Reisenyheter
Dette klager nordmenn på ved flyreiser
Fire av ti nordmenn føler seg dårlig behandlet av flyselskapene. Klagetallene topper seg i forbindelse med flyreiser i sommerferien.
YouGov har gjennomført en landsdekkende undersøkelse på vegen av flyerstatningstjenesten AirHelp som viser at omkring 38 prosent av flyreisende nordmenn mener de én eller flere ganger har fått kritikkverdig behandling av et flyselskap.
Stemningen er som verst om sommeren. Mangelen på god informasjon er den viktigste grunnen til misnøyen med flyselskapene - Rundt 14 prosent opplyser at de ikke får nødvendig informasjon fra flyselskapet.
– God informasjonsflyt er alltid viktig, men blir enda viktigere når passasjerer blir utsatt for kanselleringer eller andre stressende situasjoner på reise. Her ser vi at mange flyselskaper feiler i dag, sier landssjef for AirHelp i Norge, Andreas Hermansson, i en pressemelding.
Fjorten prosent av de spurte klager på at de ble etterlatt uten assistanse etter at deres flyvning ble kansellert eller forsinket. Ti prosent mener de er blitt utsatt for frekke og lite samarbeidsvillige ansatte, mens ni prosent ikke ble tilbudt gratis mat eller drikke som de skulle ha under en flyvning.
– Mangel på informasjon – i kombinasjon med mangel på assistanse når det oppstår forsinkelser – er den klart viktigste årsaken til misnøye. Klagestatistikken for Norge er rimelig lik Europagjennomsnittet, og juli måned er høytid for klagesaker, sier Hermansson.
Fem prosent av respondentene opplyser at de følte seg dårlig behandlet fordi de måtte sjekke inn håndbagasjen sin, mens like mange beklager seg over skjulte kostnader under bestilling.
Å bli bedt om å endre sete underveis er noe mange flyreisende ikke er veldig fornøyde med, noe fire prosent opplyser at de har blitt rammet av.
Les også:
Stadig flere klarer seg med bare elbil