Derfor må du sette mobiltelefonen i flymodus

Lurer du på hva som egentlig skjer dersom du ikke skrur på flymodus? Ekspertene har svaret.

Flymodus er en velkjent funksjon, men hvorfor må den skrus på før flyturen? Ekspertene svarer.
Publisert Sist oppdatert

Du sitter på flyet og taster iherdig på den lille skjermen, i håp om å rekke å sende en siste tekstmelding. For snart vil det sprake i høyttaleranlegget, og kabinbesetningen vil høflig be deg om å sette mobiltelefonen i flymodus.

Men hvorfor må du sette mobilen i flymodus før avgang og landing? Og hva skjer om du gir blaffen?

Den grunnleggende funksjonen til flymodus er å blokkere tilkoblingen til mobilmaster på bakken, slik at telefonen ikke kan sende eller motta trådløs kommunikasjon.

Flyselskap som Norwegian ber sine passasjerer om å sette mobiltelefonen i flymodus før avgang og landing.

Hvis du ikke skrur på flymodus, vil mobilbatteriet raskt tappes, fordi mobilen leter etter signal fra mobilmastene uten å finne det.

Men det er også flere andre – og viktige grunner – til å bruke flymodus.

Hvorfor er dette viktig?

Mange har spørsmål og misoppfatninger om hva som egentlig skjer hvis man ikke aktiverer flymodus, og det finnes flere grunner til at denne funksjonen fortsatt er i bruk.

– Svært forstyrrende 

Sjefspilot i SAS, Ludvig Lorentzen, forklarer at flymodus brukes om bord i fly for å redusere risikoen for at mobiltelefoner og elektroniske enheter forstyrrer flyets systemer, særlig navigasjon og kommunikasjon.

– Selv om det ikke nødvendigvis vil oppstå problemer dersom enheter ikke settes i flymodus, kan det i enkelte tilfeller føre til forstyrrelser – spesielt under avgang og landing, når flyet er mest følsomt for elektronisk støy, sier Lorentzen til ABC Nyheter.

Sjefspilot i SAS, Ludvig Lorentzen, forklarer bakgrunnen for flymodus.

Piloter kommuniserer med flytårnet via radiosignaler, og mobiltelefoner kan bruke lignende signaler når de kobler seg på mobilmaster. Hvis flere passasjerer ikke har på flymodus, kan det skape trøbbel.

Da kan det oppstå en summelyd i pilotenes hodetelefoner.

– Mobilstøy fra enheter som ikke er satt i flymodus kan være svært forstyrrende for pilotene i cockpit, fordi det kan påvirke kommunikasjonen de lytter til over øret, forklarer sjefspiloten.

Kan bli en endring på sikt

I 2023 åpnet EU for at flyselskaper kan gi passasjerer tillatelse til å sende tekstmeldinger og ringe ved bruk av 5G-teknologi om bord.

Lorentzen påpeker imidlertid at dette krever spesielle tekniske løsninger med egne antenner og basestasjoner, samt samarbeid med teleselskaper.

– Det er derfor en løsning som fortsatt er i utvikling, og som foreløpig ikke er i bred bruk i bransjen. Samtidig tilbyr WiFi i flymodus i dag et godt alternativ for de aller fleste behov om bord.

Om flymodus-funksjonen skrotes i fremtiden gjenstår å se, enn så lenge gjelder den i aller høyeste grad.

– På nåværende tidspunkt foreligger det ingen planer for å endre gjeldende praksis, og vi ber fortsatt passasjerer om å sette enhetene sine i flymodus under flyvningen. Dette kan imidlertid endre seg på lengre sikt i takt med den teknologiske utviklingen og hvilke eventuelle løsninger som blir tilgjengelige, sier han.

– Omfattende 

I likhet med SAS, ber også Norwegian de reisende om å sette mobiltelefonen i flymodus ved avgang og landing.

– Vår bransje er preget av et høyt sikkerhetsfokus og flysikkerhet er alltid vår høyeste prioritet. Bakgrunnen for våre nåværende retningslinjer er at alt elektronisk utstyr i teorien kan forstyrre flyets systemer, og at en mobiltelefon som er slått på automatisk vil søke å få kontakt med en bakkestasjon, sier pressesjef i Norwegian, Eline Hyggen Skari, til ABC Nyheter. 

Skari sier at teknologien utvikler seg i rekordfart, og at dersom det blir vanlig å godta at denne typen utstyr er påslått, vil de også vurdere dette i fortsettelsen.

Pressesjef i Norwegian, Eline Hyggen Skari, sier at Norwegian tar flysikkerhet på høyeste alvor, og ber passasjerer om å sette mobiltelefonen i flymodus.

Men det skjer ikke over natten.

– En endring av dette krever at vi gjennomfører en risikovurdering og at vi deretter oppdaterer våre operasjonsmanualer. Dette er prosesser som er svært omfattende.

Konklusjonen er: Flyet faller kanskje ikke fra himmelen, men flymodus er fremdeles en viktig funksjon. Den ivaretar flysikkerheten og forhindrer hodebry hos pilotene.