Livsstil

Denne bilen er unik

Volvoen til Sjur har snart gått 900.000 kilometer.

KLASSISK: Det blir nesten ikke mer erke-typisk Volvo enn dette. 940 er fra tiden Volvoene virkelig var firkantet.
Publisert Sist oppdatert

(Artikkelen er først publisert av Broom):

– Jeg kjøpte bilen for 27 år siden, tilbake i 1998. Da hadde den gått som demobil hos en Volvo-forhandler i ett år. Og siden har jeg hatt den. Volvoen har blitt godt brukt, jeg har kjørt rundt 30.000 kilometer i året. Og her har det vært veldig lite tull, forteller Sjur Sekse fra Leikanger i Sogn. 

Hans Volvo 940 er blant bilene som akkurat nå står utstilt på Oslo Motor Show i Lillestrøm. Og budskapet i frontruta er noe mange stopper opp og får med seg: 878.500 kilometer!

Det er kilometerstanden til Volvoen. Men det er ikke lett å se utenpå. 940-en ser nemlig uforskammet bra ut: 

Passet godt på bilen

BAK RATTET: Sjur har stelt virkelig pent med Volvoen sin. Både motor og girkasse er fortsatt originalt.

– Deler av den er omlakkert underveis, men det er også mye originiallakk igjen. Motor og girkasse er også helt urørt. Det tenker jeg sier mye om hvordan Volvo-kvaliteten var på denne tiden, sier Sjur.

Det hører nok også med til saken at han har passet godt på Volvoen gjennom alle disse årene: 

Dette var drømmebil for mange på 60-tallet

Uvanlig godt utstyrt

– Den har fått service hver 15.000 kilometer. Jeg har også holdt meg til originaldeler. Ja, bortsett fra at den nå har fått et rustfritt eksosanlegg fra Ferrita. Det er byttet slitedeler underveis, men aldri vært større problemer, forteller Sjur. 

Interiøret er klassisk Volvo fra denne perioden. Firkantet og funksjonelt. 940-en er også uvanlig godt utstyrt:

Volvo-klassikeren som ble marinert i whisky og saltvann

HERREGÅRDSVOGN: Volvo 940 var en svært populær bil i Norge. Men nå begynner det å bli langt mellom så fine eksemplarer som bilen til Sjur.

Soltak og klimaanlegg

– Dette var jo siste årgang, da kan vi trygt si at det meste var velprøvd. Det at den har vært demobil, betyr også at den har mye utstyr. Takluke er ikke så vanlig på disse bilene, det har min. Det samme er klimaanlegg som også er på plass, forteller Sjur som har planen for bilen videre klar: 

– Den blir veteran i 2027. Da blir den pensjonert, sammen med eieren!

Frank redder klassiske Volvoer fra høgger´n