Bil

Bilsalget: Tror ett grep vil forandre alt

Nå ber de bilbransjen få opp farten.

KAN ENDRE ALT: Sju annonserte modeller kan fort snu på elbilstemningen i Europa, tror lobbygruppe. Her Renault 5, som kommer mot slutten av året.
Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble først publisert av Broom.

Den europeiske bilprodusentforeningen (ACEA) la tidligere i høst fram statistikk som viser at elbilsalget har sunket kraftig de siste månedene, sammenlignet med samme måneder i fjor.

I Tyskland er det tilnærmet krisestemning i elbilmarkedet. Der var nemlig fallet i august på hele 68,8 prosent, sammenlignet med august i fjor.

Men ett grep kan forandre alt, tror lobbygruppen Transport & Environment (T&E): Introduksjonen av billige modeller. Det skriver bransje-nettstedet Automotive News Europe.

Billige småbiler kan snu trenden

I mange europeiske land blir elbilene rett og slett for dyre for kundene, sammenlignet med tilsvarende modeller med forbrenningsmotor. Dette tror T&E vil endre seg så snart utvalget av biler til under 25.000 euro tar seg opp.

En rekke bilprodusenter har annonsert at de skal lansere elbiler i dette prissegmentet, men det har gått noe tregere enn mange hadde håpet og trodd for ett til to år siden. Ennå er utvalget i prisklassen svært labert.

Nå oppfordrer T&E bilprodusentene til å få fart på lanseringene, og viser spesielt til sju modeller som har blitt annonsert fra europeiske bilprodusenter.

Europas mest solgte bil er helt uaktuell for Norge

GJENOPPLIVET IKON: Interessen rundt Renault 5 er stor, men det har tatt tid å få den produksjonsklar. Broom så den første gang i 2021.
GJENOPPLIVET IKON: Interessen rundt Renault 5 er stor, men det har tatt tid å få den produksjonsklar. Broom så den første gang i 2021.

Spår over 20 prosent i løpet av ett år

To av dem, nye Renault 5 og Citroën e-C3, trekker gruppen fram som eksempler som virkelig kan bidra til et solid løft i etterspørsel og salg.

Så langt i år har elbilandelen av bilsalget ligget på rundt 12,1 prosent. T&E tror dette tallet kan økes til over 20 prosent på ett år, men da må altså flere av de annonserte billige elbilene bli tilgjengelige for bilkundene.

Samtidig oppfordrer de myndighetene i EU til å gjøre mer for å stimulere til økt etterspørsel, som å innføre flere insentiver og bygge kraftig ut ladeinfrastrukturen i unionen.

Nå kommer bilene til under 200.000 kroner

CITROËN Ë-C3: Modellen kan allerede bestilles i Norge. Prisene starter på under 220.000 kroner.
CITROËN Ë-C3: Modellen kan allerede bestilles i Norge. Prisene starter på under 220.000 kroner.

Kun én drivlinje vokste

Det var imidlertid ikke bare elbiler som opplevde salgsdropp i august i EU. Salget av ladbare hybrider sank med 22,3 prosent, rene bensinbiler sank med 17,1 prosent og dieselbiler krympet med 26,4 prosent.

Salget av rene bensinbiler dominerer fortsatt i EU med 32,6 prosentandel i august, men forspranget til ikke-ladbare hybrider skrumper raskt.

Sistnevnte var den eneste drivlinjen som opplevde vekst i august, med 6,6 prosent økning, sammenlignet med samme måned i fjor. Nå er andelen oppe i 31,1 prosent.

Flere europeiske bilprodusenter har annonsert et kraftigere fokus på ikke-ladbare hybrider i tiden fremover, deriblant Stellantis, som står bak merker som Peugeot, Fiat, Opel og Citroën.

I Tyskland har myndighetene bestemt seg for å gjeninnføre økonomiske insentiver, i et forsøk på å få ny fart på elbilsalget.

Samtidig har bilprodusenter som Volkswagen og Renault varslet at de må gjøre store kostnadskutt i tiden som kommer dersom ikke elbilsalget snart tar seg opp.

Enorm fossildominans: – Dette er virkeligheten