Test av KGM Musso EV:

Denne kan få nordmenn til å tenke nytt

Her får du i både pose og sekk.

Publisert

Denne artikkelen ble først publisert hos TV 2 Broom.

Tradisjonelt har norske pickup-kunder utelukkende valgt dette som arbeidsbil med to seter.

Men særlig én bil kan snu det hele på hodet.

Nå kommer nemlig en elektrisk, femseters pickup med folkelig pris på markedet. Dessuten har den en svært god garantiordning. 

KGM Musso EV er på plass i Norge – og vi er blant de første som får teste den.

Det er ikke så ofte vi kjører noe som virkelig kan endre kjøpsvaner. Men nå lurer vi på om det faktisk kan skje.

Les også: Garantien vekker oppsikt

Pris

La oss starte med det grunnleggende. KGM er den Sør-Koreanske bilprodusenten vi tidligere kjente som SsangYong. De har bare endret navn.

Og nå satser de hardt i Norge. 

Den mest spennende nyheten er Musso EV. En ganske voksen pickup – med med en prislapp som gjør den oppnåelig for veldig mange.

Den starter nemlig så lavt som 469.900 kroner. Og her er nesten alt utstyr inkludert. 

Vil du ha litt ekstra kan du legge på 5000 kroner for Black Edge – som gir litt røffere utseende – slik som på testbilen. 

Les også: Skifter navn etter 38 år i Norge

God garanti

Plusser og minuser

+ Ekstremt praktisk

+ Gunstig pris

+ Mye utstyr

- Kjører ikke helt som en SUV

- irriterende varslinger (skal fikses)

Og at dette er mye bil for pengene, er det ingen tvil om. Det er bare å se litt på papiret:

Rekkevidde: 379 kilometer

Hengervekt: 1,8 tonn

Drivlinje: 2 x elmotor og firehjulsdrift

Effekt: 237 hestekrefter

Garanti: 7 år/150.000 kilometer på bilen - 10 år / 1.000.000 kilometer på batteripakken

Men en ting er teorien. Hvordan fungerer egentlig en slik bil i praksis? Det skal vi finne ut nå! 

Kjøpte bilen usett – det ble starten på mange problemer

Eksteriør og interiør 

Jeg har sett og sittet i KGM Musso EV tidligere – og ble nysgjerrig med en gang. Dette konseptet pirrer, fordi det er så friskt.

I USA elsker man pickuper, fordi de er anvendelige og praktiske. Her hjemme har markedet aldri vært der som familiebil. 

Men med elbiler, blir det annerledes.

Vi har sansen for Ford F-150 Lightning, men det er en svært stor og kostbar bil. Ikke noe for folk flest. Og her er det Musso EV kommer inn i bildet. 

For den ser skikkelig bra ut – og gir «ut på eventyr»-vibber med en gang. 

Jeg hater telt og egentlig camping, generelt. Men akkurat denne bilen har jeg lyst å dra på camping med! 

Jeg ser for meg campingbålet, med denne i bakgrunnen. Og at vi har koblet opp litt lys via V2L-muligheten bilen byr på. 

Jeg er jo ikke en sånn fyr! Ikke egentlig ...

Les også: – Prøvde de å få denne så stygg som mulig?

Fronten er barsk – med stilige LED-kjørelys øverst, som får den til å framstå høyere og mer ruvende enn den faktisk er. 

Hele bilen er egentlig ganske så barsk. Den får mange blikk når vi er ute på veien. 

Jeg hadde kanskje valgt den grønne – eller til og med hvite lakken – for å få fram detaljene litt bedre. 

Innvendig er det også bedre enn jeg hadde forventet. Her får du personbilfølelse med en gang – og faktisk også litt smak av premium. 

Det er bare to valg på interiøret: Sort eller brunt. Det hadde vært spennende å se hvordan brunt skinn ser ut i virkeligheten – men på bilder gir det i alle fall enda mer påkostet inntrykk.

Setene er gode og har justeringene du trenger. Stilig ratt – med godt grep og fysiske knapper til alt som skal justeres. 

Glastak får du dessverre ikke – og stemningsbelysning glimrer også med sitt fravær. 

