Derfor er de så populære

På få måneder har samlerfiguren Labubu gått fra å være et nisjeprodukt til å dominere salgsplattformer og sosiale medier i Norge. Nye tall fra Finn.no viser en kraftig økning i både annonser og søk.

Nå tar bamsene, Labubu, av på Finn.no.
Publisert Sist oppdatert

På rekordtid har små, fargerike figurer, ved navn Labubu, gått fra å være et nisjeprodukt for samlere til å dominere norske salgsplattformer og sosiale medier. Tall fra Finn.no viser en eksplosiv vekst i både annonser og søk knyttet til disse mystiske figurene.

Hva er Labubu

Labubu er en samlerfigur fra det kinesiske merket Pop Mart, kjent for sitt særegne og litt «rare» utseende. Figurene selges i blindbokser, alstå man vet ikke hvilken figur man får. Noen utgaver er svært sjeldne. Populariteten har skutt i været, særlig på TikTok og i bruktmarkedet.

Guro Elde Paulsen forteller at hun selv hadde lyst på bamsene når hun så de for første gang. Foto: Privat

– Labubu er et fenomen som helt tydelig har hatt en oppsving det siste halve året, sier Johannes Fjose Berg, kommunikasjonsrådgiver for Vend Recommerce, som driver og eier Finn.no.

I desember 2024 lå det ute rundt 40 Labubu-annonser på Finn.no. Bare et halvt år senere, i juni 2025, hadde antallet økt til 439 annonser – og allerede i juli har det vært over 130 nye annonser.

Søksstatistikken følger den samme trenden. I mai ble det gjort rundt 10.000 søk på Labubu. I juni doblet tallet seg til 19.000.

– Det er først og fremst de små figurene som selges, og svært mange av dem er uåpnede, forklarer Berg.

TikTok driver etterspørselen

En som har kastet seg på bølgen, er influenser og TikTok-profil Guro Elde Paulsen, også kjent som Gurobelly på sosiale medier. Med over 8 millioner følgere har hun merket et enormt engasjement rundt innholdet hun lager med bamsene.

Hvorfor er dette relevant?

Labubu-bamser har blitt et nytt samleobjekt for flere i Norge.

Trenden kommer fra særlig fra Tiktok, og dette viser hvilken påvirkningskraft sosiale medier har på forbrukervanene våre.

Men hvorfor elsker vi å samle på ting? Ifølge eksperten kan det sjeldne skape begjær og spenning i oss mennesker.

– Responsen har vært enorm. Jeg får meldinger fra folk som vil kjøpe av meg eller få tilsendt figurer. Noen sender til og med livshistorien sin for å overtale meg, forteller influenseren til ABC Nyheter.

For Guro Elde Paulsen traff Labubu-trenden blink.

– Jeg har hatt lyst på Labubu siden første gang jeg så dem i januar. Jeg synes de er supersøte, og jeg elsker elsker alt mulig dill dall. Spesielt som pynt på veska, så Jeg måtte bare ha dem, sier hun.

– Alle som kjenner meg sier det er veldig typisk meg, legger hun til.

Paulsen har også reflektert over hvorfor nettopp disse figurene har blitt så populære.

– Kombinasjonen av at det er «blindbokser» som er gøy i seg selv, og at man kan kjøpe en hel eske med seks figurer uten duplikater. Pluss muligheten for å få en «Secret», gjør det ekstra spennende, forklarer hun.

Bamsen ble til og med et følge når Paulsen skulle i bryllup.

– Labubu blir også ofte raskt utsolgt, og det tror jeg gjør at flere blir trigget til å ville ha dem. I tillegg har TikTok definitivt mye å si for «hypen», utdyper Paulsen.

– Et marked styrt av tilbud og etterspørsel

Ifølge Johannes Fjose Berg fungerer Finn.no som en barometer for slike trender:

– Hvis noe trender, vil både kjøpere og selgere raskt finne ut av det ved å følge med på Finn.no Torget. Vi har sett det samme med Pokémon-kort, dyre vesker og sneakers, forteller han. 

Finn.no har klare råd til de som vurderer å bruke store summer på slike samleobjekter:

– Sørg for at varen er ekte, se nøye på bilder, og sjekk om selgeren har gode tilbakemeldinger. Vår klare anbefaling er å bruke «Fiks Ferdig»-tjenesten, som gir både trygghet og enkel handel, forklarer Berg. 

Hvorfor elsker vi egentlig å samle?

Line Indrevoll Stänicke, førsteamanuensis ved Psykologisk institutt hos Universitetet i Oslo, forteller at det sjeldne kan skape begjær og spenning. Foto: UiO

Line Indrevoll Stänicke, førsteamanuensis ved Psykologisk institutt hos Universitetet i Oslo, peker på flere psykologiske mekanismer bak trenden.

– Gjenstander kan vekke minner og følelser fra tidligere livsfaser. Det kan gi trygghet, særlig i urolige tider. For noen kan samleobjekter også fungere som et anker for kontroll og glede, sier hun.

Videre forklarer hun hvorfor «limited editions» og hemmelige figurer kan trigge noe i oss:

– Det sjeldne kan skape begjær og spenning. Det handler både om spenningen ved jakten og gleden ved å eie noe ikke alle andre har. Skille seg litt ut fra andre, forklarer Stänicke.

Når nostalgi blir identitet – og marked

Labubuene kommer i ulike størrelser, farger og forskjellige temaer som «Exciting Macarons», «Have a Seat» og «Big Into Energy». I tillegg finnes det ekstremt sjeldne «Secret»-figurer og regionalt eksklusive utgaver som gjerne selges videre for tusenvis av kroner på nettet. 

Blant annet på Finn.no.

– Det er helt syke priser, forteller Paulsen.  

De populære bamsene, Labubu, blir nå solgt for flere tusen kroner på FINN.no.

– Noen kjøper en hel boks for å sikre seg én favorittfarge, og selger resten. Det gir jo mening hvis du jakter på en «Secret» Labubu, legger hun til. 

– Klassisk tilbud og etterspørsel

Hvordan slike hype-drevne markeder utvikler seg over tid, er vanskelig å forutsi. Men ifølge Finn.no er mønsteret kjent:

– I begynnelsen kan prisene være ustabile, men etter hvert som volumet øker og markedet modnes, blir det mer transparent. Det er helt klassisk tilbud og etterspørsel, forklarer Berg.