Motor

BMW iX xDrive60: Store forbedringer – anbefales

Oppdaterte BMW iX viser at tyskerne fortsatt vet hva de driver med – faktisk bedre enn de fleste andre.

Finansavisen har testet elbilen BMW iX xDrive60.
Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

«Å spare seg til fant», er det visst noe som heter. Dette vet bilindustrien alt om, eller de burde i alle fall gjøre det, siden det er nettopp det de driver med.

Kikker du inn i en ny premiumbil blir det åpenbart at det kuttes hardt. Der det før var myke materialer og interiørdeler av høy opplevd kvalitet, er det dessverre hard, hul plast i disse dager.

Audi er en synder. Mercedes-Benz også. Merket i grillen betyr ikke nødvendigvis at du får noe spesielt påkostet. Det er trist og rart.

Nye BMW iX xDrive60 skal klare 0 til 100 på 4,6 sekunder.

En stor opptur

Tyskerne er gode på å lure inn nok detaljer til at den «gamle» modellen føles nettopp slik. Gammel.

Om BMW iX xDrive60 facelift

Tyskerne er gode på å lure inn nok detaljer til at den «gamle» modellen føles nettopp slik. Gammel. 

Heldigvis finnes det unntak, og du har kanskje gjettet at nye BMW iX er ett av dem. Her er det store flater av ekte skinn, noe som låter litt latterlig å trekke frem, men skinninteriør er faktisk ingen selvfølge på moderne elbiler.

Det kan muligens ha noe med Kina å gjøre, siden kinesiske kunder visstnok ikke er så begeistret for kvadratmetervis med ekkel vinyl. Det er i alle fall forklaringen Volvo brukte da de nylig fortalte at storsedanen ES90 fås med deilig, mykt skinn.

Det er synd at mange produsenter ikke har fått med seg dette, men hos BMW er ting på stell.

I BMW iX får du et solid interiør, blant annet med glasselementer.
BMW iX facelift har nye lykter.

Tyskernes interiører handler ikke bare om materialer du liker å la dine fingre vandre over. Bilen handler også om å være bygget solid, noe nye iX er. Her knirker det ikke og følelsen av kvalitet fyller det indre.

Dette er nytt på utsiden

Vi skriver «nye BMW iX», men det er en sannhet med noen modifikasjoner. Du trenger egentlig ikke være noen kjenner for å se at dette bare er en facelift, for på utsiden er den nye modellen svært lik den gamle.

Tyskerne er imidlertid gode på å lure inn nok detaljer til at den «gamle» modellen føles nettopp slik. Gammel.

BMW iX er en stor SUV, og selges naturlig nok ikke uten firehjulsdrift. xDrive60-modellen som her er testet yter 544 hestekrefter fra sine to elmotorer.

Nytt på faceliften er en mer aggressiv front, godt hjulpet av at iX for første gang får en M-sportpakke, noe mange vil si at er på tide. En stor, dyr SUV skal se sportslig og litt truende ut. Nå gjør iX endelig det.

Lyktenes signaturlys er består av fire «streker» som er oppreist, men i vinkel. Dette er kanskje den letteste måten å kjenne igjen iX facelift på, men lyset rundt grillen, og grillen i sin helhet, er også ny.

Bak får du med M-sportpakken en ny diffuser på bakfangeren som tilfører et sportslig element.

BMW iX facelift kommer med nye og mer sportslige seter. Det var på tide, vil nok en del si.

Og dette er nytt innvendig

Blant de store oppdateringene innvendig er et nytt, rundt ratt som minner mye om det du får i andre BMW-er med M-sportpakken. Tidligere kunne iX bare kjøpes med et litt eksentrisk, kantete ratt som slett ikke alle likte.

Mer graverende var de sofalignende setene som konseptuelt skulle være med på å differensiere iX fra den mer konservative BMW X5. Tyskerne har omsider forstått at kundene helst ikke vil ha en slapp lenestol i bilen, så nå er setene fornyet. 

Rundt ratt er ingen selvfølge. Da BMW iX ble lansert kom den med et kantete og rart ratt. Nå er et vanlig, rundt sportsratt mulig å bestille.

Fortsatt er det ikke mulig å justere nakkestøtten uavhengig av seteryggen, og du kan ikke forlenge sitteputen så den møter deg i knehasen, men det er i det minste et mer sportslig sete du får i iX facelift nå. Både når det gjelder sidestøtte for lår og rygg.

Dette er langt ifra BMWs lekreste seter å se på, men oppgraderingen er uansett trivelig.

Skjermen mellom fører og passasjer kan betjenes med berøring, men det er kjekt at det gode, gamle iDrive-hjulet fortsatt er på plass.

Rekkevidden du vil ha

Med den ansiktsløftede utgaven er hele modellporteføljen strammet opp. Den tidligere innstegsmodellen iX xDrive40 er blitt til xDrive45, mens rekkeviddekongen xDrive50 nå heter xDrive60.

Den tidligere toppmodellen iX M60 xDrive har samtidig byttet navn til M70 xDrive, slik at det hele matcher bedre med gigantsedanen BMW i7.

«Grillen» har fått en lyssignatur. Noen er kanskje ikke så begeistret for det, men det kan også argumenteres med at det kler bilen.

Pressebilen som her er testet, er en iX xDrive60 som på papiret har en rekkevidde på like over 700 kilometer før utstyr. Når alt det deilige utstyret er på plass krymper rekkevidden til 597 kilometer, som selvfølgelig er langt mindre imponerende.

