Bil

Bilnavnet kan rett og slett være ulovlig

Alfa Romeos nye elbil skaper furore i Italia.

PREMIERE: Denne uken debuterte Alfa Romeo Milano. Nå stormer det rundt navnet på bilen.
Publisert Sist oppdatert

Denne uken har Alfa Romeo hatt premiere på sin aller første elbil. Milano heter den, og har allerede fått mye skryt for designet sitt.

Hjemme i Italia er det imidlertid noe annet som langt på vei har overskygget nyheten. Navnet på bilen har nemlig allerede rukket å bli sterkt omdiskutert. Og bakgrunnen for det er spesiell.

At erke-italienske Alfa Romeo kaller en bilmodell Milano er i seg selv ikke overraskende. Men i Italia er det mange som mener de ikke kan gjøre det, så lenge bilen faktisk skal bygges i Polen. Ikke i Italia.

Milano offisiell: Denne har vi ventet lenge på

(Artikkelen fortsetter under bildet).

NAVN: Milano – eller ikke Milano? Det er spørsmålet her.
NAVN: Milano – eller ikke Milano? Det er spørsmålet her.

Forbudt etter loven

Italias regjering har kastet seg inn i debatten. Industriminister Adolfo Urso sier til bransje-nettstedet Automotive News at dette rett og slett strider mot loven.

– En bil som heter Milano kan ikke produseres i Polen. Det er forbudt etter italiensk lov, sier Urso og refererer til en lov fra 2003 som forbyr salg av produkter med italiensk-klingende navn, hvis de ikke er produsert i Italia.

Gjett om mange snudde seg etter denne

(Artikkelen fortsetter under bildet).

INTERNASJONALT: Italienske tradisjoner er viktig for Alfa Romeo. Det til tross: Den første elbilen deres skal produseres i Polen, det har ikke bare slått bra an.
INTERNASJONALT: Italienske tradisjoner er viktig for Alfa Romeo. Det til tross: Den første elbilen deres skal produseres i Polen, det har ikke bare slått bra an.

115.000 kroner billigere

Om dette kan omfattes til å også gjelde biler, finnes det så langt ikke noe fasitsvar på. Men Stellantis-konsernet som eier Alfa Romeo, kunne nok helt sikkert tenkt seg et annet fokus rundt sin nylansering. De har for øvrig så langt ikke kommentert Ursos utspill.

Konsernsjef Carlos Tavares i Stellantis har tidligere uttalt at fabrikken deres i Polen har et betydelig konkurransefortrinn, sammenlignet med fabrikkene i Italia. Ved å bygge Milano i Polen, skal bilen bli rundt 115.000 kroner billigere, enn det som ville vært produksjonskostnaden «hjemme» i Italia.

Mange falt for utseendet – så kom problemene

Artikkelen er først publisert av broom.no.