Test av Ford Mustang Mach-E Rally:
Denne elbilen byr på noe helt spesielt
Ford vekker rally-genene til live med Mustang Mach-E Rally. Et eget kjøreprogram utgjør en av forskjellene fra andre entusiastbiler.
Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.
Porsche Taycan, Hyundai Ioniq 5 N og Tesla Model S Plaid er blant bilene som vekker spesiell entusiasme hos elbilistene. Heftige ytelser og sportslige kjøreegenskaper gjør det betydelig morsommere å kjøre aktivt på asfalt i slike biler, enn om du putrer strømbesparende avgårde i en Nissan Leaf, VW ID.4 eller Toyota bZ4X.
Ford Mustang Mach-E GT byr også på gode ytelser og kjøreegenskaper, men nå er Rally-versjonen her med flere endringer som gjør kjøring på løst og ujevnt underlag enda morsommere.
Rally-inspirert
Utgangspunktet er den samme bilen med 487 hestekrefter, en akselerasjon fra 0 til 100 kilometer i timen på 4,4 sekunder og en rekkevidde på 510 kilometer. Kjøreprogrammene Stille, Aktiv og Utemmet er der fortsatt, men det hesteinspirerte Utemmet har nå fått en ekstra funksjon med «Rally Sport».
Da skjerpes gassresponsen ytterligere, de magnetisk styrte støtdemperne blir enda stivere, styringen strammes opp og stabilitetsprogrammet liberaliseres. Det kan riktignok ikke skrus helt av for de virkelig løsslupne aktivitetene, men du kan spinne og sladde så mye at vi kan love at det blir gøy.
De mekaniske endringene på Rally-bilen er at bakkeklaringen er økt med to centimeter til 14,8 mens fjærene er gjort stivere og hjulenes vandringsvei er økt. Forskjellen mellom komfortprogrammet Stille og det heftigste Rally Sport er dermed noe du virkelig merker på ujevn asfalt, over fartsdumper, ned i veihull og gjennom grus og søle.
Allsidig
På vanlig vei med rolig kjøring i de snille kjøreprogrammene fremstår bilen mer ordinær og komfortabel. Du kan selvfølgelig kjøre aktivt med bilen på fin asfalt også, men da får du mer glede av kjøringen når sommerdekkene er montert.
De røde bremsekalipperne synes knapt gjennom de nesten heldekkende rallyfelgene, men bremsene virker meget godt, enten du skal bråbremse eller balanserer mellom regenerering og bruk av bremseskivene.
Testbilen stod på vinterdekk og Ford hevder den fungerer utmerket på snø og is også (se bilde fra deres kjøring på isbane). Egne rallyinspirerte dekk kan monteres i sommerhalvåret, men vinterdekkene gjør sin nytte på grus også. Så mye at rekkevidden selvfølgelig blir redusert når du kjører aktivt.
Lav ladeeffekt
Hvor mye avhenger i tillegg av temperatur, last og topografi, men ved tilnærmet normal kjøring i kjølig vårvær fikk vi 298 kilometer ut av 79 prosent av batteriet, noe som skulle bety 377 kilometer om vi hadde kjørt det tomt.
Det er mindre enn de 510 kilometerne WLTP tilsier, men 20 kilometer mer enn bilens gjettometer oppga. Selv om vi lot oss friste til å leke med gasspedalen og kjørte fort på motorvei, noe man gjerne gjør.
Ladeeffekten på 150 kW er ikke blant de beste, så lading fra 20 til 80 prosents kapasitet tok 33 minutter, fortsatt i kjølig vårvær.
Hvite detaljer
De designmessige endringene påvirker også rekkevidden noe, med en betydelig større frontspoiler, 19-tommers hvite rallyfelger og en stor takspoiler. I tillegg til å se tøff ut bidrar den til økt marktrykk som bedrer kjøreegenskapene og reduserer rekkevidden.
Tøff er bilen også på innsiden med sportsseter med økt sidestøtte og hvite detaljer og sømmer. Hvite elementer på sportsrattet og langs dører og dashbord er også kule detaljer i et ellers mørkt førermiljø.
Noe skinn, stoff og alcantara kler deler av interiøret, men også en del hardplast i midtkonsollen, på dørene og stolpene rundt dem.
Kjøreglede
Instrumentpanelet er lite med kun nødvendig informasjon, mens den store berøringsskjermen i midten fungerer utmerket med litt øvelse og det store volumhjulet montert på skjermen er en lekker og praktisk detalj.
Plassen ombord er mindre enn man skulle tro og hengervekten på 750 kilo er heller ikke blant de beste. Kjøper du en Ford Mustang Mach-E Rally er det ikke primært for å trekke hestehenger eller stor båt, men at du liker å kjøre bil, også på grus, snø og regnvått underlag.