Livsstil

Derfor sitter den bom fast

Og for all del: Ikke prøv å røske den løs.

LÅSESPOR: Det nytter ikke å prøve å røske løs pluggen når den er låst. I verste fall risikerer du å skade systemet.
Publisert

(Artikkelen er først publisert av Broom):

De fleste elbileiere har opplevd det: Pluggen på ladekabelen sitter bom fast i kontakten også etter lading, enten i bilen, ladeboksen eller begge steder. 

Det kan være utrolig irriterende og frustrerende, men det finnes noen ganske enkle triks som nesten alltid fungerer. Se den korte videoen øverst i saken, så får du dem servert alle sammen. 

Derfor låses den

Men hvorfor låses egentlig kabelen under lading? Det er det flere årsaker til. 

For det første sikrer det at ingen stikker av med kabelen mens ladingen pågår. Ladekabler koster gjerne flere tusen kroner, de inneholder kostbart kobber, og er derfor populære tyveriobjekter.

For det andre er det et veldig stort sikkerhetsaspekt her. Under lading går det nemlig mye strøm gjennom kabelen, og det skal man ikke spøke med.

Hvis pluggen plutselig trekkes ut mens ladingen pågår, kan det slå gnister, kontakten og ladeelektronikken kan skades og i verste fall kan du få støt.

Her finner du 10 smarte triks for ferske elbil-eiere

Slik skjer låsingen

Det er små metallbolter eller låsearmer inne i kontaktene, som skyves inn i sporene i ladepluggen under lading, slik at kabelen låses fast.

Disse drives av en elektromagnet eller liten elektrisk motor, og skal trekke seg tilbake automatisk når ladeøkten er ferdig. Først da kan du dra ut pluggen. 

Hvordan alt dette skal utformes og foregå, er nedfelt i spesifikasjonene til ladestandardene (Type 2 / CCS). Disse må bilprodusentene og produsenter av ladebokser og ladestolper følge til punkt og prikke. 

Men så er det altså ting som kan gå galt underveis, slik at pluggen forblir låst i kontakten, når den egentlig skal være løs. 

Derfor er noen ladekabler tykkere enn andre