Penger
Bentestuen: – Spådommen om kundeflukt slo feil
Mange spådde kundeflukt da DNB annonserte at de ville legge ned halvparten av filialene i fjor, men en ny rapport viser at DNB har beholdt sin markedsandel på 25 prosent.
I begynnelsen av 2016 annonserte DNB at banken skulle legge ned halvparten av filialene, og at 600 DNB-ansatte kom til å miste jobben. I slutten av januar uttalte DNB-sjef Rune Bjerke at antallet ansatte i DNB trolig vil bli redusert fra 10.000 i 2017 til 5000 i 2022.
Én av årsakene til dette er digitaliseringen av bankene, og at stadig flere kunder velger å bruke mobilbank og snakke med rådgivere på telefon i stedet for å besøke filialene.
Vipps har 2,18 millioner brukere
Mandag la DNB frem rapporten «Bank anno 2017». Rapporten viser blant annet at andelen lån med digital søknad økte fra 10 prosent i 2013 til 24 prosent i 2016, samt at antallet besøk i mobilbanken økte fra 48 millioner i 2013 til over 200 millioner besøk i 2016. I tillegg har tjenesten Vipps vært en stor suksess. Ved utgangen av 2016 hadde Vipps 2,18 millioner brukere, og siden lanseringen i 2015 har det blitt foretatt 50,7 millioner transaksjoner via Vipps.
Les også: Vipps ønsker å innta hverdagsbetalingen
– Mange spådde kundeflukt
Dette er gode nyheter, mener konserndirektør for personmarked i DNB Trond Bentestuen:
– Mange spådde kundeflukt da vi la ned halvparten av filialene våre. Faktum er at vi har beholdt en stabil markedsandel på 25 prosent når det gjelder lån til norske husholdninger, sier Bentestuen til ABC Nyheter og legger til:
– Når færre og færre besøker bankkontorene og den digitale bruken øker, ble det helt tydelig for oss at vi måtte ta kundenes adferd på alvor. Det er grunnen til at spådommen om kundeflukt slo feil.
Les også: Tror et kontantløst samfunn vil bli katastrofe for de eldre
– Mange eldre foretrekker nettbank
Av Vipps 2,18 millioner brukere befinner 46 prosent seg i aldersgruppen 50-59 år, 26 prosent er mellom 60 og 69 år, mens kun 7,5 prosent er eldre enn 70 år.
Bentestuen sier at han vet at mange eldre synes det er problematisk at banksektoren digitaliseres:
– Samtidig er det er viktig å huske at mange eldre kunder foretrekker nettbank, mobilbank og andre digitale tjenester. Nordmenn har generelt et høyt digitalt kompetansenivå – det gjelder også de eldre, sier Bentestuen:
– Vi har fortsatt manuelle tjenester for de som ikke er digitale, men vi hjelper også gjerne eldre i gang med å bruke digitale banktjenester. Vi har blant annet laget Bruksanvisning for Digitale Banktjenester og arrangert 150 kurs i digital bankbruk – og vi veileder ofte kunder i digital bankbruk både på bankkontor og på telefon.
Les også:
– Høye honorarer spiser opp gevinsten i aktive fond
Mange boligkjøpere bruker forbrukslån som egenkapital
Boligprisene fortsetter å stige