Bil
Betalingsviljen lavere enn prisnivået
Halvparten av elbileierne vil ikke betale mer for strøm på offentlige ladeplasser enn de gjør i stikkontakten hjemme. Men med farten øker også betalingsviljen.
Snart er hver femte solgte nybil i Norge utslippsfri. Siden det kun finnes noen titalls hydrogenbiler på norske veier betyr det at det er elbilen som drar lasset. At en elbil har lave driftskostnader er hevet over en hver tvil, men hvordan er egentlig betalingsviljen til eierne?
Vil ikke betale mer
Norsk elbilforening gjennomfører hvert år en undersøkelse som sendes ut til over 50.000 elbileiere. Årets undersøkelse avslører at halvparten av elbilistene ikke ønsker å betale mer for strøm på offentlige ladestasjoner enn de gjør hjemme i sin egen stikkontakt. Ved normal hjemmelading koster en kWh i underkant av én krone.
Noen strekker seg, og er villig til å betale både to og tre kroner per kWh. Dette gjør at snittet lander på 1,54 kroner per kWh, selv om halvparten ikke vil betale mer enn én krone. En moderne elbil bruker typisk 10-20 kWh på ti mil, avhengig av størrelse og andre faktorer. Så med en pris på én krone per kWh koster det 10-20 øre å kjøre en kilometer.
Les også: Hyundai FE er den nye rekkevidde-sjefen
Blar opp for fart
Når det gjelder hurtiglading stiller det seg naturlig nok annerledes. Det å spare tid er noe vi mennesker gjerne betaler for. Undersøkelsen viser at elbilistene i snitt ønsker å betale 2,27 kroner per kWh. Likevel er dette tallet lavere enn det hurtiglading normalt sett koster. Prisen på hurtiglading avhenger av flere faktorer som for eksempel batteristørrelse og temperatur, men ligger ofte mellom tre og fem kroner per kWh.
34 prosent ønsker ikke å betale mer enn to kroner per kWh for hurtiglading, mens 20 prosent svarer tre kroner for samme mengde. Fire prosent svarer at de kan betale fem kroner per kWh.
Les også: Verdens mest solgte elbil blir snart helt ny
Rimeligere enn drivstoff
– Dersom man benytter hurtiglading til de lengre turene og lader hjemme til daglig, blir de totale driftskostnadene fortsatt langt lavere enn ved bruk av fossilt drivstoff, sier senior kommunikasjonsrådgiver Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening.
Under en nylig elbiltest hurtigladet Frydenlund en Hyundai Ioniq fra 28 til 93 prosent batteristatus på en halvtime. Da leverte hurtigladeren tett på oppgitt makseffekt på 50 kW DC hele veien til en pris på 3,75 kroner per kWh.
– Det er fortsatt under halvparten av kostnaden for en nøysom bil med forbrenningsmotor. Det er absolutt verdt å huske på når man er ute på lengre turer med elbil, sier Frydenlund.
Les også:
– Elbil er for pyser og feiginger
Kun to dødsulykker med elbiler
Dette kan bli en av de morsomste elbilene
Saken er opprinnelig publisert i Finansavisen