Motor

De mest populære i Norge

Nordmenn elsker BMW, og salget går virkelig unna for det tyske merket her til lands. Så langt i år er det én modell som dominerer, men neste år kan det se helt annerledes ut.

BMW iX er blant de mest populære BMW-ene i Norge så langt i år, men den er ikke helt på toppen.
BMW iX er blant de mest populære BMW-ene i Norge så langt i år, men den er ikke helt på toppen.
Publisert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

Det er ikke uten grunn at «BMW» topper søket på Finn.no. Også på nybilmarkedet er det mye aktivitet. 

– Vi ser på det store løftet for BMW med glede. I september trakk vi sløret av helt nye generasjon BMW iX3 til overveldende respons, men utviklingen i år kommer fra vår brede modellportefølje som er tilgjengelig nå, sier Sindre Sandberg, administrerende direktør hos BMW Norge.

Kommende BMW iX3 har over 800 kilometers rekkevidde og svært rask lading. Finansavisen er blant de aller første som har testet denne helt nye bilen

Nordmenn digger altså bilmerket fra München, men selv om de elektriske modellene er totalt dominerende, registreres det interessant nok en del entusiastbiler med «skikkelig» motor også. 

Topp 10 bilmerker i Norge så langt i år

Antal registreringer av BMW pr. 30. november 2025. Kide: OFV
Antal registreringer pr. 30. november 2025. Kide: OFV

Tar innersvingen på Audi og Mercedes

Pr. november i år ligger BMW godt an. Det er Norges 4. største bilmerke, der bare Volvo, Volkswagen og Tesla ligger foran. BMW-registreringen har økt med nesten 43 present sammenlignet med samme periode i fjor, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). 

Så langt i år er det registrert over 8.600 BMW, så både Audi og Mercedes-Benz må se seg slått i år.

Så langt i år er det registrert over 8.600 BMW, så både Audi og Mercedes-Benz må se seg slått i år. Kilde OFW.

Den nordmenn vil ha

BMWs mest populære modell i Norge i 2025 er BMW iX1. Bilen ble lansert for temmelig nøyaktig tre år siden, og leveringen i Norge startet i begynnelsen av 2023. 

Da Finansavisen testet bilen første gang, ble det kommentert at iX1 hadde solide kjøreegenskaper og slett ikke så dårlig plass. 

BMW iX1 er selskapets mest solgte så langt i år.
BMW iX1 er selskapets mest solgte så langt i år.

Den er bare 4,5 meter lang, men har et bagasjerom på 490 liter. Med 313 hestekrefter skal den klare 0 til 100 på 5,7 sekunder. Det er kjekt nok, men i Finansavisens test ble det også understreket at batteriet bare er på 64,8 kWh og at rekkevidden er i det snaueste laget. 

Så langt i år er det registrert like over 2.900 BMW iX1 i Norge, mot rundt 2.200 av konkurrenten Audi Q4 e-tron. Begge koster rundt en halv million kroner, som betyr at de får rundt 50.000 kroner mer i avgift 1. januar 2026. 

Råtass på 2. plass

BMWs nest mest populære bil i Norge er også elektrisk. Den heter i4 M50, men navnet ble nylig byttet til i4 M60. Førstnevnte har 544 hestekrefter, mens M60-utgaven har hele 601 hestekrefter. 

For kort tid siden testet Finansavisen elbilene Mercedes-Benz CLA 350 4Matic og BMW i4 M60. Mercedesen er teknologisk overlegen, men dyrere.
For kort tid siden testet Finansavisen elbilene Mercedes-Benz CLA 350 4Matic og BMW i4 M60. Mercedesen er teknologisk overlegen, men dyrere.

Mye motorkraft er vel og bra, men det er prisen som har gjort i4 til en vinner i Norge. For 600.000 kroner har du fått en fornuftig utstyrt bil, noe som også gjorde at den vant testen mot helt nye Mercedes-Benz CLA i Finansavisen tidligere i høst.

BMW i4 M60 blir også om lag 50.000 kroner dyrere neste år. 

Stor og dyr

En annen modell som er blitt fornyet i år, er BMW iX. Denne registreres det også forholdsvis mange av, selv om det ikke er i nærheten av det Audi får ut døren av Q6 e-tron i år. 

Den oppdaterte utgaven av BMW iX gir blant annet bedre rekkevidde, men hurtigladingen er fortsatt ikke på topp.
Den oppdaterte utgaven av BMW iX gir blant annet bedre rekkevidde, men hurtigladingen er fortsatt ikke på topp.

De mest vesentlige forbedringene dreier seg om det elbiltekniske. Det er snakk om mer rekkevidde, bedre ladehastighet, raskere akselerasjon og mer motoreffekt. 

Den mest populære iX-modellen i Norge heter xDrive60 og har en rekkevidde på mellom 596 og 701 kilometer. Hurtiglading skjer med effekt på 195 kW, motoreffekten er økt med 21 hestekrefter til 544 hestekrefter og 0 til 100 skal gå unna på 4,6 sekunder. Den starter på 900.000 kroner. 

Twin-turbo V8

Selv om det er elbil som gjelder i Norge, er ikke entusiasmen for biler med rekkesekser eller V8 og bensin på tanken borte.

– Samtidig som vi har en elektrisk andel på nær 98 prosent i år, så noterer vi historisk beste år for salg av BMW M5, allerede før julen synges inn, forteller Sandberg.

BMW M5 Touring har 727 hestekrefter.
BMW M5 Touring har 727 hestekrefter.

BMW M5 kom i 2024 og har en 4,4-liters twin-turbo V8. Sammen med en elektrisk motor i girkassen yter M5 hele 727 hestekrefter. 0 til 100 skal gå unna på 3,5 sekunder og bilen starter på rundt to millioner kroner. 

M5 stasjonsvogn er litt mer kostbar, men også mer praktisk. Totalt er det registrert 36 M5 i Norge så langt i år, der 26 av em er stasjonsvognen, og i tillegg er det registrert ti BMW M3.

Dominerende neste år

Med den varme velkomsten nye BMW iX3 har fått, er det grunn til å tro at det blir registrert mange av den i Norge til neste år. 

Men i 2026 kommer også den etterlengtede Mercedes-Benz GLC i elektrisk utgave, og den nærmest tangerer prisen BMW har. I tillegg blir det ekstra spennende med Volvo EX60, som blir en direkte konkurrent til både BMW iX3 og Mercedes-Benz GLC.