Test av Mercedes-Maybach EQS SUV:

Byr på luksus – men savner én ting

Har ekstrautstyr for 1 million (!) kroner.

Publisert

Denne videoen og artikkelen ble først publisert hos TV 2 Broom.

Ikke en gang limousinene til vår kjære kong Harald leverer bedre.

Business Class på SAS er også langt under komforten du opplever i helt nye Mercedes-Maybach EQS SUV.

Du kjenner faktisk lukten av luksus – i form av eksklusivt skinn og de edle dråpene fra Champagne-kjøleskapet.

Dette er bilen du utvilsomt vil oppleve fra baksetet. Og faktisk er det én av få biler vi har kjørt, hvor du vil ta av deg både sko og sokker – for å la beina synke ned i det tykke teppet på gulvet.

Se for deg følelsen: Du ligger i baksetet, inntar et glass med noe godt og nyter enten stillheten eller favorittbandet gjennom et fyldig og imponerende lydanlegg fra Burmester.

Langt foran deg spotter du flosshatten til privatsjåføren – som tar deg akkurat dit du vil. Jepp, det er fort gjort å drømme seg langt bort i baksetet på Maybach EQS SUV.

Du ser med en gang at dette er ekstraordinært.

Elektrisk luksus

Vi har endelig testet noe av det mest luksuriøse Mercedes tilbyr i dag. Vi snakker om tidenes første helelektriske Maybach.

La oss avsløre prisen med en gang: Bilen begynner på 2.292.624 kroner. Testbilen lander derimot på 3.219.725 kroner som inkluderer MYE ekstrautstyr.

Maybach er forresten et eget merke hos Mercedes – som nettopp skal tilby det ypperste av luksus.

Vi har mest sansen for fronten. Dette oser luksus og penger.

Maybach EQS SUV bygger riktignok på en «vanlig» Mercedes EQS SUV. Det merker du på enkelte områder, samtidig er det gjort mange endringer.

For eksempel har du en eget kjøremodus som heter «Maybach». Den er tunet for å gi maksimal komfort – via soft gassrespons og ikke minst et avslappet understell – som sluker det meste av humper og ujevnheter. Men ikke alt! Mer om det litt senere.

Videre er bilen betydelig bedre støyisolert, understellet er som nevnt tunet for maksimal komfort og du har de typiske Maybach-detaljene som egen grill, felger, emblemer og en gigantisk haug av ekstrautstyr. En god del nyttig – og noe overfladisk. Men det er vel noe av det luksus og rikdom handler om...

Bilen har skinn for 260.000 kroner. Selve førermiljøet er temmelig likt en «helt vanlig» Mercedes EQS SUV.

Les også: Test Mercedes GLS: Den ultimate feriebilen? 

Ekstrautstyr for 900.000 kroner

Mercedes-Maybach EQS 680 SUV, som er det fulle navnet, er utstyrt med en batteripakke er på solide 118 kWt.

Rekkevidden er inntil 601 kilometer, men varierer ut fra utstyr og spec. Testbilen skal klare 564 kilometer.

Selv om vi snakker 3,2 tonn luksus-SUV, har Maybach sørget for at beistet av en bil ikke skal være noen sinke i trafikken.

Smak litt på 658 hestekrefter og 950 Nm. Det er faktisk nok til at denne angriper 0-100 km/t på 4,4 sekunder. Greit å vite tilfelle du må kjøre fra en baron.

Den totonede lakken er gjort for hånd. Bare denne jobben tar rundt 27 timer å utføre.

Men nok fakta. La oss stupe ut i luksusboblen igjen.

Bilen har ekstrautstyr for rundt 900.000 kroner (!). Bare skinnpakkene i bilen koster 260.000 kroner.

Lister i treverk? 70.000 kroner, takk.

22 toms Maybach-felger (som ikke ser direkte sexy ut): 57.000 kroner.

Eller hva med den to-tonede lakken utvendig, som virkelig understreker luksusen? 224.000 kroner for den.

Og sånn kunne vi fortsatt. Se komplett liste nederst i saken.

Les også: Nye AMG GT er i Norge: – Én ting overrasker stort

Du bør være glad i bobler skal du betale 30.000 kroner for de to champagneglassene. PS: Da følger ikke champagneglass-holderen med. Den koster 10.000 kroner.

Komfortkongen

Ute på veien er det ingen tvil om at bilen leverer komfort på svært høyt nivå. Vi legger spesielt merke til støydempingen som er veldig god.

Disse felgene vet vi det er delte meninger om.

Å sette seg inn i en «vanlig bil» etter en uke med Maybach EQS SUV – er som å sette seg inn i en dårlig vaskemaskin med sentrifugen på maks. Det rister og støyer.

Du merker også at understellet er ekstra soft. Dessuten er bilen overraskende grei å manøvrere, tross størrelsen. Det kan vi takke bakakselstyringen på opptil 10 grader for.

Selv om bilen byr på over 650 hestekrefter, er det ikke ofte du velger å benytte dem. Dette er bilen som får selv Martin Schanche til å slappe av.

Over tre tonn bil bruker litt strøm. Oppgitt forbruk er 21,0 – 22,8 kWt/100 km. Kjører du aktivt (som du sjelden gjør med denne) må du regne med enda høyere tall.

Dette savner vi

Maybach forplikter. Mest av alt til en så komfortabel kjøreopplevelse som over hodet mulig.

Da er det dessverre litt ironisk at en diesel-SUV fra Mercedes, GLS 450d, kan oppleves bedre på komfort.

Rett og slett fordi GLS kan utstyres med «E Active Body Control» – et helt magisk demperoppsett som sluker dumper og humper på en praktfull måte. Fartshumper merker du knapt med dette utstyret.

Poenget er at du ikke kan få dette på Maybach EQS SUV. Ganske merkelig. Og sannheten er at en GLS 450d med nettopp «E Active Body Control», oppleves mer komfortabel over brå og større ujevnheter – som en fartshump.

Når du først skal bla opp over 3,2 millioner kroner for en Maybach, syns vi førermiljøet kunne skilt seg enda litt mer ut fra vanlige EQS SUV. Her er det nesten helt likt.

Prisen på ekstrautstyr er naturligvis ikke noen direkte gladside. Skal man virkelig svi av 30.000 kroner for to champagneglass?

Les også: E-Klasse er tilbake – dette er dommen 

Det er nok tanken til hyttenaboen hvis du ruller inn en Maybach på tunet.

Et pusterom

Finner du ikke roen i dette baksetet, er det nesten ikke håp.

Når du ser fronten på Maybach EQS SUV, skjønner du med en gang at det er noe ekstra på gang.

Er det statsbesøk, eller kanskje Petter Stordalen som har flesket til med nytt gils? Bak rattet (eller i baksetet) må du i alle fall regne med mange nysgjerrige blikk.

Mercedes har i stor grad lykkes med Maybach EQS SUV. Den utstråler luksus og leverer utstyr og komfort i en helt egen liga. Men som nevnt er det rett og slett litt småtrist at du ikke får «E Active Body Control», da ville komforten vært på øverste nivå.

Likevel: Å sette seg inn i bilen og lukke døren oppleves som et pusterom fra hverdagen. Et veldig behagelig pusterom.

Se hele videotesten av bilen under faktaboksen:

Les også: Langtest av Mercedes S-Klasse: Verdens beste bil?

Mercedes-Maybach EQS 680 SUV

Motor:

  • Elektrisk x2
  • Effekt: 658 hk / 950 nm
  • 0-100 km/t: 4,4 sekunder
  • Toppfart: 210 km/t
  • Batteri/lading:

  • Batteripakke: 118 kWt
  • Rekkevidde: 601 km (testbil: 564 km)
  • Forbruk (WLTP): 21,0 – 22,8 kWh/100 km
  • Hurtiglading: 200 kW

Mål, vekt og volum:

  • Lengde x bredde x høyde: 5.125 / 2.034 / 1.721 mm
  • Bagasjerom: 440 liter
  • Vekt: 3.192 kilo
  • Tilhengervekt: 1.800 kilo
  • Taklast: 100 kilo

Pris:

Pris fra: 2.292.624 kroner

Pris testbil: 3.219.725 kroner

Se testen her: