Motor
Bedre enn folkets favoritt
Skoda Elroq ble kåret til folkets favoritt. RS-versjonen har mye mer å by på til en litt høyere pris.
Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.
Mens Skoda fortsatt ble produsert bak jernteppet het det:
«Hvorfor kjøre Skoda når man kan gå, da?»
Slik er det ikke lenger og mange finner Skoda mer attraktiv enn søstermodellene fra Volkswagen-konsernet.
VW ID.4 har tidligere fått en liten kusine og Skoda Enyaq en liten søster i Elroq, som nylig ble kåret til «Folkets Favoritt» i Dagbladet, DinSide og Elbil24s store kåring.
Oppgraderinger
Nå har vinneren selv fått en bror i Elroq RS og nå begynner det å bli skikkelig gøy. Mens Elroq 85x med firehjulsdrift har 286 hestekrefter har RS-versjonen 340. Dermed kuttes sprinten fra 0 til 100 kilometer i timen med 1,2 sekunder til 5,4.
Samtidig øker batterikapasiteten med to kWh til 79 og rekkevidden med 12 kilometer til 547. Du får ikke det i kaldt høstvær, på motorveien, med full bil eller på vei opp til fjellet, men kjører du ofte mer enn 40 mil vet du hvor ladestasjonene ligger.
Litt dyrere
Prisen for disse oppgraderingene fra 85x er 31.100 kroner, men det er det verdt hvis du er glad i å kjøre bil.
RS-versjonen har nemlig dype sportsseter, et tøft sportsratt med tommelgrep og en kombinasjon av perforert og vanlig skinn, mens pedalene er sportslig utført i metall.
Skinn og alcantara med kontrastsømmer samt elementer i karbondesign får du også i et tøft interiør, hvor du ikke slipper unna litt plast heller.
Avanserte oppsett
Dette er ikke nok til å forsvare prisøkningen alene, men i kjøreprogrammet dukker Dynamic Chassis Control (DCC) opp med 15 nivåer på støtdempernes stivhet. Tre av dem er forhåndsprogramert i Comfort, Normal og Sport, men i Individual kan du velge selv og du merker godt forskjellene.
Der kan du også justere styringen, gassresponsen og kjørelyden, mens den dynamiske fartsholderen og klimaanlegget også vil påvirkes av oppsettet. Her er ikke forskjellene like store som i demperne, men du vil merke det.
Dette betyr at bilen blir betydelig mer sportslig, selv om vinterdekkene ødelegger mye av gleden på tørr asfalt. Bilen både skrenser og piper relativt raskt og ESP-systemet griper inn tidligere enn du ønsker. Dette kan for øvrig ikke skrus av, så veldig leken blir bilen ikke, spesielt ikke hvis du skal kose deg på realt vinterføre.
Mye lekenhet
Med 340 hestekrefter og effektiv firehjulsdrift har du likevel mye å leke med når du nærmer deg slutten på svingene og kan skyte ut av dem.
Setene holder deg da godt fast og bilen er morsom å kjøre aktivt så lenge medtrafikantene uteblir og du ikke har brukt opp så mye av strømmen at rekkeviddeangsten kommer krypende.
Bremsene har tilsynelatende heller ingen problemer med å få hastigheten ned igjen gang på gang i tett rekkefølge når du har funnet deg et svingete og morsomt veistykke. Noe det finnes mye av i vårt langstrakte land.
Veldig synlig
Utvendig har RS-modellen et mer aggressivt design med større luftinntak foran og en takspoiler bak. RS-logoer på sidene og tøffe felger bidrar også, mens fargen Mamba Green kan bli litt drøy for noen.
Den utvendig fargen tas dessuten opp i interiøret, hvor kontrastsømmene kan fremstå litt glorete, men samtidig tøffe.
De tørre faktaene tilsier at Elroq er mindre enn Enyaq, men den føles ikke veldig mye mindre med et bagasjerom på 470 liter, men ingen frunk.
Et 60/40 delt baksete med stor skiluke er praktisk, slik paraplyen i døren, isskrapen i bakluken og nettet for ladekabel under hattehyllen også er.
Litt av hvert
På rattet sitter det også hendler for fire valgfrie trinn på regenereringen og noen praktiske og elegante rullebrytere for volum og andre valg.
Noen knapper for betjening av blant annet stereo, telefon og rattvarme har du også lett tilgjengelig, men skyvefeltet for volum i midtkonsollen er klønete å bruke.
Noen knapper i midtkonsollen for assistenssystemer du vil slå av, kjøremodus, parkeringsfunksjoner og defroster er fysiske, mens klimaanlegget har en egen rad berøringsfelter nederst på skjermen. Denne er relativt intuitiv med enkel oppkobling og speiling av telefonen.
Noe ekstra
Det kan være greit å merke seg at ladeeffekten på 185 kW ikke er spesielt høy. En del av utstyret du vil sette pris på som frontrutevisning, elektrisk førersete med massasje, solgardiner i bakdørene og et oppgradert Canton stereo med super lyd koster ekstra.
Sammen med blant annet tilhengerfeste og 21-tommers felger ender prisen på 542.500 kroner. Da begynner det å koste litt, men det er betydelig bedre enn å gå, da.
Skoda Elroq RS