Bil

Denne er det ikke mange som vet om

Ikke alle SUV-er ble suksess i Norge.

BOMMET: Mazda CX-7 hadde egentlig gode forutsetninger for å bli en suksess i Norge. Men motor og pris i starten satte en effektiv stopper for det.
Publisert Sist oppdatert

(Denne artikkelen ble først publisert av Broom).

SUV-en CX-5 var i mange år en stor suksess for Mazda i Norge. Men ikke så mange fikk med seg at den også hadde en storebror, nemlig CX-7. Den solgte svært begrenset her hjemme.

Mye skyldtes nok at CX-7 først ble lansert med råsterk bensinmotor på 2,3 liter og 260 hestekrefter. Og ja, det var eneste motoralternativ.

Det ga prislapp oppunder 800.000 kroner, i praksis var bilen så godt som uselgelig.

Bare to biler til salgs

Etter noen år kom endelig en 2,2-liters dieselmotor på 173 hestekrefter. Den gjorde CX-7 langt mer konkurransedyktig, men salget tok likevel ikke av. Nyhetens interesse var over. Det hjalp nok heller ikke at Mazda kun tilbød manuell girkasse, mens veldig mange kunder i denne klassen ville ha automat.

Dermed stoppet salget på noen hundre eksemplarer. Det gjør at dette også er en relativt sjelden fugl i bruktmarkedet. I skrivende stund ligger det bare to eksemplarer ute til salgs.

Og det er i alle fall ikke noe å si på prisene. Begge bilene er fra 2010, de har prisantydning på henholdsvis 36.845 og 69.900 kroner.

Knalltøff storebror, men den får ikke vi kjøpe

SKILTE SEG UT: Designet er sporty og CX-7 skiller seg ut fra mange av konkurrentene i klassen. Foto: Broom
SKILTE SEG UT: Designet er sporty og CX-7 skiller seg ut fra mange av konkurrentene i klassen.

Mazda-kvalitet

Hvorfor så stor differanse? Det skyldes nok i hovedsak kjørelengden. Den billigste bilen har gått 276.000 kilometer, den dyreste 185.000.

Kvalitetsmessig sett er dette typisk Mazda, det vil si meget bra. Bilene har lite feil og problemer.

På kjøreegenskaper var CX-7 hakket hvassere enn konkurrenter som Honda CR-V og Mitsubishi Outlander. Designet skiller seg også vesentlig fra de japanske konkurrentene. Mazda satset på sporty og særpregede linjer, både utenpå og inni. Designet har i manges øyne stått seg veldig bra.

– Hvorfor kjøper ingen denne SUV-en?

INTERIØR: Også innvendig er det ganske mye særpreg, her våget Mazda å skille seg fra mengden. Foto: Broom
INTERIØR: Også innvendig er det ganske mye særpreg, her våget Mazda å skille seg fra mengden.

Sjekk for rust

Det som var et stort ankepunkt mot bilen, var bagasjerommet. 455 liter er lite til denne bilklassen å være. Men kjøper du en skiboks i tillegg, bør du ha plass til det meste når det trengs.

Når bilene har blitt 15 år, betyr det også at det er viktig å sjekke godt før kjøp. Komplett servicehistorikk er viktig, det er også en så fersk EU-kontroll som mulig. All form for bruktbilgaranti er gull verdt. Og du bør absolutt ikke kjøpe uten NAF-test eller sjekk gjort på et bilverksted. Det kan spare deg for store kostnader.

Rust kan begynne å bli en utfordring nå. Sjekk også dekkene. Må du kjøpe åtte nye dekk, blir det fort en betydelig kostnad.

Sportsbil i SUV-klær, les testen her: