Bil
Dårligste bilsalg på 31 år
Juli ble en svært stille måned.
Denne saken ble først publisert på Broom.no.
Det har vært stille i mange norske bilbutikker i juli. Det viser registreringstallene som akkurat er lagt fram.
I juli rullet det ut 6.456 nye biler fra norske forhandlere. Det er et historisk svakt tall. Faktisk må vi helt tilbake til 1993 for å finne et lavere antall.
Ser vi litt bak tallene, handler dette også om at juni var helt motsatt. Da så vi en innspurt før nye momsregler på leasing og nye regler for typegodkjenning av mange modeller. Derfor registrerte en rekke importører og forhandlere opp biler da.
92 prosent elbiler
For året så langt peker pilene nedover. Ved utgangen av juli var det totalt 67.718 førstegangsregistrerte nye personbiler i Norge. Det er 8,6 prosent færre enn i samme periode i fjor.
I juli var elbilandelen på hele 92 prosent, det er en økning på drøyt 10 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Etter årets sju første måneder er elbilandelen på 85,6 prosent, en økning på tre prosentpoeng sett opp mot fjoråret.
Elbil har lenge vært det naturlige valget for de aller fleste private kjøpere, men det har vært annerledes for næringsmarkedet. Her har elbilandelen vært betydelig lavere.
Nå jevnes dette skillet ut på grunn av en regelendring gjeldende fra første juli. I næringsmarkedet var elbilandelen i juli på rekordhøye 89 prosent. Opp fra 67,4 prosent i juni.
Mange kjøper kinesisk
De kinesiske bilene gjør det bra i Norge. Andelen kinesiske biler har nesten blitt tredoblet i løpet av ett år. I juli var den på 13 prosent:
– Det er ingen tvil om at flere kinesiske bilprodusenter treffer det norske markedet godt, og at de har biler som tilfredsstiller det mange nybilkjøpere ønsker seg, både når det gjelder størrelse, utstyr og ikke minst pris, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Han legger til:
– For mange er det blitt stadig viktigere enn hvor bilen er produsert, men vi ser også at også velkjente europeiske og andre bilmerker holder en sterk posisjon blant bilkjøperne. Fortsetter tendensen vi ser akkurat nå, kan det gå mot et nybilsalg i år som til og med ender under 120 000 nye personbiler, godt under 2023 som endte med 127.000 nye biler. Men ting endrer seg fort, så uvissheten er stor, sier Solberg Thorsen.
Kinesiske biler satte rekord i Europa – men får det tøffere
Nesten nullrente
Mange opplever fortsatt en usikker og utsatt økonomi, og signaler om at rentenedsetting neppe kommer i år, spiller trolig også en rolle i forhold til nedgangen i nybilsalget.
Samtidig har det vært flere svært gode kampanjetilbud i sommer. Mange biler har fått solid priskutt. Samtidig har forhandlere lokket med kampanjerenter nesten helt ned i null.
Ny rekord: Lavere rente har vi aldri sett