Dette kan bli konsekvensene av forsikringssvindel
Kanskje det frister å legge på litt når du sender inn forsikringskrav etter ferien. Det bør du tenke deg godt om før du gjør.
Om du enten akkurat har kommet hjem fra ferie, eller teller ned dagene til du reiser, er reiseforsikring en ekstra sikkerhet å ha med seg på turen.
Mister du bagasjen, blir syk eller kanskje til og med opplever å bli frastjelt verdisaker, er altså reiseforsikringen ofte gull å ha.
Men er du av typen som fristes til å legge til noen ekstra verdisaker i den forsvunne kofferten, eller overdrive en skade, bør du lese videre.
– Man kan bli straffet med bot eller fengsel inntil to år for forsikringsbedrageri. Grovt forsikringsbedrageri straffes med fengsel inntil 6 år.
Det sier seksjonsleder for straffesaker i Politidirektoratet (POD) Liv Aasberg Corneliussen, til ABC Nyheter.
Og anmelde, det gjør forsikringsselskapene.
Har grundig opplæring i å avsløre svindel
Pressekontakt i If Forsikring, Sigmund Clementz, sier til ABC Nyheter at utgangspunktet til alle forsikringsselskaper er at kunden er ærlig.
– Men fordi vi skal kunne sørge for at de ærlige kundene blir godt ivaretatt, er vi nødt til å følge med på de ytterst få som velger å snylte på fellesskapets penger – for det er det de gjør.
Clementz ønsker ikke å gå i detalj på hvor mange tilfeller av forsikringssvindel, eller svik som forsikringsbransjen selv kaller det, de oppdager og anmelder hvert år, men kan avsløre at den mest brukte svindelmetoden er å melde inn ting som ikke har skjedd.
– Det folk da skal vite er at alle som jobber i forsikringsselskaper har grundig opplæring slik at de kan oppdage tegn på forsikringssvindel. Og selv om oppfinnsomheten noen ganger kan være stor hos de som prøver seg, så har de som jobber hver dag med dette vært borti det meste.
Han forteller videre at store forsikringsselskaper har det som heter utredningsavdelinger, hvor de fleste som jobber der har bakgrunn fra politiet.
Jo eldre vi blir, jo mindre svindler vi
Kommunikasjonssjef i Frende Forsikring, Heidi Tofterå Slettemoen, sier til ABC Nyheter at de hvert år har stor pågang og mange reiseskader etter fellesferien hvert år.
– Det er alltid noen som prøver seg, sier hun og legger til at folk flest er ærlige.
Hun tror imidlertid enkelte tenker at de skal «ta igjen» etter å ha betalt for forsikringen i mange år og istemmer kollega Clementz’ konklusjon om at det ikke er særlig lurt.
– Det er en farlig vei å gå. Hele bransjen har ansatte som jobber med å avdekke feil.
Ifølge Slettemoen antar Frendes utredere som hovedregel at ti prosent av alle kravene som kommer inn er uriktige, altså svindel.
– Det vi vet fra en undersøkelse Norstat har gjort for oss, er at én av ti mellom 18 og 29 år synes det er greit å legge på litt ekstra eller knuse mobilen for å få ny på forsikringen. Gjennomsnittspersonen som blir tatt er en mann mellom 20 og 50 år.
Jo eldre vi blir, jo mindre svindler vi, viser faktisk statistikken.
Fremtind: Øker blant de under 30 år
I en pressemelding opplyser Fremtind forsikring at antall svindelsaker hos dem økte med 53 prosent fra 2022 til 2023. Dette skyldes nok en del økt fokus på å avdekke svindel. Tallene fra 2024 er lik tallene fra 2023.
I likhet med hos If Forsikring er de fleste sakene tilfeller der kunden melder et «fiktivt» skadetilfelle, men de ser også en økning i antall forfalskede dokumenter.
Gjennomsnittskaden er på 75.000 kroner, og det blir avdekket flest svindelsaker på innbo og reise. 65 prosent av de avdekkede svindelsakene er begått av menn, og forsikringssvindlerne er i alle aldre, men det er aller flest svindeltilfeller blant de mellom 30 og 39 år. Fremtind har likevel sett en liten økning blant de under 30 år.
Dette risikerer du
Mange tror at forsikringssvindel ikke er så farlig, men svindel for selv lave summer kan gi store konsekvenser, skriver Fremtind i samme pressemelding. Der beskriver de også en hendelse hvor en kunde forfalsket en legeerklæring fra Barcelona, og krevde 13.200 kroner, hovedsakelig for tapt ferie grunnet 7–10 dager i sengen.
– Forsikringssvindel forstyrrer spleiselaget som forsikring er og det gir dyrere forsikring for alle. Vi har nulltoleranse for svindel fordi det rammer kundene våre, sier Lisa Olsen, som er leder for utredning hos Fremtind, i pressemeldingen.
Saken endte med at kunden ble anmeldt for svik. Først ble saken henlagt hos politiet, men etter en formell klage fra Fremtind, tok politiet ut siktelse. Kunden fikk en bot på 16.000 kroner, i tillegg til å måtte tilbakebetale utlegg i forbindelse med utredningen i utlandet.
Også Slettemoen i Frende forsikring mener svært få aner noe om hva konsekvensene kan være hvis de svindler på forsikringen.
– De vet ikke at de kan bli oppsagt av forsikringsselskapet, anmeldt til politiet, at de kan bli straffet, at det kan komme på rullebladet, kanskje hindre dem i å få utdannelsen de drømmer om eller begrense hvor de kan reise i fremtiden.
Hun har en klar oppfordring:
– Meld inn det du har krav på, det skal du få. Men du skal ikke ha mer, da vil ikke konseptet forsikring fungere.