Bil

Denne bilen har satt verdensrekord

Men merket har du kanskje ikke hørt om.

Denne bilen har satt ny verdensrekord for ladbar hybrid-rekkevidde. Det var ikke stopp før den hadde rullet over 210 mil.
Publisert Sist oppdatert

Denne saken ble først publisert på Broom.no.

Hvor langt er det egentlig mulig å kjøre med en ladbar hybrid? Svaret er over 2.100 kilometer. Det er nemlig distansen modellen Chery Fulwin T10 klarte i et rekordforsøk som nå havner i Guinness Rekordbok.

Dette er en SUV fra et merke du kanskje ikke har hørt om, men som er en stor bilprodusent. I fjor leverte de ut 1,8 millioner biler, halvparten av dem ble eksportert ut av Kina.

At de satser på ladbare hybrider er ikke tilfeldig. Biltypen er svært hot på det kinesiske markedet, der flere produsenter kappes om å ha lengst rekkevidde.

Velvoksen batteripakke

Rekkeviddetesten gikk over tre døgn, på kinesiske veier. Her var det snakk om en blanding av bykjøring, landevei og motorvei. Snittfarten sier imidlertid ikke Chery noe om...

Fulvin T10 er en stor SUV i familiebilklassen. Drivlinjen har en samlet effekt på hele 610 hestekrefter og består av en 1,5-liters bensinmotor og inntil tre elektriske motorer.

Ikke overraskende er det snakk om en velvoksen batteripakke her: Hele 34,46 kWt.

Les også: Borte fra Norge – men nå går den langt

Batteripakken er på hele 34,46 kWt. Vi skal ikke så veldig mange år tilbake i tid før det hadde vært normalt elbil-batteri. Foto: Chery
Batteripakken er på hele 34,46 kWt. Vi skal ikke så veldig mange år tilbake i tid før det hadde vært normalt elbil-batteri.

210 kilometer på strøm

Hvis det tallet ikke sier deg så mye, kan vi jo sette det litt i perspektiv: Første generasjon Nissan Leaf hadde for eksempel en batteripakke på 24 kWt.

Da Volkswagen e-Golf forsvant ut, hadde den batteripakke på 35,8 kWt. Chery matcher altså sistnevnte, med bensinmotor i tillegg.

Rekkevidden bare på strøm er oppgitt til rekordhøye 210 kilometer, men da etter den kinesiske målemetoden CLTC, som er noe «snillere» enn WLTP som brukes i vår del av verden.

Les også: Lyst på denne? Da må du klare deg selv

Chery Fulwin T10 er på vei til flere europeiske markeder, men om den kommer til Norge er nok tvilsomt. Våre avgifter gjør at ladbare hybrider blir kostbare.
Chery Fulwin T10 er på vei til flere europeiske markeder, men om den kommer til Norge er nok tvilsomt. Våre avgifter gjør at ladbare hybrider blir kostbare.

En bil i Norge

Chery bekrefter også at bilen er på vei til Europa og at ulike utgaver av drivlinjen også skal brukes i andre modeller.

I strømmen av kinesiske bilmerker til Norge har Chery så langt vært fraværende. Merket skulle egentlig lanseres her i 2019, men så ble det stopp i siste liten. Det ble registrert en eneste bil, så vidt vi vet er den fortsatt på norske veier.

Nå ryktes det imidlertid at en ny satsing er på gang. Broom kommer snart tilbake med mer informasjon.

Les også: Her hadde vi nyheten: Nytt bilmerke kommer til Norge