Men generell kvalitetsfølelse er høy, både for en pickup og for en bil i dette prissegmentet.

Les også: Du bør nok tenke deg om litt før du kjøper denne ...

Plass og praktiske løsninger

Her skinner Musso EV! For en mer praktisk familiebil enn en femseters pickup, skal du lete lenge etter. Du har et romslig lasteplan, som kan brukes til både kofferter, verktøy og hageavfall.

Testbilen har trekk som dekker lasteplanet. Men du kan også få hardtop, som lar deg stable i høyden. Selve lasteplanet har også en rekke festekroker og eget lys.

Dessuten har KGM en smart skillevegg som kan flyttes fram og tilbake, slik at det som ligger der ikke kastes rundt.

Bilen er 516 centimter lang, så det er en voksen bil. Selve lasteplanet er 134,5 centimeter langt, og har en bredde på 151 centimeter.

Takstativ er det selvsagt tilrettelagt for, slik at du kan få med både ski eller kano. Det må man selvsagt ha på en bil som dette – og du kan lesse på opptil 100 kilo!

Bilen har også selvregulerende pumper på fjæringen, slik at den opprettholder balansen, selv med høy vekt på lasteplanet.

Hengerfeste lar deg trekke opptil 1,8 tonn. Ikke spesielt mye for denne typen kjøretøy, men nok til både større hengere og en del campingvogner/båter.

Det skal nevnes at det nå kommer stadig flere elektriske pickuper på markedet. Flere av dem klarer 3,5 tonn hengervekt. Men da er også prisen en helt annen. Og for privatmarkedet er 1,8 tonn nok for veldig mange.

Baksetet er romslig for to voksne. Det er dessuten mulig å justere setet, slik at du skyver setet fram og få mer vinkel på ryggstøtten. 

Med lengde på over fem meter er Musso EV en stor bil. Men likevel betydelig mindre enn for eksempel Ford F-150 Lightning.

Les også: – Du både lukter og hører den før du ser den

Takhøyden og benplassen i baksetet er god – og det er tilnærmet flatt gulv langs hele bredden av bilen.

Det er egne luftdyser til klimaanlegget i baksetet, men ikke mulighet til å justere temperaturen herifra.

En annen mulighet som mange vil sette pris på er V2L-løsningen. Altså at du kan bruke bilen som strømkilde – slik at du for eksempel kan forsyne verktøy med strøm.

En høy midtkonsoll inkluderer armstøtte, girknapper, to koppholdere og mobilholder. Under er det trådløs lader og litt ekstra oppbevaringsplass. 

Under panseret er det ingen oppbevarinsplass.

Apple CarPlay og Android Auto er trådløst, og varme i rattet er standard.

I dørene er det også plass å stue vekk flasker, mobiler og andre småting.

Men frunk får du ikke, dessverre.

Nyttelast er en utfordring på mange elbiler. Men her er den på svært solide 730 kilo. 

Det bør holde for de fleste – og er til og med 200 kilo mer enn Ford F-150 Lightning.

Les også: Slik hadde Bjørn gratis bil – i fire år

Slik er den å kjøre

På plass bak rattet merkes det først hvor mye dette føles som en personbil. 

Inntrykket forsterkes når du kommer ut på veien. Den er stille og komfortabel. Det er to kjøreprogram. Sport gir den litt mer klem når du drar på.

Frasparket er solid, uten at det tar fra noen pusten. 288 hestekrefter holder til 0-100 km/t går på 7,9 sekunder.

Først når du treffer på ujevnheter i veien, kjenner du mer på følelsen av at dette er en pickup. Det virker som det blir litt «lett» over bakhjulene, noen ganger og det smeller litt i understellet.

Fysiske knapper kan du bare glemme. Det betyr at alt styres via skjermene – eller via rattet. Hovedskjermen er heldigvis ryddig å forholde seg til. Man lærer raskt hvor man skal gå for å løse oppgavene.

Men vi savner knapper til de mest brukte funksjonene.

Noe av det første du må lære deg, er å slå av varslingslydene. For de er intense! Både de som varsler om fartsgrenser, oppmerksomhet og filskift. Tro meg, de trenger du ikke i livet ditt!

