Bil

BMW iX2: «Billig»-varianten kommer

Tyskerne hviler ikke og BMW strammer opp utvalget med to nye elbilmodeller og to spennende nyheter for entusiastene.

BMW iX2 eDrive20 vil koste 480.000 kroner.
Publisert Sist oppdatert

Mens Tesla stormer frem og tar markedsandeler både i Norge og Europa, gir BMW gass med to nye, elektriske modellvarianter som kan bestilles nå.

Mest aktuell for nordmenn med slankere lommebøker er kanskje BMW iX2 eDrive20, en ny innstegsmodell med forhjulsdrift og 478 kilometers rekkevidde. Utgaven med firehjulsdrift tar seg bedre frem på fjellet, men koster også mer.

Den nye innstegsmodellen koster fra 480.800 kroner mens en BMW iX2 med firehjulsdrift koster fra 537.367 kroner.

Nye BMW iX2 eDrive20 har én elektrisk motor på forakselen med maksimal effekt på 204 HK og et maksimalt dreiemoment på 250 Nm. Akselerasjonen fra 0 til 100 km/t skal ta 8,6 sekunder og toppfarten er på 170 km/t.

Batteriet har en kapasitet på 64,78 kWh og kan hurtiglades med effekt på 130 kW effekt. Med forvarming og det BMW hevder er en «effektiv ladekurve», skal det ifølge dem innebærer at man i løpet av 10 minutter kan lade nok til å øke rekkevidden med 120 km.

Produksjonen av BMW iX2 eDrive20 begynner i mars.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

BMW i5 xDrive40 Foto: BMW
BMW i5 xDrive40

Luksus med firehjulsdrift

I mars begynner også produksjonen av nye og firehjulsdrevne BMW i5 xDrive40. Ifølge BMW forventes denne å bli den mest solgte 5-serievarianten. Samtidig utvides også valgmulighetene med nye interiørfarger og 150 eksteriørfarger fra spesialavdelingen BMW Individual.

BMW i5 xDrive40 har to elmotorer som til sammen yter 394 hestekrefter og vrir ut 590 Nm. Sammenlignet med den bakhjulsdrevne BMW i5 eDrive40 betyr det en økning på 54 HK og 160 Nm. Fra 0 til 100 km/t gjøres unna på 5,4 sekunder, mens toppfarten nås ved 215 km/t.

Rekkevidden skal forøvrig ligge på mellom 463 og 538 km avhengig av bilens spesifikasjoner, så her kan det tenkes at en del kjøpere hadde forventet mer. Nye BMW i5 xDrive40 kan bestilles nå og koster fra 730.800 kroner. Til sammenligning koster helt nye Porsche Macan, riktignok en elektrisk SUV med 613 kilometers rekkevidde, fra 876.839 kroner.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

BMW M4 får et ansiktsløft og høyere motoreffekt. Foto: BMW
BMW M4 får et ansiktsløft og høyere motoreffekt.

Bensin og manuell girkasse

Om elbil ikke frister, har BMW også noen bensindrikkende nyheter på lur. Roadsteren Z4 kommer nå med manuell girkasse og 3,0-liters turboladet rekkesekser på 340 hestekrefter. Dette var ikke spesielt overraskende siden Toyota allerede har sin søstermodell GR Supra i produksjon med samme drivlinje.

Fra 0 til 100 km/t skal gå unna på 4,6 sekunder og taket kan åpnes eller lukkes på 10 sekunder. BMW Z4 M40i med manuell girkasse starter på 1.091.300 kroner.

I det virkelig heftige hjørnet finnes ansikstsløftede BMW M4 Coupé Competition M xDrive. Her er motoreffekten løftet med 20 hestekrefter til 530 og fra 0 til 100 km/t skal ta 3,5 sekunder. Bilens fås også som kabriolet og da må du i så fall legge på 0,2 sekunder.

Prisen blir også høyere, siden den nye M4 starter på 1.637.300 kroner og den toppløse utgaven ligger på 1.771.600 kroner. Om M-utgaven blir i overkant heftig finnes kan det være et alternativ med den litt «snillere» M440i xDrive med rekkesekser og 374 hestekrefter.

Her skal BMW ha 1.067.000 kroner for coupeen og 1.223.000 for kabrioletutgaven.

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor.