet til ATK, og betegnes som en stor suksess. Beregninger foretatt av Transportøkonomisk institutt, tyder nemlig på at boksene reduserer antall dødsofre og hardt skadde til omtrent halvparten på strekningene de står plassert.
Og det er ikke nødvendigvis slik at du ser et kraftig lysglimt når du blir tatt bilde av: Ofte ser du bare et kort, rødt blink. Det skjer flere hundre tusen ganger hvert eneste år.
Ser du dette, betyr det ganske enkelt at du er blitt avfotografert. Men det behøver ikke nødvendigvis å bety at du har kjørt for fort, ifølge Statens vegvesen, som drifter norske fotobokser.
Les også: 150 fotoboks-kameraer forsvant: Så kikket politiet under sengen
Her fotograferes alle
På strekninger med gjennomsnittsmålinger avfotograferes nemlig alle biler som passerer fotoboksene. Og hvis gjennomsnittshastigheten har vært for høy, vil det blinke gult i en lampe som står plassert 50 meter etter den siste fotoboksen.
Skjer dette, blir bildene sendt over til vurdering hos en saksbehandler hos Vegvesenet. Er det samme bil på begge bildene, overtar politiet saken, som i neste omgang ber Statens Innkrevingssentral om å sende det som vanligvis blir et forenklet forelegg til sjåføren.
Men hvis det blinker rødt og det er vanlig punktmåling, har du mest sannsynlig kjørt for fort.
Så blir det opp til saksbehandler og politiet å avgjøre om det skal resultere i en bot eller enda strengere reaksjoner – og hvem som eventuelt skal få den.
Les også: Mener han fikk nær døden-opplevelse av svensk fotoboks
Hva om det ikke er deg?
Om de har grunn til å tro at føreren er en annen enn eieren, gjør de manuelle søk for å finne ut hvem som har kjørt bilen.
Hvis de ikke finner dette, blir bileiere oppfordret til å opplyse navnet på sjåføren. Hvis man nekter eller hevder man ikke vet, kan saken ende i retten.
Statens vegvesen har forøvrig egne sider med flere spørsmål og svar om automatisk trafikkontroll. Disse finner du her.
Les også: Du kan kjøre fort forbi fotoboksen – og redde deg inn ved å bremse