Motor

Bensintørste millionbiler: Nå flesker nordmenn til

Det er elbiler de aller fleste nordmenn skal ha, men noen flesker til med heftige bensinbiler. Aldri før har det vært solgt så mange BMW M5 som i 2025.

BMW M5-salget går unna.
BMW M5-salget går unna.
Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

Så langt i år er BMW-salget økt med over 40 prosent, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Det er elbilmodellene som løfter BMW, men interessant nok har det også vært et sterkt år for den brutale bilen BMW M5. 

Sindre Sandberg, adm. direktør i BMW Group Norway, selger også bensinbiler.

– Samtidig som vi har en elektrisk andel på nær 98 prosent i år, noterer vi historisk beste år for salg av BMW M5, allerede før julen synges inn, sier Sindre Sandberg, adm. direktør hos BMW Norge.

Han trekker frem at det nå er kommet en stasjonsvognutgave, M5 Touring, som er ekstra aktuell i Norge. 

– For mange av våre mest dedikerte kunder er dette første gang siden E61-generasjonen at de får muligheten til å velge en Touring-versjon av M5, og det merkes i etterspørselen, forteller Sandberg.

E61-generasjonen av BMW M5 ble produsert fra 2007 og 2010 og hadde en 5,0-liters V10-motor på 507 hestekrefter. 

Mye hestekrefter

Nye BMW M5 er en nærmere fem meter lang høyytelsesbil med langt mer kraft enn for 15 år siden. Faktisk hele 727 hestekrefter yter nye M5. Foran sitter en twin-turbo V8 bensinmotor som sender kraften via en elmotor i girkassen til alle fire hjul. 

BMW setter rekord med M5-salget i 2025, og har aldri solgt mer.

BMW M5 fås både som sedan og stasjonsvogn, og det er sistnevnte som er den mest populære i Norge, av forståelige grunner. 

 Totalt er det registrert 36 BMW M5 i Norge i 2025, der 26 av dem er stasjonsvognen. 

BMW M5 har firehjulsdrift og fungerer slik sett også som vinterbil i Norge.
BMW M5 har firehjulsdrift og fungerer slik sett også som vinterbil i Norge.

Sedanen starter på 2.001.889 kroner, mens stasjonsvognen koster fra 2.047.445 kroner. 

Den skal klare 0 til 100 på 3,6 sekunder, og er en ladbar hybrid med en helelektrisk rekkevidde på mellom 61 og 66 kilometer.

– For meg personlig er det ekstra gledelig at vi setter salgsrekord med nettopp M5 i år. Ett av mine første sterke bilminner var med en E34 M5 tidlig på 90-tallet, så det å se interessen for en ny generasjon ta av nesten 35 år senere, er ekstra hyggelig, sier den norske BMW-sjefen. 

Han understreker at BMW i Norge skal fortsette å selge M5 her til lands. Det er ingen planer om å kutte ut denne modellen. 

– Vi forventer at interessen vil holde seg sterk, sier Sandberg.

Audi ligger bak

Den kanskje mest nærliggende konkurrenten til BMW M5, er Audi RS 6. Imagemessig har denne raske Audi-en stått seg godt blant finansfolk på vei til Kvitfjell, og det er stadig en ganske så populær modell i Norge.

Noe gedigent volum er det imidlertid ikke snakk om. Også hos Audi er det primært elbilene som gjelder, men det er interessant at det er registrert 13 nye RS 6 i Norge i år. 

Audi RS 6. Her fra en tidligere test i Finansavisen.
Audi RS 6 registreres fortsatt. Her fra en tidligere test i Finansavisen.

Performance-varianten har en 4,0-liters twin-turbo V8 som yter 630 hestekrefter, men i motsetning til hos BMW er det ikke noe hybridbatteri. RS 6 Performance starter på 2.046.850 kroner, ifølg OFV, men den er ikke å finne i Audis prislister. 

Det er ventet at det kommer en helt ny Audi RS 6, kanskje til neste år – også denne med V8 i kombinasjon med et hybridsystem slik M5 har i dag. 

Mercedes med rekkesekser

Over hos Mercedes finnes det for tiden ikke noen åttesylindret konkurrent til BMW M5 og Audi RS 6. En ny Mercedes-AMG E 63 er ikke kommet, men entusiastene har muligheten til å kjøpe E 53-utgaven – også i Norge.

Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4Matic+ har 612 hestekrefter om du foretar en rivstart.
Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4Matic+ har 612 hestekrefter om du foretar en rivstart.

Den koster fra 1.415.625 kroner og har 612 hestekrefter ved rivstart eller 585 hestekrefter ellers. 

Drivlinjen minner om den i BMW M5, med firehjulsdrift, hybridbatteri og mulighet for elektrisk kjøring, men det er en 3,0-liters rekkesekser Mercedes-AMG benytter. 

Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4Matic+ er en ladbar hybrid og kan kjøres nesten 100 kilometer på strøm.
Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4Matic+ er en ladbar hybrid og kan kjøres nesten 100 kilometer på strøm.

Imidlertid er den elektriske rekkevidden noe bedre enn hos BMW, siden Mercedesen har en WLTP-rekkevidde på 97 kilometer. 

Så langt i år har Mercedes-importør Bertel O. Steen registrert 13 stykker av stasjonsvognen Mercedes-AMG E 53 4Matic i Norge.

Over hos Porsche er det færre nyheter å spore, men det er likevel registrert syv stykker av toppmodellen Cayenne Turbo E-Hybrid med 739 hestekrefter.