Mat og drikke

Den Norske Isbilen bytter navn til Fråst

Håper å utfordre take away-bransjen med frosne ferdigretter.

Nå kommer Isbilen i ny drakt – og med nytt innhold.
Publisert Sist oppdatert

Den 8. desember 2023 ble selskapet Fråst lansert i Norge. Dette som en forlengelse av Den Norske Isbilen.

Isbilen Fråst vil i tillegg til is fra nå av også levere frosne ferdigretter.

– Når du i fremtiden hører den velkjente Isbil-melodien, vil du bli møtt av en Fråst-bil med spennende produkter i tillegg til våre populære iskremer, sier Anita Scharffenberg, daglig leder i Fråst Norway i pressemeldingen.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Anita Scharffenberg, daglig leder i Fråst Norway. Foto: Signe Luksengard
Anita Scharffenberg, daglig leder i Fråst Norway.

Håper å redusere matsvinn

I førsteomgang har selskapet investert et tosifret millionbeløp i utvidelsen, og i løpet av de neste årene vil det investeres ytterligere summer.

Med denne endringen ønsker Fråst å utfordre take away-bransjen.

– Utviklingen i take away-markedet tilsier at vi ønsker å spise gode måltider i eget hjem, med høy grad av kos og bekvemmelighet. Fråst tilbyr kvalitetsmåltider laget på sjokkfryste råvarer, samt ikke minst en unik distribusjonsmodell og helårsvirksomhet som vil konkurrere med take-away-restauranter og hjemleveringstjenester. Vi lanserte selskapet nylig i Danmark og nå i Norge, deretter ekspanderer vi i Europa, sier Anita Scharffenberg, daglig leder i Fråst Norway i pressemeldingen.

Fråst sine produkter er spesialutviklet og selges kun hos Fråst.

De starter med å lansere en rekke retter inspirert av det italienske kjøkkenet, hovedsakelig vegetariske. Fråst håper deres ferdigmåltider skal hjelpe forbrukerne med å redusere matsvinn.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Pizzaen Fungo Fantastico er an av frossen rettene Fråst nå har lansert. Foto: Fråst
Pizzaen Fungo Fantastico er an av frossen rettene Fråst nå har lansert.

Vil trygge arbeidsplasser året rundt

Per nå har Fråst over 100 biler på norske veier omkring hele landet og planlegger å kjøre nærmere 20.000 ruter i 2024. Bedriften har høye ambisjoner og forventer en betydelig omsetningsvekst gjennom å ha flere ansatte, etablere en helårsvirksomhet og utvikling av både sortiment og ikke minst netthandel.

– I Norge handler prosessen også om å trygge arbeidsplasser året rundt og ikke være basert på sommersesongen. Alle kjenner Isbilen, vi er en nostalgisk aktør for mange, og det er det viktig å ta vare på. Samtidig utvider vi sortimentet slik at vi er relevante for kundene våre året rundt. Markedet for frossenmat er i sterk vekst, og kvaliteten på vår frossenmat er av betydelig bedre kvalitet. Det vet vi nordmenn vil sette pris på, sier Scharffenberg.