Bolig
Denne sjekken må du ta før du selger elbilen
Konflikter ved bruktbilkjøp handler ofte om batteriet. En enkel test kan gi både kjøper og selger større trygghet – og spare begge for potensielle kostnader.

Elbilens viktigste og dyreste komponent er også den det er mest usikkerhet rundt. Når biler skifter eier, kan feil på batteriet føre til konflikt. Løsningen er enkel: dokumentasjon på batterihelsen.
– Har du en batteritest, reduserer du risikoen for uenighet i etterkant. Det gjelder både for den som kjøper og den som selger bilen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Sødal har også fortalt hvordan elbilbatterier varer lengre enn man skulle tro.
Kan bli kostbart – for begge parter

Selger du en bil uten å opplyse om batteriets tilstand, kan du bli ansvarlig for feil som oppdages senere. Det gjelder også mellom privatpersoner.
– Selger du bilen til meg, og jeg senere oppdager en batterifeil du burde ha kjent til, kan jeg reklamere. Det er et toårig ansvar. Du kan bli sittende med regninga, sier Sødal.
Derfor anbefaler han at selger skaffer en batterihelserapport – og gjerne legger den ved annonsen. Det gir dokumentasjon på at batteriet var i god stand ved salgstidspunktet.
Kjøper? Ikke hopp over dette punktet
Også kjøpere bør kreve batteritest før kjøp – og om nødvendig betale for den selv.
– Du vil jo vite hva du kjøper. Det er ikke noe poeng i å spare noen hundrelapper hvis det kan koste deg flere titusen senere, sier Sødal.
NAF tilbyr både en rask test og en mer omfattende variant, som gir bedre oversikt over batteriets faktiske tilstand. Selv ved naturlig kapasitetstap, kan det være stor forskjell på om batteriet har 85 eller 65 prosent ytelse igjen.
Elbillader: Disse ladestasjonene er best i test
Et enkelt grep som gir stor effekt
Batterihelsen er i praksis elbilens motor. Å dokumentere den burde være like naturlig som å fremvise servicehefte.
– Hvis du kan fremlegge en troverdig batterihelserapport, er det et stort pluss. For både kjøper og selger, avslutter Sødal.