Bilen klarer likevel å suse 45 mil på langtur i Norge uten bekymring for rekkevidde, og det er godt med strøm igjen etter langkjøringens slutt. Slik sett oppnår BMW det de ønsker, nemlig at iX skal være en avslappende og luksuriøs opplevelse.

BMW iX xDrive60, som har det store batteriet på 109,6 kWh, har en rekkevidde på 701 kilometer. Går du for utstyr som reduserer rekkevidden, lander du på like under 600 kilometer. Det er fortsatt godkjent.
BMW iX xDrive60, som har det store batteriet på 109,6 kWh, har en rekkevidde på 701 kilometer. Går du for utstyr som reduserer rekkevidden, lander du på like under 600 kilometer. Det er fortsatt godkjent.

Testruten gikk for det meste på landevei med 60- 70- og 80-soner, litt klatring over en fjellovergang og tilhørende trilling ned til havoverflaten på Vestlandet. Forbruket endte på 19,3 kWh/100 km, mens oppgitt forbruker fra BMW er på 21 kWh/100 km.

For treg på hurtigladeren?

At iX xDrive60 uanstrengt går langt, skulle bare mange tatt i betraktning at batteriet er på gigantiske 109,6 kWh. Blant elbilegenskapene det ikke er noen grunn til å skryte av, finner du den maksimale effekten på hurtigladeren som bare er på 195 kW.

Pressebilen fra BMW er utstyrt med voldsomme 23-tommers felger.

Det medfører at du må bruke 35 minutter for å lade fra 10 til 80 prosent på en hurtiglader, mens nye Mercedes CLA kan skilte med hele 320 kW effekt og 10 til 80-tid på rundt 22 minutter. 

Elbilnyheten fra Mercedes er ment å være en forholdsvis rimelig sedan, og slik sett ikke en konkurrent til BMW iX, men tallene demonstrerer at BMW holder igjen på teknologien til fordel for de kommende «Neue Klasse»-elbilene med 800 volts arkitektur og etter alt å dømme betydelig raskere lading enn iX facelift med 400 volt.

Slik takler den digre hjul

Selv om iX på en måte er gårsdagens elbilteknologi, får du likevel en markant følelse av soliditet. Luftfjæring og bakhjulsstyring gjør ferden komfortabel og presis, men iX er en bil du snedig nok kan ha det litt moro med i svinger. 544 hestekrefter ville vært en sensasjon for 20 år siden, det er tross alt nesten 40 hestekrefter mer enn datidens BMW M5 med V10-motor.

I dag er slike mengder motoreffekt nærmest påkrevet, og 0 til 100 skal gå unna på akseptable 4,6 sekunder – uten at det nødvendigvis oppleves som skummelt raskt. Kraftleveransen er lineær og forutsigbar, noe som står i stil til bilens balanse og ganske taktile rattfølelse.

23-tommers felger senker rekkevidden. Pressebilen har en WLTP-rekkevidde på 597 kilometer, men kjører du forsiktig får du ikke noe rekkeviddeangst i denne bilen.

En av BMW iX’ sjarmerende egenskaper er at de enorme 23 tommer store felgene ikke fjerner komfort og kjøreegenskaper. Svært få biler leveres med så store hjul, og stort sett føles digre SUV-er litt nervøse på veien når det fleskes til på felgfronten.

Det er ikke tilfellet med denne bilen, som later til å takle monsterfelgene på en utmerket måte. At bilen blir enda litt mer komfortabel om du går en størrelse ned skal ikke utelukkes, men det skal i alle fall ikke frarådes å la estetikken bestemme felgstørrelsen.

iX xDrive60 ser heftig ut med sine digre hjul, og folk på gata kikker litt ekstra nysgjerrig på denne giganten.

Det de som skuler på felgene kanskje ikke vet, er at bagasjerommet bare sluker 500 liter. Det er ikke voldsomt når resten av bilen er enorm, men i det minste er baksetene uvanlig komfortable. De minner litt om det du finner i en moderne Rolls-Royce, der ryggputen tar en sving mot bakdørene så passasjerene kan sitte litt på skrå mot hverandre – kjekt for de dype og kontemplative samtalene. 

Innvendig fremstår BMW iX som en solid bil.

Konklusjon

Det blir kanskje flåsete å si at du får mye bil for pengene her. Bilen koster tross alt 1.085.000 kroner med utstyr, men denne gangen føles pakken såpass komplett at «mye for pengene»-skalaen toppes.

Du får kanskje en Mercedes-Benz EQS SUV for nesten de samme pengene, men da kan du bare glemme BMW-ens påkostede interiør og ekstrautstyr. Audi har sluttet å lage klassikeren (Q8) e-tron, Porsche Macan blir litt puslete i forhold og Mercedes-Benz EQE SUV står igjen som et av få alternativer. Dessverre uten luksusfølelsen iX kommer trekkende med.

BMW iX xDrive60 veier nærmere 2,6 tonn.

Aller mest aktuelt er det nok å sammenligne med nye Volvo EX90 som i forrige Finansavisen-test ikke bare imponerte med solid plass, interiør og elbilegenskaper, men også på raffinement.

Om du imidlertid ikke ønsker deg en riktig så diger bil, men vil sveve rundt i stillhet, utmerket komfort og ha en liten dose moro bak rattet, er nye BMW iX xDrive60 et trygt valg du neppe vil angre på. Bare vær klar over at neste generasjon elbiler fra BMW, som ventes å bli avduket ganske snart, antagelig vil fremstå som mer moderne.