Bil
Brukte dieselbiler øker mest i pris
Dette er gode nyheter for mange bileiere.

Denne saken ble først publisert på Broom.no.
Verditap er den store, stygge ulven i de aller fleste bilregnskap. nesten alle biler taper seg kraftig i verdi de første årene. Så flater det mer ut, men normalen er at alle biler jevnt og trutt går ned i verdi.
Men så er det noen unntak. Et av de store er biler med dieselmotor.
Ferske tall fra markedsplassen Finn.no viser nemlig at dieselbilene under ett har økt i pris så langt i år, sammenlignet med andre halvår i fjor.
Liten økning også på bensinbiler
I gjennomsnitt har biler med dieselmotor blitt 2,6 prosent dyrere. Det er ekstra spesielt i og med at det knapt har kommet nyere dieselbiler inn på markedet denne perioden. De aller fleste har altså blitt litt eldre, og gått litt mer. Likevel øker prisen.
Også biler med kun bensinmotor går litt opp i pris, her er økningen på 0,5 prosent.
Elbilene oppfører seg mer «normalt». Disse har i gjennomsnitt hatt en prisnedgang på 1,5 prosent i denne perioden. Her kommer det nå mange, nyere biler ut på markedet. 2021 og 2022 var svært gode salgsår for nybiler her til lands, det gjør også at det er mange tre-fire år gamle bruktbiler å velge mellom.
Elbilene faller – her er unntakene
Priskutt og kampanjer
Hybridbilene går det så verre med. Her er prisutviklingen helt motsatt av det vi ser på dieselbilene, minus 2,5 prosent.
– Bensin- og dieselbiler fortsetter å stige i verdi, takket være stabile drivstoffkostnader, bompenger og avgifter. Dette holder etterspørselen høy, og disse bilene står sterkt i markedet akkurat nå, sier Terje Dahlgren som er bilekspert i Finn motor.
Han forklarer elbilenes minustall særlig med priskutt og kampanjer på nye elbiler, dette forplanter seg kjapt til bruktmarkedet.
Ble årets bil i 2022 – nå er den billig
Vanskelige å selge

At hybridbilene faller i verdi er heller ikke overraskende. Årsaken er at disse bilene blir eldre, uten at markedet fylles på med mange nye modeller. Salget av nye hybridbiler er nå svært lavt.
Vi skal ikke mange år tilbake i tid før ladbare hybrider sto for en relativt stor del av nybilsalget i Norge. Så strammet politikerne til med stadig høyere avgifter og nå er disse bilene vanskelige å selge, med priser som ligger langt over elbilene.
LES MER: 25 år med suksess, men nå er det slutt