Bil
Dette påvirker elbilens rekkevidde
Det er vinterferie, og mange skal ute og kjøre. En ny rekkevidde test viser at det er bedre å pakke bilen full enn å bruke skiboks.
Mange faktorer påvirker rekkevidden til en elbil. Føre, temperatur og topografi får du gjort lite med, mens kjørestil og hvor varmt du må ha det i bilen, kan påvirkes.
I tillegg påvirkes også rekkevidden mer om du bruker skiboks på taket enn om du pakker bilen full.
Det komme frem i en rekkeviddetest utført av Norsk elbilforening.
Det melder de selv om i en pressemelding.
Å laste bilen full har liten påvirkning på rekkevidden
De siste årene har nyttelast vært et mye omdiskutert tema, da særlig for elbiler.
Noen modeller har upraktisk lav nyttelast. Det er noe man må være klar over dersom man ofte frakter mye folk og bagasje.
I en test, gjennomført i 6-14 minusgrader på saltvåt motorvei, viste det seg imidlertid at maksimal nyttelast ikke medførte stor økning i strømforbruk ved kjøring i 80 km/t.
Tesla Model Y fikk snaut ti prosent ekstra forbruk sammenliknet med da det kun var sjåfør i bilen, mens Polestar 2 økte med rundt sju prosent.
Test av Polestar 2 og Tesla Model Y med skiboks
De to bilene ble testet med skiboks på taket, i tillegg til maks nyttelast. Her ble det langt større utslag på forbruket enn på kjøring med kun nyttelast.
– Alt som stikker ut fra karosseriet vil øke luftmotstanden og dermed påvirke rekkevidden, sier testansvarlig Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening i pressemeldingen.
Model Y økte strømforbruket med 35 prosent, og mistet dermed en tredjedel av rekkevidden, sammenlignet med kjøring i 80 km/t med kun fører i bilen.
– Årsaken ligger i at bilen er svært energieffektiv i utgangspunktet, og dermed får større påslag med en skiboks av denne typen på taket.
Polestar 2 hadde et mer vanlig påslag. Med skiboksen på taket økte strømforbruket med 16 prosent, men den hadde også vesentlig høyere forbruk i utgangspunktet.
– Økt forbruk er ikke noe problem så lenge du er klar over den fysiske effekten skiboksen har på bilen, og heller ikke så lenge bilen din lader raskt, sier Ståle Frydenlund.
Her er forvarming før hurtiglading nøkkelordet, og dette har vi også testet grundig i vinter.