Bil
Bilen kostet 330.000. Ny batteripakke: Én million
Dyrere skadereparasjoner betyr høyere forsikringspremier.
(Artikkelen er først publisert av Broom): Bilforsikring har blitt mye dyrere de siste årene i Norge. En bil som hadde årspremie på rundt 10.000 – 12.000 kroner for bare få år siden, må du i dag ut med en forsikringspremie på godt over 20.000 kroner for. Men det er til dels store prisforskjeller i bransjen, så det kan lønne seg godt å bruke litt tid på en tilbudsrunde fra de forskjellige forsikringsselskapene.
En av de viktigste årsakene til denne prisveksten, er de siste årenes galopperende prisstigning på reservedeler. Til det siste har ikke minst den raskt økende andelen elbiler bidratt sterkt. Et resultat av dette – som slår direkte ut på forsikringspremien – er at gjennomsnittlig kostnad for en karosseriskade har gått i været.
Akkurat dette opplever mange - hver dag
Kalibrering tar tid
– Hvor mye dyrere er snittskaden i dag enn for noen få år siden? Broom stiller spørsmålet til Vidar Brustad, leder for takst og innkjøp i forsikringsselskapet If.
– Spesielt de siste årene har snittskaden økt ganske mye, men den drives jo mye av deleprisene som i dag utgjør nesten 50 prosent av kostanden for en karosseriskade. Vi ser også at en del skader er mer omfattende enn før. Dette gjelder alle type biler, ikke bare elbil.
Timetallet i seg selv har vært relativt stabilt, men de siste tre årene har vi sett at dette også har gått litt opp. Dette kan blant annet være noe drevet av mer elektronikk og kalibrering. I mange tilfeller kan du få opptil en time ekstra – og kanskje opptil 6 og 7 timer ekstra ved mer omfattende kalibrering.
Plast for 100.000
– Så skiftes det også litt mer deler enn tidligere. Dette er blant annet et resultat av mer kompliserte komponenter. Tidligere var kanskje en komplett støtfanger bygget opp av 25 deler, mens den i dag er bygget opp av 45 deler, sier Vidar Brustad.
I en del tilfeller kan kanskje selve støtfangerplasten være relativt rimelig, men alt av deler på baksiden av støtfangeren er dyrt. Samtidig ser vi også tilfeller der støtfangerplast alene begynner å koste opp mot 50.000 kroner; enkelte modeller er også helt oppe i 100.000 kroner bare for selve plastfangeren.
Skadet og reparert - nå frykter eieren at bilen er mindre verdt
Heftig økning
– Hvor er realismen i det?
– Det er ingen realisme.
– Kan det tallfestes hvor mye snittskaden har økt de siste årene?
– Jeg kan vel si det slik at vi har hatt en økning i snittskaden de siste årene som ligger betydelig over den generelle inflasjon i samfunnet - og det er ganske heftig, understreker Brustad.
Denne delen av bilen skader vi oftest
Saltlake og snø
– Hvorfor blir økningen såpass høy?
– Det er flere årsaker til dette: Delepriser, mer komplekse konstruksjoner i forhold til sikkerhet. Vi ser jo tilfeller der en bilfabrikk sier at du ikke får lov til å lakkere den lille ripen på støtfangeren, fordi det kan påvirke signaler til sensorer som ligger bak støtfanger. Og da risikerer vi at støtfangeren må skiftes i stedet for å repareres. Men biler går månedsvis i saltlake og snø her i landet, og dette må da være mer påvirkning av sensorer enn litt ny lakk, noe det er viktig å ta høyde for.
Også når det regner
– Enkelte importører har vært flinke til å ta frem gode reparasjonsløsninger fra fabrikk - og så er det andre igjen som ikke har så mye fokus på dette. Slik vil det alltid være, men det er uansett viktig at man som importør og forhandler kan være aktivt med og påvirke fabrikken til å ta frem bærekraftige reparasjonsløsninger.
– Om du lager sensorer som er så tandre på tykkelsen på lakken at de i praksis ikke tåler noen ting, blir det selvfølgelig fort dyrt. Men det er fortsatt noen som lager noe som er funksjonsdyktig også når det regner, legger han til.
En million
– Så har man det som går på batteriteknologi. Nå begynner det å bli en del elbiler som kommer inn til EU-kontroll. Har de en liten skrapeskade på batteripakken - og det skal ikke mange millimeter til - blir bilen ikke godkjent. Da sier enkelte fabrikker at du må skifte batteripakke - og den koster en million på enkelte merker.
– En million?
– En million, ja – og jeg nevner ikke navn. Men jeg fant også en annen bil til nypris rundt 330.000 kroner med samme utrolige pris på batteripakken – én million kroner. Jeg ringte til importøren, og mente at her måtte noe være feil – kunden kunne jo kjøpe tre sånne biler for prisen av én batteripakke? Nei, fikk jeg til svar – prisen for nytt batteri så riktig ut, mente importøren!
Rune kjørte videre - men bilen ble vraket
Må være salgbar
– Dette er jo bare ren bruk og kast, sier Vidar Brustad.
– Jeg har tatt opp lignende problemstillinger med flere andre importører, og noen ganger er svaret at batteriet er riktig priset – det er bilen som er feil priset for at den skal kunne være salgbar i Norge. Så vi har noen utfordringer, fastslår han.
– Er reparasjon et alternativ?
– Ja, noen har fokus på å reparere batteripakken, og har utviklet ganske effektive løsninger på dette. Men likevel er kostnadene for slike reparasjoner uansett for høye ennå, i alle fall når bilen begynner å bli noen år gammel. Nå har vi uansett fått en «gladsak» fra et bilmerke som har tatt dette med bærekraft på alvor, og som i dag kan levere byttebatterier til 60 000 kr, da begynner vi å snakke om bærekraft og riktig fokus rundt dette.
Derfor blir en side av bilen oftere skadet enn den andre
Kan bli utfordrende
– På litt eldre elbiler, ser vi også at det som ofte blir problematisk er fukt - ved vanninntrengning i batteriet. Noen har ventiler på undersiden av batteriet som etter en tid går fulle av sand og blir stående åpne, og dermed er skaden skjedd.
– Om dette med elbil skal være bærekraftig når biler blir eldre, må man få på plass reparasjonsløsninger eller byttesystem på batterier til under 100.000 kroner. Hvis ikke kan det bli utfordrende, sier Vidar Brustad i If til slutt.
En liten skade kan koste flere titusener