Heldigvis er det en snarvei via den runde knappen til venstre på rattet, som lar deg slå av disse tingene raskt og effektivt. 

I testbilen fortsatte likevel plingingen i perioder, så her er det nok en liten software-jobb fortsatt.

Interiøret ser bra ut – og gir personbilfølelse. Men testbilen er litt mørk. Du kan få den med brunt skinn og andre farger på listene, om du vil gi den litt mer liv.

Les også: Gjør comeback med nytt navn

Rekkevidde og lading / Motor og forbruk

Rekkevidden er oppgitt til 379 kilometer. Det virker realistisk. Våre målinger tilsier egentlig at du kan kjøre litt lenger, hvis forholdene er ideelle.

Forklaringen er kanskje at elektriske pickuper måles med halvparten av nyttelasten, for å gi et mer realistisk bilde av rekkevidde med last. Dermed skal du, om du ikke har så mye vekt, kunne kjøre lenger enn oppgitt.

Batteripakken er hentet fra BYD, og er på drøyt 80 kWt. Den kan forvarmes for å øke effektiviteten ved hurtiglading. Det er gull verdt på vinteren.

På sitt raskeste skal bilen klare opptil 120 kW. 10-80 prosent skal da kunne gå unna på 36 minutter.

Hjemmeladeren er på 11 kW. Det betyr at du trenger drøyt åtte timer på å få fulladet batteriet om effekten er god nok.

Når vi tester hurtiglading, ser vi en toppeffekt på 109 kW. 23-80 prosent tar 33 minutter. På slutten er effekten nede i 27,9 kW. 

Les også: Gjør comeback med nytt navn

Konklusjon og konkurrenter

Dette kan være starten på en helt ny klasse for norske bileiere. Pickup som familiebil har knapt vært et alternativ tidligere. Musso EV snur helt på den situasjonen.

Dette er rett og slett bilen du ikke visste at du har skikkelig lyst på!

I tillegg til de åpenbare praktiske fordelen, leveres den med 7 år / 150.000 nybilgaranti. Mens batteripakken har 10 år og 1.000.000 kilometer-garanti. Dermed er den blant de beste på dette området.

Bare husk at helt som å kjøre en vanlig SUV er det ikke. Så ta deg en prøvetur, før du slår til ...

Les også: Her får du mye SUV for lite penger

Visste du dette om denne bilen?

  • KGM står for Korea Genuinely Made
  • Tidligere het KGM Ssang Young
  • Det finnes en SUV-variant av denne bilen, også - Torres EVX

Les også: Liker du slike saker? Meld deg på vårt nyhetsbrev i dag

Dette mener eierne

Broom har en egen seksjon som heter «Eierne mener». Her har mange tusen norske bileiere lagt igjen en vurdering av sin bil, med kommentarer og poengscore fra 0-10. 

Velg først bilmerke, modell og generasjon fra forsiden, for å lese om nettopp denne bilen. Du kan også dele dine egne bilerfaringer her. 

Nederst på midtkonsollen er det to USB-C-ladepunkter og et 12 volt-uttak. Det er også oppbevaringsplass under midtarmlenet.

Les også: Heller velge brukt? Sjekk ut Brooms bruktbiltester

KGM Musso EV Black Edge

Motor og ytelser:

  • Motor: 2 x el
  • Effekt: 237 hk / 629 Nm
  • 0-100 km/t: 7,9 sek.
  • Toppfart: 177 km/t
  • Forbruk: 21,1 kWt / 100 km

Batteri/lading:

  • Batteripakke: 80,6 kWt
  • Rekkevidde: 379 km (WLTP)
  • Hurtiglading: 120 kW
  • Ombordlader: 11 kW

Mål, vekt og volum:

  • L x B x H: 516 x 192 x 175 cm
  • Vekt: 2.285 kg
  • Nyttelast: 730 kg
  • Tilhengervekt: 1.800 kg
  • Taklast: 100 kg

Pris:

  • Startpris: 469.900 kroner
  • Pris testbil: 474.900 kroner