Motor

Bedre enn folkets favoritt

Skoda Elroq ble kåret til folkets favoritt. RS-versjonen har mye mer å by på til en litt høyere pris.

Skoda Elroq ble kåret til folkets favoritt. RS-versjonen har mye mer å by på til en litt høyere pris.
Skoda Elroq ble kåret til folkets favoritt. RS-versjonen har mye mer å by på til en litt høyere pris.
Publisert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

Mens Skoda fortsatt ble produsert bak jernteppet het det:

«Hvorfor kjøre Skoda når man kan gå, da?»

Logoen på forskjermen røper at dette er en bil inspirert av Skodas Rally Sport-satsing.
Logoen på forskjermen røper at dette er en bil inspirert av Skodas Rally Sport-satsing.

Slik er det ikke lenger og mange finner Skoda mer attraktiv enn søstermodellene fra Volkswagen-konsernet.

RS-sportssetene er dype og komfortable med god støtte, samt integrert nakkestøtte og markerte kontrastsømmer.
RS-sportssetene er dype og komfortable med god støtte, samt integrert nakkestøtte og markerte kontrastsømmer.

VW ID.4 har tidligere fått en liten kusine og Skoda Enyaq en liten søster i Elroq, som nylig ble kåret til «Folkets Favoritt» i Dagbladet, DinSide og Elbil24s store kåring.

Oppgraderinger

Nå har vinneren selv fått en bror i Elroq RS og nå begynner det å bli skikkelig gøy. Mens Elroq 85x med firehjulsdrift har 286 hestekrefter har RS-versjonen 340. Dermed kuttes sprinten fra 0 til 100 kilometer i timen med 1,2 sekunder til 5,4.

Bortsett fra fargen er ikke bilen veldig utspjåket, men en liten takspoiler og en ekstra stor diffusor synes bakfra i en harmonisk hekk.
Bortsett fra fargen er ikke bilen veldig utspjåket, men en liten takspoiler og en ekstra stor diffusor synes bakfra i en harmonisk hekk.

Samtidig øker batterikapasiteten med to kWh til 79 og rekkevidden med 12 kilometer til 547. Du får ikke det i kaldt høstvær, på motorveien, med full bil eller på vei opp til fjellet, men kjører du ofte mer enn 40 mil vet du hvor ladestasjonene ligger.

Litt dyrere

Prisen for disse oppgraderingene fra 85x er 31.100 kroner, men det er det verdt hvis du er glad i å kjøre bil.

Litt av bilen analoge alibi i en ellers digital verden er hurtigknapper for blant annet kjøremodus, assistenstsystemer og defroster.
Litt av bilen analoge alibi i en ellers digital verden er hurtigknapper for blant annet kjøremodus, assistenstsystemer og defroster.

RS-versjonen har nemlig dype sportsseter, et tøft sportsratt med tommelgrep og en kombinasjon av perforert og vanlig skinn, mens pedalene er sportslig utført i metall.

De firedelte kjørelysene er integrert i forlengelsen av frontplaten, mens hovedlysene er plassert under med noen kantete elementer.
De firedelte kjørelysene er integrert i forlengelsen av frontplaten, mens hovedlysene er plassert under med noen kantete elementer.

Skinn og alcantara med kontrastsømmer samt elementer i karbondesign får du også i et tøft interiør, hvor du ikke slipper unna litt plast heller.

Avanserte oppsett

Dette er ikke nok til å forsvare prisøkningen alene, men i kjøreprogrammet dukker Dynamic Chassis Control (DCC) opp med 15 nivåer på støtdempernes stivhet. Tre av dem er forhåndsprogramert i Comfort, Normal og Sport, men i Individual kan du velge selv og du merker godt forskjellene.

Det tøffe sportsrattet i perforert skinn har noen hurtigknapper og elegante hjul for betjening av volum og stereoanlegg.
Det tøffe sportsrattet i perforert skinn har noen hurtigknapper og elegante hjul for betjening av volum og stereoanlegg.

Der kan du også justere styringen, gassresponsen og kjørelyden, mens den dynamiske fartsholderen og klimaanlegget også vil påvirkes av oppsettet. Her er ikke forskjellene like store som i demperne, men du vil merke det.

