Bil
Bruktbilkjøp: Nøkler
Derfor bør du ikke kjøpe bruktbil med bare én nøkkel
Det kan fort bli en dyr affære.
(Denne saken ble først publisert på Broom).
Når du kjøper ny bil, følger det som regel med to nøkler. Når du kjøper bruktbil, bør du også sørge for at du får med begge. Det kan nemlig bli svært dyrt å kjøpe en nøkkel nummer to.
Det har skjedd mye med bilnøklene de senere årene.
Hvorfor er bilnøkler blitt så dyre?
En gang var bilnøkkelen et lite stykke stål med et par slisser i, og noen tagger på. Disse kunne man ganske enkelt få slipt hos en låsesmed, eller hos en skomaker med nøkkelsliping som attåt-næring, for en hundrelapp.
Tidlig på 90-tallet skjedde det noe. Da kom biler med integrert alarm og startsperre. Bilene skulle bli vanskeligere å stjele. Da ble det verre også for de med ærlige hensikter, men som bare hadde mistet nøkkelen sin.
Siden har det ballet ytterligere på seg. Mange av dagens biler har såkalte smartnøkler, som man ikke en gang behøver å ta opp av veska/lomma. Kanskje lagrer de både seteinnstillinger og ønsket rattposisjon. Enkelt og deilig. I alle fall så lenge nøkkelen er på plass.
Selvfølgelig koster disse smarte nøklene en del penger, særlig om du blir nødt til å gå til merkeforhandleren. Så får man bare håpe at de har den på lager.
Hvor mye koster en ny bilnøkkel?
Avhengig av bilmodell, vil prisene variere. Det er slett ikke uvanlig at en erstatningsnøkkel koster 3000-5000 kroner, enkelte ganger enda dyrere. I tillegg må nøkkelen kodes, slik at bil og ny nøkkel kan «snakke sammen». Dette koster fort en ekstra tusenlapp eller to.
Det groveste tilfellet vi har hørt om, gjaldt en eldre Range Rover. Her skulle forhandleren ha hele 14.449,50 kroner for ny nøkkel, inkludert arbeid, deler og moms. Det var Aftenposten som omtalte saken.
Da er det greit å vite at mange forsikringsselskaper tilbyr nøkkelforsikring. Blir nøkkelen din borte, slipper du unna med en egenandel, typisk 2000-3000 kroner. Men det hjelper naturligvis ikke for nøkkel nummer to, hvis du kjøper bilen med bare én.
Og skulle du likevel velge å kjøpe bruktbil og det bare følger med én nøkkel, bør du få et prisavslag som tilsvarer det det koster med en ny nøkkel. Å bare ha én nøkkel er risikosport. Blir den borte, kan det fort ende med både borttauing og en saftig verkstedsregning i tillegg.
Her er noen eksempler på hva du må belage deg på å betale for en original ekstra/erstatningsnøkkel, inkludert programmering:
- Nissan Leaf: 3160 kroner
- Ford Mustang Mach-E: 3450 kroner
- Volvo XC40: 4110 kroner
- Volkswagen ID.4: 5719 kroner
- Polestar 2: 7284 kroner
- Mercedes EQC: 8700 kroner
- Range Rover: 14.449,50 kroner
Kilder for priseksempler: Elbil24.no og Adresseavisen