Livsstil
Dette har ingen klart før
Satte vanvittig rekkevidde-rekord – i dieselbil.
(Artikkelen er først publisert av Broom):
Når temaet rekkevidde kommer opp, tenker nok de fleste av oss på elbiler. Og selv om elektriske biler i snitt går mye lenger nå enn tidligere, er rekkevidden fortsatt den faktoren som er viktigst for elbilkjøperne.
Men er man opptatt av å komme lengst mulig uten å tilføre ny energi til bilen, har fortsatt biler med forbrenningsmotor et solid overtak på elbilene.
Og ingen har klart å tyne flere kilometer ut av en enkelt fylling på en umodifisert personbil enn den polske rallyføreren Miko Marczyk: Hele 2831 kilometer.
Marczyk har nemlig en helt spesiell hobby utenfor rallybanen: Drivstoffeffektiv kjøring.
Prosjektet
I november 2024 skaffet han seg en ny, fjerde generasjon Skoda Suberb 2,0 TDI sedan i basisversjonen Essence, med 16 tommer hjul. Bilen er utstyrt med en 7-trinns DSG-girkasse, og dieselmotoren yter 150 hestekrefter med dreiemoment på 360 Nm.
Drivstofftanken rommer 66 liter, og offisielt har bilen et forbruk på 0,48 liter per mil. Det skulle normalt tilsvare en rekkevidde på rundt 1300 kilometer.
Marczyk fant raskt ut at det tallet burde være mulig å gruse. Etter 20.000 kjørte kilometer bestemte han seg i mars for å prøve å se hvor drivstoffeffektivt han kunne kjøre den relativt store familiebilen.
Men først gjorde han to små modifikasjoner: Han satte på godt brukte dekk med lav rullemotstand og installerte Sportline-fjærer, som senket understellet med 15 millimeter.
– Det forbedrer aerodynamikken. For øvrig veier bilen 1590 kilo, noe som er utmerket for et kjøretøy av denne størrelsen og bidrar til å minimere kjøremotstanden, sier han til nettstedet Skoda World.
Ingen har kjørt lenger på én lading
Aldri over 80
Turen gikk over tre dager på landeveier fra Lodz i Polen til Paris i Frankrike, før han snudde og kjørte tilbake til Polen gjennom Nederland, Belgia og Tyskland.
For jevnere girskift og mindre følsom gassrespons brukte han Eco-modus. Farten passerte dessuten aldri 80 kilometer i timen.
Han sier også at han hele tiden holdt god avstand til andre kjøretøy.
– Superbens aerodynamikk er så god at selv om du for eksempel holder god avstand til en forankjørende lastebil, drar du nytte av redusert luftmotstand.
I tillegg fikk han hjelp fra et annet kjøretøy som lå 2-3 kilometer foran ham i løypen, som informerte om rutedetaljer.
– Selv små detaljer var viktige, som en liten stigning mot en bomstasjon, noe som hjalp meg å løfte foten av gasspedalen raskere og så vidt bremse før jeg nådde bommen, sier han.
Derfor bør du ikke kjøre forbi vogntoget
Ikke bare plankekjøring
– Tyskland var litt utfordrende. Om natten lå temperaturene på rundt 1 °C, noe som ikke er ideelt for drivstofforbruket. Det var også lange oppoverbakker på over fem kilometer, noe som økte drivstofforbruket ytterligere, sier han, før han legger til:
– På returen gjennom Frankrike hadde jeg derimot en 200 kilometer lang strekning med medvind, der forbruket bare var rundt 2,2 liter per 100 kilometer.
Har noen klare råd
Da tanken til slutt var tom, viste altså telleverket hele 2831 kilometer, som nå er godkjent av Guinness World Records som ny verdensrekord for en umodifisert personbil.
Snittforbruket var så lavt som 0,261 liter per mil, nesten halvparten av offisielt forbruk. Så effektiv kjøring krever litt mer enn trafikalt grunnkurs, men for de fleste bør det ikke være umulig å kjøre litt mer effektivt, påpeker den ferske verdensrekordholderen.
– Selv en vanlig sjåfør kan ganske enkelt komme under produsentens oppgitte tall. Se fremover, forutse, slipp gasspedalen i tide, og prøv å bremse så lite som mulig. Akselerer forsiktig og gradvis, råder Marczyk.
Miko Marczyks 5 tips for drivstoffeffektiv kjøring
- Oppretthold riktig dekktrykk
- Kjør uthvilt
- Forutse trafikk og minimer bremsing
- Akselerer jevnt og gradvis, bruk Eco-modus
- Utnytt gunstige vindforhold når det er mulig