Dette betyr at bilen blir betydelig mer sportslig, selv om vinterdekkene ødelegger mye av gleden på tørr asfalt. Bilen både skrenser og piper relativt raskt og ESP-systemet griper inn tidligere enn du ønsker. Dette kan for øvrig ikke skrus av, så veldig leken blir bilen ikke, spesielt ikke hvis du skal kose deg på realt vinterføre.

Mye lekenhet

Med 340 hestekrefter og effektiv firehjulsdrift har du likevel mye å leke med når du nærmer deg slutten på svingene og kan skyte ut av dem.

Skoda Elroq er 23 centimeter kortere enn Enyaq, men det føles ikke slik på innsiden.
Skoda Elroq er 23 centimeter kortere enn Enyaq, men det føles ikke slik på innsiden.

Setene holder deg da godt fast og bilen er morsom å kjøre aktivt så lenge medtrafikantene uteblir og du ikke har brukt opp så mye av strømmen at rekkeviddeangsten kommer krypende.

De integrerte nakkestøttene har brodert RS-logo og kontrastsømmer.
De integrerte nakkestøttene har brodert RS-logo og kontrastsømmer.

Bremsene har tilsynelatende heller ingen problemer med å få hastigheten ned igjen gang på gang i tett rekkefølge når du har funnet deg et svingete og morsomt veistykke. Noe det finnes mye av i vårt langstrakte land.

Veldig synlig

Utvendig har RS-modellen et mer aggressivt design med større luftinntak foran og en takspoiler bak. RS-logoer på sidene og tøffe felger bidrar også, mens fargen Mamba Green kan bli litt drøy for noen.

Luftinntakene foran er større og tydeligere markert i bilens lakkfarge.
Luftinntakene foran er større og tydeligere markert i bilens lakkfarge.

Den utvendig fargen tas dessuten opp i interiøret, hvor kontrastsømmene kan fremstå litt glorete, men samtidig tøffe.

De tørre faktaene tilsier at Elroq er mindre enn Enyaq, men den føles ikke veldig mye mindre med et bagasjerom på 470 liter, men ingen frunk.

Berøringsskjermen i midten dominerer førermiljøet, mens et lite instrumentpanel og frontrutevisning bistår sjåføren i fart.
Berøringsskjermen i midten dominerer førermiljøet, mens et lite instrumentpanel og frontrutevisning bistår sjåføren i fart.

Et 60/40 delt baksete med stor skiluke er praktisk, slik paraplyen i døren, isskrapen i bakluken og nettet for ladekabel under hattehyllen også er.

Litt av hvert

På rattet sitter det også hendler for fire valgfrie trinn på regenereringen og noen praktiske og elegante rullebrytere for volum og andre valg.

Et relativt stort bagasjerom, 60/40-delt baksete med skiluke og nett for ladekabel er praktiske løsninger.
Et relativt stort bagasjerom, 60/40-delt baksete med skiluke og nett for ladekabel er praktiske løsninger.

Noen knapper for betjening av blant annet stereo, telefon og rattvarme har du også lett tilgjengelig, men skyvefeltet for volum i midtkonsollen er klønete å bruke.

Både skinn, alcantara og karbondekor preger interiøret, men dørhåndtakene du nødvendigvis må ta på er i hardplast.
Både skinn, alcantara og karbondekor preger interiøret, men dørhåndtakene du nødvendigvis må ta på er i hardplast.

Noen knapper i midtkonsollen for assistenssystemer du vil slå av, kjøremodus, parkeringsfunksjoner og defroster er fysiske, mens klimaanlegget har en egen rad berøringsfelter nederst på skjermen. Denne er relativt intuitiv med enkel oppkobling og speiling av telefonen.

Noe ekstra

Det kan være greit å merke seg at ladeeffekten på 185 kW ikke er spesielt høy. En del av utstyret du vil sette pris på som frontrutevisning, elektrisk førersete med massasje, solgardiner i bakdørene og et oppgradert Canton stereo med super lyd koster ekstra.

Baklyktene er typisk Skoda uten den etter hvert så vanlig lyslinjen mellom dem
Baklyktene er typisk Skoda uten den etter hvert så vanlig lyslinjen mellom dem

Sammen med blant annet tilhengerfeste og 21-tommers felger ender prisen på 542.500 kroner. Da begynner det å koste litt, men det er betydelig bedre enn å gå, da.

Skoda Elroq RS

Konklusjon etter biltest av Skoda Elroq RS.