Bil

De er mobil-verstinger bak rattet

54 prosent bruker mobilen mens de kjører bil.

Mange sliter med å legge bort smarttelefonen mens de kjører bil, her er unge bilførere overrepresentert.
Publisert Sist oppdatert

Denne saken ble først publisert på Broom.no

Uoppmerksomhet er en av de viktigste årsakene til trafikkulykker. Og her er det særlig to ting som skiller seg ut: Trykking på infotainmentskjermer – og bruk av mobiltelefon mens man kjører.

Tidligere var utfordringen av mange satt med telefonen på øret og pratet mens de kjørte bil. Da smarttelefonene for alvor kom, ble bruksområdet mye større.

Kanskje ikke overraskende: Mange unge sjåfører innrømmer at de ikke klarer å legge vekk mobilen mens de kjører bil.

Hovedårsak til dødsulykker

Dette viser ferske tall fra en stor ungdomsundersøkelse utført av Opinion på vegne av Gjensidige forsikring og Trygg Trafikk. Totalt har over 2.000 personer mellom 15 og 24 år svart. Over halvparten (54 prosent) av ungdommene innrømmer at de ikke klarer å la mobilen ligge i fred mens de kjører.

– Uoppmerksomhet er en av hovedårsakene til dødsulykker på norske veier. Mobiltelefon er dessverre en av grunnene til dette – det er ikke mulig å kombinere bruk av telefon med trygg kjøring, selv ikke for ungdom. Det er ikke bare de som synder, men det er urovekkende at over halvparten av de ferskeste sjåførene lar seg friste av mobilen mens de kjører, sier fagdirektør i Trygg Trafikk, Tanja Loftsgarden.

UP: Kunne sikkert tidoblet antall mobilbøter

Da reglene mot mobilbruk bak rattet kom, handlet det i stor grad om å prate i den. Så kom smarttelefonene. Foto: Tor Richardsen / NTB
Da reglene mot mobilbruk bak rattet kom, handlet det i stor grad om å prate i den. Så kom smarttelefonene.

Vil ha tydeligere regler

Selv om det i dag er ulovlig å bruke håndholdt mobil bak rattet, har Trygg Trafikk sammen med UP (Utrykningspolitiet) bedt om tydeligere regler.

– Med dagens teknologi kan det være vanskelig for politiet å slå ned på mobilbruk i bil. Dagens forskrift er gammel og utdatert, derfor har vi bedt justisministeren og samferdselsministeren om å tydeliggjøre hva som er lov og ikke. En viktig endring vil være at det blir ulovlig å holde telefonen mens du kjører. En slik presisering vil gjøre det enklere for politiet å håndheve loven, men også enklere for sjåfører å forstå hva som er tillatt. I tillegg oppfordrer vi alle til å sette mobilen i bilmodus eller slå på funksjonen «ikke forstyrr», da slipper du å bli forstyrret av varsler mens du kjører, sier Loftsgarden.

Foreldrene er blant verstingene

Går i arv

Undersøkelser viser at ungdom bruker sju timer på skjerm daglig. Da kan det være vanskelig å legge fra seg telefonen under kjøring.

Ungdom bruker i gjennomsnitt sju timer på skjerm daglig. Da blir den fort med på bak rattet også. Foto: Phovoir
Ungdom bruker i gjennomsnitt sju timer på skjerm daglig. Da blir den fort med på bak rattet også.

– Alle er klar over at det er forbudt å bruke håndholdt mobil mens vi kjører. Likevel oppgir hele 54 prosent av de spurte ungdommene at de bruker mobilen ulovlig. De aller fleste bruker telefonen til å skifte musikk eller sjekker meldinger og varsler fra kjæreste og venner. Uansett formål kan slik bruk føre til ulykker. Ett lite blikk på telefonen kan føre til at du ikke får med deg hva som skjer i trafikken, sier direktør for Skade Motor i Gjensidige forsikring, Elisabeth Ingvaldsen.

Dårlige vaner og holdninger går gjerne i arv. Vær bevisst på hva slags forbilde du er for ungdom når du selv kjører bil.

– Det er vi voksne som må sette standarden for hva som er greit når vi kjører bil. Vi må starte med oss selv hvis vi ønsker en endring hos ungdommene. Ser de at mor eller far sjekker telefonen mens de kjører, så vil de unge ta etter. Når vi vet hvor lite som skal til før du mister oppmerksomheten når du kjører bil, og hvor store konsekvensene kan bli, må vi ta dette på alvor, avslutter Ingvaldsen.

Vet du hva det koster? Her er de nye bøtesatsene for mobilbruk