Motor
– Blir nok nådestøtet
Så mye dyrere blir biler med bensin- og dieselmotor.
Artikkelen er først publisert av Broom.
Nesten alt som selges av personbiler i Norge, er elektrisk. I september var elbilandelen over 98 prosent.
Hovedårsaken er ganske enkelt lave avgifter på elbiler og høye avgifter på biler med forbrenningsmotorer.
I neste års statsbudsjett foreslår regjeringen å øke avgiftene ytterligere, med økt engangsavgift og CO2-avgift.
I tillegg foreslår regjeringen å øke drivstoffprisene per liter med 94 øre for diesel og 64 øre for bensin.
– Nådestøtet
Omleggingen innebærer at de fleste personbiler med forbrenningsmotor får en avgiftsøkning på 20.000 til 30.000 kroner, skiver regjeringen i en pressemelding.
– Med tanke på at det kun ble registrert 245 nye biler med forbrenningsmotor i september, er nok dette nådestøtet for vanlig salg av disse bilene gjennom norske forhandlere. I praksis selges det nå bare nisjemodeller, som ikke er elbiler. Det blir ikke flere etter dette, sier Broom-redaktør Knut Skogstad.
Dette skjedde da moms ble innført for første gang
Skal du kjøpe ny elbil nå?
Ja, før det blir mer momsMuligens, har ikke bestemt megKommer aldri til å kjøpe en helt ny bilNei, elbil er ikke noe for meg1 567 stemmer
Mindre prisgap mellom drivlinjene
Samtidig foreslår regjeringen å senke momsgrensen for kjøp av elbiler fra dagens 500.000 til 300.000 kroner allerede fra neste år.
– Det er hverken bra for miljøet eller statsfinansene å støtte kjøp av nye personbiler framfor annet forbruk. Vi foreslår derfor i første omgang å redusere støtten før den fases helt ut. Dette vil gi oss mulighet til til å prioritere å redusere andre skatter og avgifter, sier finansminister Jens Stoltenberg.
Dermed blir prisgapet mellom en rekke populære elbiler og biler med forbrenningsmotor faktisk mindre neste år, hvis budsjettet går gjennom.
Nå blir det elbil-rush
Gjennomsnittsprisen på ny elbil så langt i år er nemlig 571.000 kroner, ifølge OFV. Og alle biler som koster 500.000 kroner mer blir 50.000 kroner dyrere i 2026, altså betydelig mer enn de 20-30.000 kronene som hybrid-, diesel- og bensinbilene øker.
– Elbilandelen vil fortsatt være godt over 90 prosent med regjeringens forslag. Selv om økt merverdiavgift på nullutslippsbiler isolert sett trekker i retning av flere fossile biler, vil det motvirkes av økt engangsavgift og økte drivstoffavgifter for fossilbiler. I tillegg tilsier utviklingen i elbilmarkedet at behovet for støtte avtar, avslutter finansministeren.