Mat og drikke
Den Norske Isbilen bytter navn til Fråst
Håper å utfordre take away-bransjen med frosne ferdigretter.
Den 8. desember 2023 ble selskapet Fråst lansert i Norge. Dette som en forlengelse av Den Norske Isbilen.
Isbilen Fråst vil i tillegg til is fra nå av også levere frosne ferdigretter.
– Når du i fremtiden hører den velkjente Isbil-melodien, vil du bli møtt av en Fråst-bil med spennende produkter i tillegg til våre populære iskremer, sier Anita Scharffenberg, daglig leder i Fråst Norway i pressemeldingen.
(Artikkelen fortsetter under bildet).
Håper å redusere matsvinn
I førsteomgang har selskapet investert et tosifret millionbeløp i utvidelsen, og i løpet av de neste årene vil det investeres ytterligere summer.
Med denne endringen ønsker Fråst å utfordre take away-bransjen.
– Utviklingen i take away-markedet tilsier at vi ønsker å spise gode måltider i eget hjem, med høy grad av kos og bekvemmelighet. Fråst tilbyr kvalitetsmåltider laget på sjokkfryste råvarer, samt ikke minst en unik distribusjonsmodell og helårsvirksomhet som vil konkurrere med take-away-restauranter og hjemleveringstjenester. Vi lanserte selskapet nylig i Danmark og nå i Norge, deretter ekspanderer vi i Europa, sier Anita Scharffenberg, daglig leder i Fråst Norway i pressemeldingen.
Fråst sine produkter er spesialutviklet og selges kun hos Fråst.
De starter med å lansere en rekke retter inspirert av det italienske kjøkkenet, hovedsakelig vegetariske. Fråst håper deres ferdigmåltider skal hjelpe forbrukerne med å redusere matsvinn.
(Artikkelen fortsetter under bildet).
Vil trygge arbeidsplasser året rundt
Per nå har Fråst over 100 biler på norske veier omkring hele landet og planlegger å kjøre nærmere 20.000 ruter i 2024. Bedriften har høye ambisjoner og forventer en betydelig omsetningsvekst gjennom å ha flere ansatte, etablere en helårsvirksomhet og utvikling av både sortiment og ikke minst netthandel.
– I Norge handler prosessen også om å trygge arbeidsplasser året rundt og ikke være basert på sommersesongen. Alle kjenner Isbilen, vi er en nostalgisk aktør for mange, og det er det viktig å ta vare på. Samtidig utvider vi sortimentet slik at vi er relevante for kundene våre året rundt. Markedet for frossenmat er i sterk vekst, og kvaliteten på vår frossenmat er av betydelig bedre kvalitet. Det vet vi nordmenn vil sette pris på, sier Scharffenberg.