Motor

Bentley EXP 15 – Et skritt for langt?

Et drøyt halvår etter at Jaguar sjokkerte sine kunder og fans med konseptet Type 00, forsøker Bentley seg på den samme øvelsen. Velkommen Bentley EXP 15.

Bentley EXP 15 debuterte med åpningen av Bentleys nye designstudio, og i bakgrunnen skimtes inspirasjonskilden og det historiske ankerfestet: Bentley «Blue Train».
Bentley EXP 15 debuterte med åpningen av Bentleys nye designstudio, og i bakgrunnen skimtes inspirasjonskilden og det historiske ankerfestet: Bentley «Blue Train».
Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

Da Jaguar – eller jaGuar som det vel nå heter – avduket sitt elektriske Type 00-konsept i Miami før jul i fjor rant kommentarfeltene over av eder og galle. Få moderne lanseringer har skapt like mye oppstyr som Jaguars, og den vil sannsynligvis stå igjen som en av historiens mest vellykkede – eller katastrofale.

Jaguar utforsker mye av det samme designlandskapet for fremtiden med utskjelte Type 00.
Jaguar utforsker mye av det samme designlandskapet for fremtiden med utskjelte Type 00.

Elektrisk veiskille

Britiske luksusbildesignerne har tydeligvis et enormt behov for å skape et radikalt nytt, forenklet og langt mer brutalistisk uttrykk på elbilfremtiden, til erstatning for den mer subtile, klassiske elegansen.

Det gjelder både Jaguar og det nye Bentley EXP 15-konseptet, eller «designvisjon» som Bentley selv kaller det. Begge preges av store, men enkle karosseriflater uten mye grafikk og relativt små glassflater rundt kupeen. Grafikkuttrykket forsterkes av matte lakkoverflater.

Bentley er veldig tydelige på at dette er en konseptbil som ikke skal i produksjon, men har elementer som skal videreutvikles til produksjonsmodellene.
Bentley er veldig tydelige på at dette er en konseptbil som ikke skal i produksjon, men har elementer som skal videreutvikles til produksjonsmodellene.

GT-look

Mens elplattformene egentlig gir rom for dramatiske endringer av proporsjonene på bilene, holder Bentley GT-tradisjonen i hevd med langt panser, kort overheng i front og langt overheng i hekken.

Dog med med langt høyere karosserisider og bakkeklaring. Den nærmeste bilen du skal finne i Bentley-butikken inspirert av EXP 15 er nemlig en elektrisk SUV (som kanskje heller inn mot saloonproporsjoner) som ventes å bli merkets første elbil med debut neste år.

Robin Page kom fra rollen som designsjef hos Volvo da han tok over samme rolle i Bentley i 2023, og dette er hans første egne Bentley-design.
Robin Page kom fra rollen som designsjef hos Volvo da han tok over samme rolle i Bentley i 2023, og dette er hans første egne Bentley-design.

Blue Train-inspirasjon

Bentley er tydelige på at designsjef Robin Page (som kom fra Volvo da forgjengeren Stefan Sielaff gikk til Volvo-eier Geely) og hans team har hatt spesielt én bil fra historieboka som inspirasjon: Bentley Boy Wolf Barnatos 1930 Bentley Speed Six med kallenavnet «Blue Train».

Den legendariske bilen sto i designstudioet da EXP 15 fikk sin form, og det mest lettkjennelige elementet som er overført fra den 95 år gamle Gurney Nutting-designen er uten tvil taklinjen. Ellers skal du har litt fantasi for å se nostalgiske elementer som er tatt med. Det er mer snakk om å tolke en av 1930-tallets fremste Grand Tourer-biler inn i en hundre år nyere fremtid.

Konseptet har førersete og to separate stoler bak, samt en rekke interiørdetaljer som skal vurderes for overføring til fremtidige produksjonsmodeller.
Konseptet har førersete og to separate stoler bak, samt en rekke interiørdetaljer som skal vurderes for overføring til fremtidige produksjonsmodeller.

Treseter

Et annet fellestrekk mellom inspirasjonskilden og konseptet er at begge er tresetere. Noe som gir rom for å eksperimentere med et av Bentleys fremste salgsargumenter – i tillegg til å være fantastiske kjøremaskiner – interiøret.

Både design og materialvalg er en blanding av tradisjonelle og nye, gjerne med håndverk i harmoni med 3D-printet titanfinish. Og kjemisk fritt for store digitalskjermer.

Nedre del av bakluka kan foldes ned og bli til to seter hvor man kan sitte og nyte en flaske champagne.
Nedre del av bakluka kan foldes ned og bli til to seter hvor man kan sitte og nyte en flaske champagne.

For en front

«Jeg har sett mer aerodynamiske klasser», lyder en kommentar på Bentleys egne sider fra lanseringen. Mens elbiler ikke trenger griller for å slippe inn luft til motoren er de fortsatt et designelement som skal håndteres, og Bentley kaller EXP-fronten for en «ikonisk grill» og en viktig del av merkets historiske arkitektur.

Kommentarfeltene fløt umiddelbart over med krasse reaksjoner på den enorme fronten og de designelementene den er utstyrt med.
Kommentarfeltene fløt umiddelbart over med krasse reaksjoner på den enorme fronten og de designelementene den er utstyrt med.

«Med utviklingen av ny lysteknologi har vi en mulighet til å skape et digitalt kunstverk. Så grillen vil fortsatt være vår ikoniske front», sier Page.

Så vil nok kundereaksjonene bli målt og vurdert nøye før man beslutter endelig design av de elektriske produksjonsmodellene.

Lysdesign har lenge vært en viktig del av det visuelle uttrykket, og noen mener de ser både Volvo og Polestar i hekken.
Lysdesign har lenge vært en viktig del av det visuelle uttrykket, og noen mener de ser både Volvo og Polestar i hekken.

Ulikt utgangspunkt

Mens Jaguar er fullstendig avhengig av å skape en helt ny fremtid, står Bentley på langt tryggere grunn med både salg og overskudd. Så gjenstår det å se hvor radikalt merkene går til verks når vi snakker produksjonsmodeller.

Skal en handle etter kommentarfeltene, så bør ingen av dem gjøre dette, men nå er det sannsynligvis ikke mange av dem som kommenterer på Facebook og Instagram som egentlig er i målgruppen.